Aanmelden




Laden…

Even geduld...

4/14/03-module 3 A Tweedaagse, individugerichte nascholing ‘leren leren’ vanuit ontwikkelingsgericht onderwijzen.

Doelstellingen:
  • De deelnemers verdiepen hun visie op ontwikkelingsgericht werken en integreren het belang van omgevingskenmerken, leerlingkenmerken, interactiekenmerken, taakkenmerken.
  • Verschillende leerstijlen worden aangesproken om welbevinden en betrokkenheid te realiseren en competenties in het denken te vergroten.
  • De deelnemers (h)erkennen een mediërende interactiestijl op school die wederkerigheid inhoudt om een kind tot leren te brengen.
  • De cognitieve denkmiddelen worden aangewend om een taak te analyseren.
  • De cognitieve denkmiddelen worden ingezet bij verschillende inhouden afhankelijk van de zorgvraag van een kind.
  • De deelnemers begrijpen de koppeling tussen bouwstenen en goede leerhoudingen en de ontwikkelingsdoelen. Vandaaruit worden doelen geselecteerd op schoolniveau.
  • Reflecteren over eigen handelingsbekwaamheid via een kijkwijzer.
Doelgroep:

Schoolteams Type 1 en/of 8 in BuBaO

Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Buitengewoon Onderwijs (VVKBuO) en de diocesane pedagogische begeleiding i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO
Inhoud:

Visie op het type 'basisaanbod' in het BuBaO:

Op basis van de focusgroepen type 1-type 8 formuleerden directies BuBaO drie grote noden waarop het type basisaanbod volgens hen een antwoord dient te bieden:

-          Leren leren

-          Sociaal-emotionele ontwikkeling

-          Klasmanagement -> leerkrachtgericht

Waarop lopen leerlingen die in het type basisaanbod terecht komen vast en hoe kan het type ‘basisaanbod’ een antwoord bieden op de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen?

In deze nascholingsmodule nemen we het kader van mediërend leren als basis om te kijken naar de ontwikkeling van ‘leren leren’. In deze visie op leren geloven we in de leerbaarheid van ieder mens, elk kind en elke leerling. De leerkracht gaat op een actieve wijze in interactie met de leerling. Door een gerichte wijze van begeleiden, tracht de leerkracht er achter te komen wat de leerling weet, niet weet en hoe hij kennis toepast (met andere woorden: hoe gaat de leerling om met informatie in de opname-, verwerkings- en weergavefase). De leerkracht kent de cognitieve functies zoals bijvoorbeeld waarnemen, nauwkeurig zijn, vergelijken, relaties leggen, plannen, en weet wat de goede leerhoudingen zijn. In het type basisaanbod wordt uitgezocht welke cognitieve functies en leerhoudingen de leerling goed kan inzetten, welke hij/zij verder dient te ontwikkelen en hoe dit kan gebeuren. 

Concreet worden in deze nascholingsmodule via interactieve en coöperatieve activiteiten de fases van handelingsplanning uitgediept m.b.t. het leergebied ‘leren leren’.

Ontwikkelingsgericht werken met kinderen krijgt enerzijds vorm in een ontwikkelingsgerichte omgeving en anderzijds gebeurt dit vanuit een ontwikkelingsgerichte interactiestijl. Leerontwikkeling gebeurt voornamelijk in interactie met de omgeving. De theorie van de gemedieerde leerervaring wordt gekoppeld aan praktijkervaringen in de school.

De cognitieve ontwikkeling van kinderen is afhankelijk van vele factoren die niet altijd met cognitie op zich, met de mentale mogelijkheden te maken heeft. Welke onderwijscultuur hebben wij momenteel in onze school die de denkcapaciteit van kinderen kan vergroten?

Rekening houdend met de verschillende leerstijlen leren we bewuster de cognitieve denkmiddelen observeren en inzetten die nodig zijn om tot groei te komen.

In de doelenfase bekijken we hoe we preventief kunnen werken aan het trainen van cognitieve bouwstenen en goede leerhoudingen.

  • Observeren en evalueren van bouwstenen en goede leerhoudingen om de beginsituatie te kennen en te plaatsen binnen een brede beeldvorming.
Strategie en methode:

Individugerichte, tweedaagse nascholing

Interactieve werkvormen om communicatie, reflectie en discussie te bevorderen

Bijkomende info:

Nascholers: mieke.hagenaars@vsko.be en Dominik.DeKeyzer@vsko.be . Voor inhoudelijke vragen kan u bij hen terecht via e-mail.

Projectleider: Annemie Jennes

Deze nascholing is een nieuwe tweedaagse opgebouwd vanuit de teamgerichte nascholingen en de samenwerkingsprojecten van de voorbije schooljaren.

In de deelnameprijs per persoon is vervat:

  • bronnenboek inhouden van het leergebied
  • instrumenten om aan de slag te gaan in de school
  • middagmaal broodjes en koffie tijdens de pauzes

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 4 sessie(s)
Kwalificatie:

Deelnameattest, te bekomen na het online invullen van de evaluatie van DNI

Voorwaarde:

Deze nascholing is beperkt tot de types 1 en/of 8 in BuBaO.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 4 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 3 oktober 2014 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: De Keyzer Dominik
Hagenaars Mieke
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 13 oktober 2014 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 14 oktober 2014 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.