In de leerplannen wetenschappen van zowel de 2de als de 3de graad zijn de specifieke eindtermen onderzoekscompetentie verwerkt in de algemene doelstellingen AD 1 t.e.m. AD 5. Hierdoor wordt erover gewaakt dat er in alle leerjaren (van 1ste leerjaar van de 2de graad t.e.m. het 2de leerjaar van de 3de graad) aan de onderzoekscompetentie wordt gewerkt.
Voorbeelden van de realisatie van de deelcompetenties tijdens een onderwijsleergesprek, demoproeven, practica, begeleid zelfstandig leren …uit de verschillende jaren van de 2de en 3e graad komen aan bod.
Via een aantal concrete voorbeelden wordt aangegeven hoe er aan de deelcompetenties gewerkt kan worden. Tijdens deze nascholing wordt de kans geboden om met collega's ervaringen en materiaal uit te wisselen.
De uiteindelijke realisatie van de onderzoekscompetentie mondt in de loop van de 3de graad uit in een ‘zelfstandig integraal onderzoekje’ in minstens één van de natuurwetenschappelijke vakken of vakoverschrijdend tussen de natuurwetenschappelijke vakken. We wisselen voorbeelden uit van de manier waarop dit ‘integraalonderzoek’ gerealiseerd wordt.