Visie op het type 'basisaanbod' in het BuBaO:
Op basis van de focusgroepen type 1-type 8 formuleerden directies BuBaO drie grote noden waarop het type basisaanbod volgens hen een antwoord dient te bieden:
- Leren leren
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Klasmanagement -> leerkrachtgericht
Waarop lopen leerlingen die in het type basisaanbod terecht komen vast en hoe kan het type ‘basisaanbod’ een antwoord bieden op de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen?
In deze nascholingsmodule nemen we het kader van mediërend leren als basis om te kijken naar de ontwikkeling van ‘leren leren’. In deze visie op leren geloven we in de leerbaarheid van ieder mens, elk kind en elke leerling. De leerkracht gaat op een actieve wijze in interactie met de leerling. Door een gerichte wijze van begeleiden, tracht de leerkracht er achter te komen wat de leerling weet, niet weet en hoe hij kennis toepast (met andere woorden: hoe gaat de leerling om met informatie in de opname-, verwerkings- en weergavefase). De leerkracht kent de cognitieve functies zoals bijvoorbeeld waarnemen, nauwkeurig zijn, vergelijken, relaties leggen, plannen, en weet wat de goede leerhoudingen zijn. In het type basisaanbod wordt uitgezocht welke cognitieve functies en leerhoudingen de leerling goed kan inzetten, welke hij/zij verder dient te ontwikkelen en hoe dit kan gebeuren.
Concreet worden in deze nascholingsmodule via interactieve en coöperatieve activiteiten de fases van handelingsplanning uitgediept m.b.t. het leergebied ‘leren leren’.
Ontwikkelingsgericht werken met kinderen krijgt enerzijds vorm in een ontwikkelingsgerichte omgeving en anderzijds gebeurt dit vanuit een ontwikkelingsgerichte interactiestijl. Leerontwikkeling gebeurt voornamelijk in interactie met de omgeving. De theorie van de gemedieerde leerervaring wordt gekoppeld aan praktijkervaringen in de school.
De cognitieve ontwikkeling van kinderen is afhankelijk van vele factoren die niet altijd met cognitie op zich, met de mentale mogelijkheden te maken heeft. Welke onderwijscultuur hebben wij momenteel in onze school die de denkcapaciteit van kinderen kan vergroten?
Rekening houdend met de verschillende leerstijlen leren we bewuster de cognitieve denkmiddelen observeren en inzetten die nodig zijn om tot groei te komen.
In de doelenfase bekijken we hoe we preventief kunnen werken aan het trainen van cognitieve bouwstenen en goede leerhoudingen.
- Observeren en evalueren van bouwstenen en goede leerhoudingen om de beginsituatie te kennen en te plaatsen binnen een brede beeldvorming.