Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/14/03-M06-Ind De magie van wonderverhalen

Doelstellingen:
  • De symbolische betekenis van enkele wonderverhalen vanuit het werkplan RKG voor de kleuterschool en het leerplan RKG voor de lagere school op het spoor komen.
  • Het verwerken van één specifiek wonderverhaal a.d.h.v. een aantal lesimpulsen. Hierbij wordt de nodige aandacht besteed aan de symbolische lezing van dit verhaal.
Doelgroep:

Leerkrachten lager onderwijs

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

In het omgaan met de Bijbel en specifiek met de wonderverhalen, tuiten we op vragen over betekenisverlening.

Sommigen verstaan de Bijbel als een ‘geschiedenisboek’. De wonderverhalen moet je volgens hen dan ook te lezen als een relaas van waargebeurde feiten. Jezus en andere  bijbelse wonderdoeners waren m.a.w. de magiërs van hun tijd.

Anderen catalogeren deze verhalen resoluut onder de rubriek ‘fictie’.

Ook kinderen zijn in de eerste plaats gevoelig voor de letterlijke betekenis van beelden en verhalen. Ze stellen ons, als professionals, voor moeilijke en vaak erg uitdagende vragen als het over wonderverhalen gaat.

In deze navorming gaan we op zoek hoe we deze verhalen op een zinvolle manier kunnen lezen en begrijpen. Maar ook hoe we het verwijzend karakter ervan kunnen duidelijk maken aan kinderen. We concretiseren dit voor het aanbod binnen de kleuterschool en voor enkele wonderverhalen die aangereikt worden in het leerplan godsdienst van de lagere school.

Strategie en methode:

In het deel voor de pauze gaan we in op de eigen betekenisverlening en hanteren daarbij een kader uit de godsdienstpsychologie.

Na de pauze wordt gewerkt met een wonderverhaal dat ook is opgenomen in het leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen.  We bekijken hoe we leerlingen kunnen ondersteunen in de betekenisverlening van een wonderverhaal.

Bijkomende info:

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van VSKO.

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Vanden Bergh Helena
Depré Rik
De Clerck An
Appelen Maddy
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 18 maart 2015 van 13:30 tot 16:00
Catechetische dienst 't Hoeveke (Inschrijven afgesloten)
Lepelstraat 2
2290 Vorselaar (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 11 maart 2015 van 13:30 tot 16:00
Bisdom Gent
(Kaart)
  • Reeks 3:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Pastoraal Centrum (Inschrijven afgesloten)
F. de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 5: (Voorbij)
    • woensdag 1 april 2015 van 09:00 tot 12:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Brugge (Afgelast)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • woensdag 11 maart 2015 van 14:00 tot 17:00 (Afgelast)
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Hasselt (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 4: (Afgelast)
    • donderdag 5 maart 2015 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.