Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83147-M01-Ind Eerst bewegen, dan leren

Doelstellingen:
  • Inzicht krijgen in de neuromotorische ontwikkeling van kinderen
  • Inzicht krijgen in de gevolgen van onrijpe groei en lichamelijke ontwikkeling als mogelijke oorzaak bij cognitieve vaardigheden, gedrag (bv. ADHD), schrijven en concentratie, dyslexie en dyspraxie.
  • Leren observeren en beoordelen van onrijpheid in groei en lichamelijke ontwikkeling bij kinderen a.d.v. ‘screeningstesten’.
  • Aanleren van een bewegingsprogramma om dagdagelijks toe te passen in de klas.
Doelgroep:

Leerkrachten kleuteronderwijs (vanaf 2de KL), leerkrachten lager onderwijs (vrnl. 1ste graad), directies, zorgcoördinatoren, leerkrachten bewegingsopvoeding (KL en lager), leerkrachten BuO

Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering van het VSKO (DNI)
Inhoud:

Sessie 1: (3u)

  • Theoretische uitleg i.v.m. neurmotorische ontwikkeling en belang voor het leren ervan (1 u)
  • Theoretische uitleg over evenwicht en impact op leerprestaties (1/2u)
  • Theorie gekoppeld aan screening met ondersteuning van fimmateriaal (1u 1/2)
    • Evenwicht (statisch en dynamisch)
    • ATNR

Sessie 2 (3u)

  • Theorie gekoppeld aan screening met ondersteuning van filmmateriaal (2u1/2)
    • STNR
    • TLR
    • Visuele perceptie
    • Auditieve
  • Taakopgave deelnemers: screening 1 leerling a.d.h. van fiche (1/2u)

Sessie 3 (3u)

  • Reflectie deelnemers op de taak (1u)
  • Schoolprogramma ervaren + samen schema opstellen om schoolprogramma op één schooljaar in te plannen + welke oef kunnen eventueel worden doorgeschoven naar lessen LO (2u)
Strategie en methode:

Presentatie – demo van screeningstesten – deelnemers screenen elkaar – opgave taak – praktijkgericht schoolprogramma met actieve inzet van de deelnemers

Bijkomende info:

Deze sessies zijn praktijkgericht. Van de deelnemers wordt verwacht dat
zij aangepaste, makkelijke kledij dragen en een matje of badhanddoek
meebrengen.

Opgelet: Er kunnen maximaal 30 scholen inschrijven!

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van VSKO.

Sessies: 3 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw!

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 180,00 Euro
Lesgever: Peeters Marianne
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 9 februari 2015 van 09:00 tot 16:00
    • vrijdag 27 februari 2015 van 09:00 tot 12:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Gent (Inschrijven afgesloten)
Marialand 31
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 3: (Voorbij)
    • maandag 16 maart 2015 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 24 maart 2015 van 13:00 tot 16:00
Pastoraal Centrum (Inschrijven afgesloten)
F. de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 5: (Voorbij)
    • donderdag 5 maart 2015 van 09:00 tot 16:00
    • woensdag 11 maart 2015 van 09:00 tot 12:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Brugge (Afgelast)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • dinsdag 17 maart 2015 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
    • woensdag 25 maart 2015 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Hasselt (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 4: (Afgelast)
    • donderdag 29 januari 2015 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
    • donderdag 5 februari 2015 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.