Het nieuwe leerplan muzikale opvoeding (MO) van de tweede graad geeft veel ruimte aan initiatief vanuit de leerlingen zelf, wat de motivatie verhoogt. Tijdens de nascholing leert de leraar muzikale opvoeding hoe hij/zij leerlingen kan coachen om met hun talenten te schitteren.
De leraar maakt het verschil! Vanuit een sterkere professionaliteit kan de leraar het groeiproces van elke leerling stimuleren met aandacht voor de totale persoonlijkheid. Een leraar muzikale opvoeding moet niet alleen een goed muzikant zijn en een inhoudelijk expert, maar ook een uitstekend coach.
De leraar werkt aan zijn/haar eigen professionalisering: hij/zij leert zijn/haar vaardigheden als muzikant inzetten in functie van de klas en zet materiaal en media van de 21se eeuw in, waarbij hij/zij streeft naar inhoudelijke verdieping. Hij/zij hangt de praktijk van de leerlingen vast aan een theoretisch kader en komt zo tot inhoudelijke verdieping.
Deze talentgerichte aanpak schept voordelen: de leerlingen ervaren meer autonomie en verbondenheid. Hun speelplezier verhoogt en ze nemen hun leerproces in eigen handen. Kunsteducatie heeft een positieve invloed op motivatie, zelfzekerheid en sociale competenties van leerlingen en doet hen beter samenwerken! Kunsteducatie biedt een veilige context voor introspectie en het vinden van persoonlijke betekenis.
Op deze manier krijgt het leerplan een schitterende implementatie.