Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MKO-1 Dag van de kleuterleerkracht

Doelstellingen:

Professionaliseren van kleuterleerkrachten.

Doelgroep:

Kleuterleerkrachten

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Nadat Kapitein Winokio je 'opgewarmd' heeft, kun je driemaal genieten van een krachtige 'praktijkprikkel' ! Wil je snoezelen of ideetjes krijgen voor je hoeken? Zelf met liedjes aan de slag gaan, ontdekdozen ontdekken of met je hoofd in de wolken rondlopen? Leren speuren naar talenten of aan de slag leren gaan met techniekdozen, speelplaatskoffers of iPads? Dan ben je die dag van harte welkom! Je hebt keuze uit wel 24 verschillende praktijkprikkels!!

En we organiseren deze dag nu voor een 5de maal, dus wordt het een lustrumviering, met een feestelijke, animerende insteek! 

Rode draad doorheen onze dag: positieve ingesteldheid!

Workshops: Workshops Reeks 1 op lesplaats DPB Mechelen-Brussel
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
woensdag 18 maart 2015 van 10:30 tot 11:00
Hoofd in de wolken! (zaal Vlietje)
Spreker: Sarah Coorevits en Tessa Schellens, docenten BAKO Thomas More.

Als de rook om je hoofd is verdwenen. Wolken komen en gaan. Ze schuiven voorbij aan de hemel, veranderen steeds van vorm of lossen op in elkaar of het niets. Turen naar en mijmeren over wolken is niet gewoon leuk. Het vergt de juiste aandacht. Kinderen en leerkrachten oefenen in vrij associëren.

Alle kleuterleeftijden.

Onderweg in de klas (Mariazaal)
Spreker: Sandra Loyens en Kirsten Marit, docenten BAKO Thomas More.

Kinderen komen elke dag naar school. Onderweg, daar tussen de deur van hun thuis en de poort van de school, beleven ze heel wat boeiende en belangrijke zaken. Vanuit verschillende invalshoeken, denken we samen na over hoe we deze ervaringen van kinderen op een speelse en creatieve manier een plaats kunnen geven in de klaspraktijk.

Alle kleuterleeftijden.

Bewegingsprikkels (Pelikaanzaal)
Spreker: Lieve Van Lancker, pedagogisch begeleider VVKBaO

Via het motorisch bezig zijn, leert de kleuter zichzelf en de omliggende wereld te ontdekken en erin te functioneren. Daarom is het belangrijk om naast de lessen bewegingsopvoeding ook in de klas voldoende rijke ervaringskansen tot bewegen en 'bewegend leren' te geven. We ontdekken samen enkele mogelijkheden.

Alle kleuterleeftijden.

Snoezelvoorwerpen (Suenens)
Spreker: Joep Derie en Ronny Vanoosthuyse, nascholers bij Abimo, VZW Onderwijsservice.

Aan de hand van verschillende voorbeelden ontdek je aan welke voorwaarden een snoezelvoorwerp moet voldoen. Vervolgens ga je zelf aan de slag. We nemen je mee in de wereld van regenmakers, voelborden, geluidslingers, ontdekzakjes, voelbuizen, vloeistofbuizen, kijkplaatjes, fluoflesjes, fascinerende fietswielen …

Je krijgt de kans om zelf ontwerpen te maken voor jouw doelgroep en die ook zelf uit te voeren. Na de sessie neem je de zelfgemaakte voorwerpen mee naar de klas of de snoezelruimte.

Opmerking: vòòr de sessie ontvang je een lijst met materialen om mee te brengen.

Alle kleuterleeftijden.

Ontdek- en techniekdozen (voor het auditorium)
Spreker: Myriam Cobbaert en Griet Asselman, directie en zoco van VBS De Brug in Ternat.

