Dit is een werktraject waarbij de deelnemers in groeps- en duowerk aan het werk gaan met de doelen uit het leerplan. Tussen beide sessies wordt een praktijkgerichte tussenopdracht gegeven.
Sessie 1:
Muzische instap met doe-opdrachten voor de deelnemers gevolgd door reflectie.
Via interactieve werkvormen verkennen de deelnemers de 21 algemene doelen van het leerplan.
De doelen worden geïllustreerd met concrete voorbeelden.
De deelnemers oefenen onder begeleiding op het bedenken van doelgerichte activiteiten.
Op het einde van de sessie wordt een taak gegeven aan de deelnemers: in de leerlijn werkdoelen selecteren, oplijsten en doorgeven aan de nascholer. Deze lijst vormt de grondstof voor de tweede sessie.
Sessie 2:
Terugblik op de ervaringen bij de taak uit de eerste sessie. De doorgespeelde lijst wordt van nabij bekeken.
Het team wordt verdeeld in drie groepen volgens de leerlijn: kleuter en eerste leerjaar, tweede t/m vierde leerjaar, vijfde en zesde leerjaar.
De deelnemers oefenen op het concretiseren van de doelen die voor hen nog niet duidelijk zijn. Onder begeleiding worden suggesties gedaan voor de aanpak van de doelen. Daarbij is er aandacht voor een aanpak vanuit:
- het benutten van concrete situaties uit de schoolcontext en de leefwereld van de kinderen;
- bewust voorleefgedrag van de leerkracht;
- het organiseren van een specifiek aanbod;
- specifieke taken en opdrachten.
|