Het decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991 bepaalt in Art. 47ter. §7 Een opleiding tot evaluator is aangewezen voor wie als evaluator wordt aangesteld.
In overleg met de directeur met een coördinerende functie (en de pedagogisch begeleider) wordt in functie van de behoeften van de scholen een programma samengesteld. Verschillende inhouden rond informatie, visie, ondersteuning en training zijn mogelijk. Een pakket op maat wordt in samenspraak samengesteld.
1. Focus op de functiebeschrijving, het functioneringsgesprek en het evaluatiegesprek
Duiding van de begrippen: functiebeschrijvingen, functioneringsgesprekken en evaluatiegesprekken. Opstellen van relevante geïndividualiseerde functiebeschrijvingen. Een planning opmaken op korte en lange termijn: een tijdspad samenstellen met noodzakelijke stappen. Registratie van het evaluatietraject op niveau van de school-de scholengemeenschap.
2. Focus op de integrale loopbaanbegeleiding
Situeren van functiebeschrijvingen, functionerings- en evaluatiegesprekken binnen een visie op loopbaanbegeleiding, het algemeen personeelsbeleid en als onderdeel van de brede kwaliteitszorg van de school-scholengemeenschap. De link leggen met het opvoedingsproject van de school. De link leggen met het nascholingsbeleid en de aanzet tot professionalisering van het personeel.
3. Focus op de aanvangsbegeleiding
Bijzondere aandacht voor coachen en begeleiden van jonge leerkrachten. Tools uitwerken voor de evolutie van TABD naar TADD.