Op dinsdag 5 mei 2015 organiseert het VVKBaO een vormingsdag voor al wie van dichtbij betrokken is bij de de ondersteuning van de implementatie van kwalitatieve muzische vorming in de basisschool. De doelstellingen van deze dag zijn:
-
Muzische ervaringen opdoen die inspireren voor de muzo-coach praktijk.
-
Collegiale uitwisseling met betrekking tot de implementatie van muzische vorming in de basisschool.
-
Inzicht krijgen in de Cultuur in de Spiegeltheorie (Barend van Heusden).
-
Kennismaking met het nieuwe leerplanconcept van het VVKBaO met speciale aandacht voor de doelen van de muzische ontwikkeling.
-
Professionele vorming rond diverse thema’s op basis van de eigen keuze (werkwinkels).
De sprekers staan garant voor een kwaliteitsvol programma op maat van de praktijk. Wij hopen jullie talrijk te mogen verwelkomen op deze dag.
PROGRAMMA:
- 09.00 - 09.30: Onthaal met koffie in Bar-muza
- 09.30 – 09.40: welkom door de dagvoorzitter: doelen van de dag en programma
- 09.40 – 10.10: muzische opening: op de dansmat! o.l.v. Koen Crul
- 10.00 – 10.30: Cultuur in de spiegel: keynote door Lode Vermeersch
- 10.30 – 11.00: Koffiepauze met kans tot uitwisseling
- 11.00 – 11.30: Muzocoach: tussen kunst, beleid en praktijk: keynote door Kris De Ruysscher
- 11.30 – 12.00: Op weg naar een nieuw leerplan muzo: toelichting bij het nieuw leerplanconcept voor muzo
- 12.00 – 13.15: Middagpauze met verzorgde broodtafel (Bar-muza)
- 13.15 – 14:30: Werkwinkel 1: keuze uit aanbod
- 14.30 – 16.00: Werkwinkel 2: keuze uit aanbod
WERKWINKELS:
WS1: Bouw aan cultuur op school via dynamo3 - cultuurkuur.be
Kristien Druyts ( Medewerker Canoncultuurcel)
Vanaf 1/02/2015 verhuisde dynamo3 naar cultuurkuur.be.In deze werkwinkel bekijken we samen de mogelijkheden van cultuurkuur.be
De zoekmachine van de website zet je op weg naar de meeste geschikte workshops of voorstellingen voor jouw klas, compleet met tips van collega leerkrachten uit heel Vlaanderen. En wil je er zelf met de klas op uit trekken of op je school een cultuurproject opzetten in samenwerking met kunstenaars, dan kan je op cultuurkuur.be aan de slag met dynamoOPWEG en dynamoPROJECT. Daarnaast zoomen we in op een paar goede praktijkvoorbeelden en bekijken we het nieuwe aanvraagdossier van een dynamoPROJECT waarbij je tot max. 1500 euro financiële ondersteuning kan krijgen.
WS2: professioneel hospiteren: de muzocoach als begeleider van de kortua-methodiek van Lemoulle
Gerda De Backer (pedagogisch begeleider DPB Gent) en Kris De Ruysscher (projectleider muzische vorming VVKBaO)
Leerkrachten kunnen veel van elkaar leren. Hospiteren is daarbij een krachtig middel. In de voorbije jaren ontwikkelde het nascholingsteam van het VVKBaO de KORTUA-methodiek van Lemoulle. Tijdens deze WS maken de muzocoaches kennis met de opbouw van de methodiek en krijgen ze tips en suggesties voor de toepassing ervan in het eigen team. Ze leren ook hoe ze zelf deze hospiteersessies kunnen begeleiden.
WS3: Didactisch ontwerp: Hoe kan je muzische activiteiten doelgericht opbouwen?
Koen Crul ( docent muzische vorming, VIVES, campus Brugge – auteur van ZEPPELIN, didactiek voor muzische vorming)
In deze workshop ontdek je hoe je nieuwe muzische lessen kan ontwerpen door een thema, een werkvorm en een bouwsteen met elkaar te combineren.
Door middel van kaarten kom je tot boeiende en inspirerende ideeën, ideaal om een minder ervaren collega’s op pad te zetten of ervaren collega’s verder uit te dagen.
Het is een speelse methodiek om doelgerichtheid en variatie in het muzisch aanbod te versterken.
WS4: Collega's coachen in muzo...hoe doe je dat?!
Karl Vanhuyse (ped. Begeleider DPB Brugge) en Christine Roels (Muzocoach Kouterbasis Zele)
Hoe pak je dat zo aan dat er ook effecten op de klasvloer uit voortvloeien?! Hoe stel je goede vragen waardoor het muzisch denken echt op gang komt?!
We werken aan de hand van een concrete casus om daarna zelf even te proeven van diepgaand coachen
WS5: Beschouwen van kunst, leren kijken en luisteren
Simon Vandekerckhove (nascholer Oetang) en Gabriella De Francesco (nascholer VVKBaO)
Het beschouwen van kunst is een belangrijk aspect van de muzische vorming in de lagere school. Als leerkracht zorg je er mee voor dat je klas in contact komt met kunst en cultuur.
Leerkrachten moeten kinderen begeleiden om nieuwsgierig en gericht te léren kijken en luisteren.
Maar… veel leerkrachten voelen zich te weinig thuis in de verschillende domeinen om goede beschouwvoorbeelden te vinden of selecteren.
Bovendien missen ze soms de woordenschat en achtergrond om met hun leerlingen te (durven) beschouwen, of communiceren over kunst.
In deze sessie bekijken we kunst uit verschillende disciplines, om er meteen enkele praktische inzichten rond beschouwen op toe te passen.
We kiezen ook voor enkele minder evidente kunstwerken of voorstellingen om zo verrassende kansen op te sporen.
We introduceren kunstzinnige bouwstenen en werkvormen om taal te geven aan het beschouwen, en gebruiken enkele vaste stappen om beschouwgesprekken- en oefeningen aan vast te haken.
Je ontdekt hoe je als muzisch inspirator/coach deze inzichten samen met leerkrachten uit je team kan inzetten en hoe je dit dan vertaalt in concrete lesideeën.
Deze sessie toont aan dat je leerkrachten die zich “geen kunstexpert voelen” kan ondersteunen en triggeren om kunst betekenisvol in hun klas binnen te brengen.
Bovendien krijgen leerkrachten zo ook inspiratie voor muzische activiteiten.
WS6: Werken aan een muzisch klimaat op school
Ines Vandoorne (nascholer muzo Pedic, Gent)
Een muzische georiënteerde school ademt de muzische dimensie als het ware uit. Wanneer een school echt werk maakt van “muzische opvoeding” dan blijft dit niet onopgemerkt.
Het is één van de aspecten van haar opvoedingsproject die zich spontaan veruiterlijken en die buitenstaanders (bijvoorbeeld een nieuw
kind, een ouder, ...) vaak meteen opvallen bij een bezoek.Die eerste indruk wordt niet alleen bepaald door wat er te zien is, maar ook door hoe de school aanvoelt, de manier van contact name, de sfeer die ze uitstraalt...
Zeg maar, het MUZISCH SCHOOLKLIMAAT ...Welke stappen je kan zetten en wat dit concreet kan
betekenen, proberen we in deze workshop te illustreren.