De vernieuwing in het leerplan wereldoriëntatie van 2010 zette de dimensies techniek en natuur opnieuw in de picture. Na een vorming gingen we aan de slag om techniek- en natuurkoffers te ontwerpen. Heel wat nieuwe uitgaven en ideeën inspireerden ons tot niet minder dan een twintigtal koffers. Het zijn deze koffers die we jullie willen voorstellen. We delen samen met jullie onze bevindingen en proberen praktische tips uit te wisselen. Deze  interactieve workshop laat je de vele mogelijkheden zien van het werken met ontdekdozen. Je leert hoe je ze kunt gebruiken binnen differentiërend werken of binnen peer-tutoring. Ook ontdek je hoe ze ruimte creëren om aan bepaalde kinderen extra aandacht te geven. Je zult het snel merken: het geeft voldoening wanneer de hele klas vol enthousiasme aan het ontdekken is!

Alle kleuterleeftijden.

Talen(t)rijk (Damiaanzaal)
Spreker: Kim Op de Beeck, lector taal BAKO Thomas More.

Welcome, bem-vindo, dobrodošli … welkom in Talen(t)rijk! Ondanks de vele vooroordelen en vragen bij meertaligheid, is het uitstralen van een positieve houding ten opzichte van alle talen zeer belangrijk voor taal- en talentontwikkeling, motivatie, identiteit en welbevinden van kinderen. Daarom is het cruciaal om zo vroeg mogelijk - reeds in de kleuterklas - talensensibiliserend te werken. Maar wat houdt dat 'talensensibiliserend werken' in de kleuterklas dan net of net NIET in? We tonen jullie graag prikkelende & inspirerende praktijkvoorbeelden uit het projectwerk van onze derdejaarsstudenten kleuteronderwijs Thomas More Mechelen.

Voor de oudste kleutergroep

Speelplaatsprikkels (Cardijnzaal)
Spreker: Elke Meyns, nascholer VVKBaO

Buiten spelen is voor kinderen belangrijk.  Buiten kan je immers andere dingen ontdekken en doen.  Daarnaast is  voor een toenemend aantal kinderen  de speelplaats zelfs de enige plek waar ze regelmatig vrij buiten kunnen spelen. In deze praktijkprikkel onderzoeken we wat een speelplaats allemaal te bieden heeft. Wat voor soort spel komt aan bod? Welke materialen, activiteiten en begeleiding voorzien we om de ontwikkeling van de kleuters ook te prikkelen buiten de klas?

Aan de hand van inspirerende voorbeelden, de splinternieuwe publicatie ‘Buiten spelen!’ van het VVKBaO en veel fotomateriaal vertrek je met een rugzak vol ideeën om je speelplaats en het buitenspel nog aantrekkelijker te maken.

Voor alle kleuterleeftijden

Klik! Focus op fotograferen in de kleuterschool (Standonckzaal)
Spreker: Marlies De Weerdt, kleuterleerkracht Sint-Pieterschool Mechelen.

Een fototoestel in de kleuterklas heeft heel wat mogelijkheden. Zeker als kleuters er zelf aan de slag mee gaan. Wie fotografeert vandaag alle mogelijke gaatjes, wie zoekt naar deeltjes van onbekende voorwerpen, wat was er eerst gebeurd vandaag? De fotograaf van de dag leert gemakkelijk de foto’s op de pc plaatsen en er ontstaan heel wat talige interacties die kleuters doen herbeleven, reflecteren… Allerlei opdrachten passeren de revue, we exploreren samen de vele mogelijkheden. Straks staat het fototoestel zeker mee op je takenbord!

Voor de oudste kleutergroep

Een koffer vol muziek (Alsacezaal)
Spreker: Hilde Van Beveren, muziekleerkracht kleuter- en lagere school, docente en coördinator Kinderklanken.

Een  juf met een koffer, groot, zwaar en propvol. Hij barst open. Liedjes en muziekjes vliegen eruit, instrumenten rollen op de grond. Iedereen graait, iedereen doet mee. Stemmen klinken, iedereen kan zingen! Muziek is niet moeilijk, het is leuk! En na afloop is je eigen koffertje weer een beetje meer gevuld.

Voor alle kleuterleeftijden

Met Mila Lila wordt Frans echt fijn, we maken het haalbaar voor groot en klein! (Thomaszaal)
Spreker: Suzy Van Tricht en Sofie Schroos, kleuterleerkrachten Sint-Michiel Keerbergen.

