Sessie 1: Leerplan
De deelnemers maken kennis met het Algemene deel en de vijf deelleerplannen van het leerplan Muzische Opvoeding.
Via allerlei actieve werkvormen wordt ingegaan op:
- Het proces van beschouwen en creëren:
- elementen van beschouwen en creëren,
- samenhang van beide processen.
- de inhoud van de vijf domeinen van muzische opvoeding:
- beeldopvoeding,
- muzisch taalgebruik,
- muzikale opvoeding,
- bewegingsexpressie,
- dramatisch spel.
- de 21 algemene doelen van het leerplan (creëren en beschouwen),
- het belang van muzische opvoeding voor de harmonische ontplooiing van kinderen,
- de mogelijkheden van taakdifferentiatie binnen het schoolteam,
- effecten van goede muzische opvoeding,
- het profiel van de muzische leerkracht.
Sessie 2: Aanzet tot leerlijn
Vanuit een muzische oefening worden de inhouden van sessie 1 kort, maar krachtig herhaald: creëren en beschouwen, Vijf domeinen, algemene doelen.
Nadien worden de 21 algemene doelen via groeps- en duowerk inhoudelijk verhelderd en verdiept. De deelnemers ordenen muzische activiteiten onder de algemene doelen en bedenken zelf muzische activiteiten die er onder passen.
Via een oefening worden de deelnemers vertrouwd gemaakt met het selecteren van doelen en activiteiten.