Deze vormingen gaan door in een theater of museum. De deelnemers proeven er niet alleen de kunstzinnige omgeving, ze worden ook ondergedompeld in de wereld van de kunsten.
De samenwerking tussen de professionele educatieve medewerkers van het theater of museum (gidsen, docenten, educatief medewerkers) garandeert een krachtige leerervaring voor de aanwezigen. Vaste ingrediënten voor deze vormingen zijn:
- Welkom
- Duiding van de leerdoelen van de vorming + kennismaking met de missie van de gastheer.
- Interactieve rondleiding of workshop door medewerkers van het cultuurhuis
- Verdiepende reflectie vanuit de doelen op de toegepaste didactiek
- Partnerwerk in de collectie: uitwerken doelgerichte muzische activiteiten
- Toonmoment met uitwisseling van ideeën en reflectie
De ervaringen worden na elk lab gebundeld tot een dossier dat nadien door de deelnemers kan worden gedownload van de website.
Aanbod:
- M.8.1 Muzo-M HKA: Panamarenko Universum: tussen kunst & techniek
(in samenwerking met Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen)
dinsdag 25 november 2014
programma
09:00 onthaal met koffie in auditorium
09:30 introductie
visie van het M HKA
visie van VVKBaO op ‘kunst en cultuureducatie’ en ‘wo: mens en techniek’
09:45 Labo-ervaring o.l.v. gidsen (afhankelijk van het aantal deelnemers: 1 of 2 groepen, max. 15 dlnrs.)
11:15 pauze met koffie
11:30 Labo-ervaring (deel 2)
12:30 Broodjeslunch met soepbar
13:30 Reflectie op de ervaringen van de vm: geleid door Gabriella, gidsen aanwezig
14:30 Opdracht in het museum: toepassen van het geleerde: keuze: blik op kunst of blik op techniek
15:15 Uitwisseling ervaringen
15:45 afsluiting bij een drankje
16:00 einde muzo-evenement, kans tot vrij vertoeven in het museum
doelstellingen
-
In de praktijk werkvormen en methodieken ervaren welke kunnen bijdragen tot beter beschouwen van kunst met kinderen.
-
In de praktijk werkvormen en methodieken ervaren welke kunnen bijdragen tot het herkennen en beleven van techniek.
-
Ervaringen rond beschouwen met kinderen met elkaar uitwisselen.
-
De opgedane ervaringen linken aan de doelen van muzische opvoeding (beschouwen) en wereldoriëntatie (mens en techniek.)
-
Zelf werkvormen bedenken om beter te beschouwen met kinderen.
- M8.2 Muzo-M-museum (in samenwerking met M- Museum Leuven) dinsdag 17 maart 2015, Leuven
- M8.3 Muzo- koor & stem ( in samenwerking met koor& stem) donderdag 12 februari 2015, Lier