Sessie 1:
Aan de hand van een inleidende presentatie krijgen de deelnemers toelichting bij de seksuele ontwikkeling van kinderen (0 tot 14 jaar). Van daaruit wordt gekeken naar wat gezond seksueel gedrag is van kinderen en hoe zich dat in de schoolcontext aandient.
Goede seksuele vorming vraagt om een integrale benadering vanuit verschillende dimensies: moreel, sociaal, lichamelijk, emotioneel, cognitief en religieus. Deze dimensies worden interactief verkend.
Seksuele vorming is ingebed in de bredere relationele vorming die aandacht heeft voor: werken aan zelfvertrouwen,omgang met eigen gevoelens, inlevingsvermogen in de anderen, sociale competentie en waarde-en normbesef. Daarbij wordt gekeken vanuit het persoonlijke (ik), het interpersoonlijke (jij) en het sociale (wij) niveau. De leerinhouden van seksuele vorming worden aan deze ontwikkelingsgebieden gelinkt.
De doelen voor seksuele vorming uit het Concept voor relationele vorming in de katholieke basisschool worden verkend.
Sessie 2:
De inhouden uit sessie 1 worden interactief herhaald.
Er wordt nagedacht over de geïntegreerde aanpak van seksuele vorming via de leergebieden en het schoolleven van elke dag.
Seksueel gedrag van kinderen beoordelen vanuit zes criteria: toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, leeftijds- en ontwikkelingsadequaat en zelfrespect.
Nadenken over gepaste pedagogische reacties op aanvaard en grensoverschrijdend gedrag van kinderen.
Nadenken over integere omgangsvormen tussen leerkrachten en leerlingen.