In deze module wordt het begrip coaching gekaderd binnen een schoolse context en lerende organisatie. We zoeken naar mogelijke aanknopingspunten om in de huidige context van de school coachende gesprekken een plaats te geven.
We vertrekken vanuit een begripsafbakening en trachten antwoorden te vinden op vragen zoals: Wat verstaan we onder coaching? Wat typeert coachende gesprekken? Hoe komt het dat het voeren van coachende gesprekken aan belang wint binnen een lerende organisatie?
Dat in een goed coachingsgesprek voornamelijk geleerd wordt, is de rode draad doorheen de sessies. Om dit meer concreet te maken:
- bespreken we de drie leerlagen van R. Hargrove
- kaderen we het GROW-model binnen deze leerlagen en hanteren we het model om coachende gesprekken te voeren
- oefenen we gespreksvaardigheden in die deel uitmaken van een coachende basishouding: constructief feedback geven, ‘listen to learn’ techniek, niet-bedreigend samenvatten, explorerende en verdiepende vragen stellen
Tot slot exploren we samen hoe coachende gesprekken ingebed kunnen worden in de werking van de school en op welke manier een coachende cultuur een meerwaarde kan zijn voor het schoolteam.