De moeite die we hebben met leren en studeren is geen 'fout van het brein'; het heeft veel meer te maken met een gebrekkige 'gebruiksaanwijzing'.
Nieuwe inzichten in de werking van hersenen hebben geleid tot fundamenteel vernieuwende technieken om het leren makkelijker en vooral leuker te maken.
Deze methodes werden aanvankelijk enkel in de zakenwereld toegepast maar zijn ze nu toegankelijk voor het onderwijs en het brede publiek.
Voor veel leerlingen kan het gebruik van mindmapping dan ook meer inzicht en structuur in een cursus brengen.
In een inleidend deel is er info over het ontstaan en de geschiedenis van mindmapping.
We hebben het kort over de ontwerper Tony Buzan, de werking van het brein, de opmars en het waarom van mindmaps, over de pluspunten maar eveneens over de minpunten.
Ook de weerstand tegen mindmapping komt aan bod en waarom het bij sommige leerlingen niet kan werken.
Vervolgens wordt geoefend met mindmapping waarbij er aandacht is voor tips en trucs om de techniek optimaal te gebruiken en te implementeren bij leerlingen. Verder wordt ruime aandacht besteed aan het maken van mindmaps met behulp van een gratis softwarepakket.