De nascholing is teamgericht en bestaat uit vier sessies. Enkel aan de eerste sessie kunnen ook scholen deelnemen die enkel interesse tonen voor deze sessie. Voor scholengemeenschappen die zich inschrijven, kan een aparte sessie worden aangeboden. Dit kan ook voor individuele scholen of voor een groep van scholen (bv. scholen van hetzelfde schoolbestuur of scholen die samen één campus vormen) die zich inschrijven.
Als je het volledige traject wilt volgen, dien je je voor alle modules in te schrijven.
Tijdens de eerste sessie licht de nascholer het handelingsgericht werken toe aan de hand van de visietekst van het VVKSO op zorg voor leerlingen in het secundair onderwijs. Dit wordt ook gelinkt aan het concept van de geïntegreerde zorg. Deze sessie geldt als een introductie en wordt regionaal (= in elk bisdom één sessie) georganiseerd.
Tijdens de teamgerichte tweede sessie wordt de eigen schoolsituatie als uitgangspunt genomen. Samen gaan we na waar de school staat, wat we zeker moeten behouden en wat we dienen bij te sturen of verder uit te werken, en waarom. We kiezen op welke manier we dit schoolintern het best kunnen realiseren, en welke planning daarvoor nodig is. Gezien de complexiteit van een handelingsgerichte aanpak is een graduele aanpak noodzakelijk. Het is bv. mogelijk om enkele deelgebieden te selecteren die handelingsgericht worden uitgewerkt (bv. klassenraadswerking, interne leerlingenbegeleiding, begeleiding van leerlingen met leerstoornissen, samenwerking met ouders, intake …).
Tijdens de teamgerichte derde sessie gaan we na welke acties ondernomen werden en evalueren we hoe dit loopt. We werken dit verder uit. We gaan ook na of we gebruik kunnen maken van bestaande instrumenten of zelf instrumenten/sjablonen kunnen ontwikkelen. Eventueel verkennen we één of meerdere bijkomende uitgangspunten of deelgebieden.
De vierde sessie wordt ingevuld als een terugkomdag. In plaats van een kernteam volstaat het om één of twee personeelsleden af te vaardigen naar een regionale sessie (= in elk bisdom één sessie) waarop andere scholen aanwezig zijn die ook het volledige traject gevolgd hebben. De deelnemers stellen kort het traject voor dat binnen de eigen school gevolgd werd en wisselen ervaringen uit. De uitdagingen voor de toekomst kunnen op deze manier nog scherper worden geformuleerd.