Aanmelden




Laden…

Even geduld...

3/14/10-module 3 Handelingsgericht werken als bril om naar het zorgbeleid te kijken - terugkomdag

Doelstellingen:

De deelnemers:

  • kunnen het handelingsgericht werken kaderen binnen een brede visie op (geïntegreerde) zorg voor de leerlingen;
  • kennen de zeven uitgangspunten van het handelingsgericht werken en de fasen van het zorgcontinuüm;
  • kunnen het zorgbeleid van de eigen school op een systematische wijze analyseren aan de hand van de zeven uitgangspunten en het zorgcontinuüm;
  • kunnen concrete acties opzetten om de verschillende schoolbetrokkenen meer handelingsgericht te laten samenwerken. Zij sluiten hierbij aan bij de eigen schoolcultuur;
  • integreren de principes van het handelingsgericht werken in de dagelijkse werking van de school zodat dit een blijvend onderdeel wordt van de schoolcultuur.
Doelgroep:

Directies, middenkader, leerlingenbegeleiders, leden van de cel leerlingenbegeleiding, (klas)leraren, CLB-medewerkers

Aanbieder: Dienst Leerlingen- en schoolorganisatie van het Vlaams Verbond van het katholiek secundair onderwijs (VVKSO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO
Inhoud:

Meer dan ooit tevoren worden scholen uitgedaagd tot het voeren van een goed zorgbeleid. Het handelingsgericht werken (HGW) biedt scholen een bruikbaar kader om de interne werking onder de loep te nemen en te optimaliseren. In het secundair onderwijs is dit een vrij recent verhaal. De zeven uitgangspunten van het handelingsgericht werken en het zorgcontinuüm worden tijdens de nascholing vertaald naar de specifieke situatie in het secundair onderwijs. Er is aandacht voor de verschillende betrokkenen (leerling, ouders, leraren, begeleidende klassenraad, leerlingenbegeleider, cel leerlingenbegeleiding, CLB-medewerker) en hoe zij op elkaar inspelen.

Het handelingsgericht werken houdt alle leerlingen in het vizier en kijkt hoe effectief kan worden omgegaan met de verschillen tussen leerlingen. Het HGW-verhaal beperkt zich ook niet tot enkele leraren of personeelsleden, maar moet een verhaal van de hele school zijn.

Strategie en methode:

De nascholing is teamgericht en bestaat uit vier sessies. Enkel aan de eerste sessie kunnen ook scholen deelnemen die enkel interesse tonen voor deze sessie. Voor scholengemeenschappen die zich inschrijven, kan een aparte sessie worden aangeboden. Dit kan ook voor individuele scholen of voor een groep van scholen (bv. scholen van hetzelfde schoolbestuur of scholen die samen één campus vormen) die zich inschrijven.

Tijdens de eerste sessie licht de nascholer het handelingsgericht werken toe aan de hand van de visietekst van het VVKSO op zorg voor leerlingen in het secundair onderwijs. Dit wordt ook gelinkt aan het concept van de geïntegreerde zorg. Deze sessie geldt als een introductie en wordt regionaal (= in elk bisdom één sessie) georganiseerd.

Tijdens de teamgerichte tweede sessie wordt de eigen schoolsituatie als uitgangspunt genomen. Samen gaan we na waar de school staat, wat we zeker moeten behouden en wat we dienen bij te sturen of verder uit te werken, en waarom. We kiezen op welke manier we dit schoolintern het best kunnen realiseren, en welke planning daarvoor nodig is. Gezien de complexiteit van een handelingsgerichte aanpak is een graduele aanpak noodzakelijk. Het is bv. mogelijk om enkele deelgebieden te selecteren die handelingsgericht worden uitgewerkt (bv. klassenraadswerking, interne leerlingenbegeleiding, begeleiding van leerlingen met leerstoornissen, samenwerking met ouders, intake …).

Tijdens de teamgerichte derde sessie gaan we na welke acties ondernomen werden en evalueren we hoe dit loopt. We werken dit verder uit. We gaan ook na of we gebruik kunnen maken van bestaande instrumenten of zelf instrumenten/sjablonen kunnen ontwikkelen. Eventueel verkennen we één of meerdere bijkomende uitgangspunten of deelgebieden.

Als je het volledige traject wilt volgen, dien je je voor alle modules in te schrijven.

Deze vierde sessie wordt ingevuld als een terugkomdag. In plaats van een kernteam volstaat het om één of twee personeelsleden af te vaardigen naar een regionale sessie (= in elk bisdom één sessie) waarop andere scholen aanwezig zijn die ook het volledige traject gevolgd hebben.. De deelnemers stellen kort het traject voor dat binnen de eigen school gevolgd werd en wisselen ervaringen uit. De uitdagingen voor de toekomst kunnen op deze manier nog scherper worden geformuleerd.

Bijkomende info:

Voor scholen die hieraan behoefte hebben, kan een extra sessie worden toegevoegd.

Voor scholengemeenschappen wordt in overleg sowieso een traject op maat uitgestippeld vanaf de eerste sessie. Dit kan ook voor individuele scholen of voor verschillende scholen samen.

Deze vorming is bedoeld voor VSKO-leden

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

 Herneming

Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Bisdom Antwerpen
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Bisdom Mechelen-Brussel
(Kaart)
  • Reeks 1: (5 vrije plaatsen)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Bisdom Brugge
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Bisdom Gent
(Kaart)
  • Reeks 3:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Bisdom Hasselt
(Kaart)
  • Reeks 4:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.