Tijdens de plenaire startdag wordt het theoretisch denkkader en de concretisering in het nascholingsproject toegelicht. Tijdens workshops kan men proeven van praktijkverhalen en krijgt men informatie over het datawarehouse van de overheid m.n. het platform ‘mijn school’.
In de 3 schoolsessies gaan we aan de slag met kernteams, die binnen het project groeien in datagebruik en zo de rol als ‘datateam’ opnemen. Op basis van de gekozen focus verzamelen ze databronnen en werken – i.f.v. de gegevens uit de verschillende databronnen – concrete acties uit om het schoolbeleid versterken.
Tussentijds organiseren we 3 regionale studiedagen voor één of enkele leden van het kernteam. Hier leren we deelnemers omgaan met statistische informatie: lezen en interpreteren (1). Daarnaast wordt een sessie voorzien waarin ze een beperkt aantal statistische bewerkingen leren uitvoeren door een ICT-toepassing (bv. Excel) te gebruiken (2). Er is ook voldoende aandacht voor communicatie en rapportering binnen het datateam en naar de gehele organisatie (3).
Op de plenaire slotdag willen we presenteren wat we samen geleerd hebben in de verschillende scholen/SG.