Na informatie over het hoe en waarom van Frans in de kleuterschool, nemen we jullie aan de hand van praktijkervaringen mee in de wereld van Mila Lila.  De eenvoudige verhaaltjes, liedjes en activiteiten zijn inzet- en aanpasbaar doorheen het jaar en kunnen gebruikt worden vanaf de jongste kleuters.  Bij Mila Lila is er ruimte voor eigen inbreng en creativiteit en kennis van het Frans is geen vereiste.  Het is het plezier dat voorop staat en plezier is het begin van elk leerproces.  Zijn jullie nieuwsgierig, ga gerust al eens een kijkje nemen op www.milalila.com.

Voor alle kleuterleeftijden

O Mundo, een kleine wereldbibliotheek (Fredericzaal)
Spreker: Inge Umans van DocAtlas i.s.m. Stichting Lezen.

Kinderen uit veel verschillende culturen komen in Vlaamse kleuter- en lagere schoolklassen terecht. Met de boeken van O Mundo, een kleine Wereldbibliotheek wil Stichting Lezen deze kinderen de kans geven om iets over zichzelf en hun eigen achtergrond te vertellen in hun Vlaamse klas.’
In september 2013 lanceerde Stichting Lezen O Mundo – een kleine Wereldbibliotheek. O Mundo brengt 10 boeken uit 10 landen in evenveel talen in Vlaamse en Brusselse klassen. In deze praktijkprikkel gaan we aan de slag met deze verhalen.
Door de culturele bagage te belichten die klasgenoten meebrengen uit hun leefwereld willen wij hen welkom heten, waardering uitdrukken voor de rijkdom van hun cultuur en hun zelfbeeld positief stimuleren. En tegelijk hopen we natuurlijk het blikveld te verruimen van alle kinderen door de ontdekking van cultuuruitingen uit andere landen.

Voor alle kleuterleeftijden

Muzisch opkrikkertje! Wees gerust, opkrikken zal ik jullie! (Merodezaal)
Spreker: Martin Nica, coördinator Krik VZW

Martin Nica is voor de vijfde keer op onze kleuterdag aanwezig. Poppen maken met speelse materialen is steeds een succes geweest. Intussen heeft zijn vzw krik heel wat muzische activiteiten voor kleuterteams ontwikkeld. Op onze kleuterdag zorgt Martin voor een spannende, en speelse opkrikker waar jullie bepalen wat, en hoeveel je krijgt;-) … en dat allemaal in een leuk  muzisch fraksken.

Voor alle kleuterleeftijden

Ideeën voor gekke kapsels bij kleuters! (Befferzaal)
Spreker: Veronique Verbrugge, animator Rondom Clown.

Hoe kan je het gekke kapsalon integreren in je klas ? Voorbeelden hoe je met kosteloos en ander materiaal aan de slag kan. Zelf graag een gek kapsel maken? Ga je gang ! Materialen en  voorbeelden ter inspiratie in het salon aanwezig ! 

Voor alle kleuterleeftijden

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
woensdag 18 maart 2015 van 11:05 tot 11:35
Hoofd in de wolken! (zaal Vlietje)
Spreker: Sarah Coorevits en Tessa Schellens, docenten BAKO Thomas More.

Als de rook om je hoofd is verdwenen. Wolken komen en gaan. Ze schuiven voorbij aan de hemel, veranderen steeds van vorm of lossen op in elkaar of het niets. Turen naar en mijmeren over wolken is niet gewoon leuk. Het vergt de juiste aandacht. Kinderen en leerkrachten oefenen in vrij associëren.

Voor alle kleuterleeftijden

i3 Lighthouse, ICT in de kleuterklas (Mariazaal)
Spreker: Stefan Vrolix, sales manager audiovisuele apparatuur Vanerum.

In deze sessie maak je kennis met de I3 lighthouse. De I3 Lighthouse is een innovatief digitaal leermiddel voor klaslokalen dat praktijkgericht, actief leren stimuleert en de aandacht van leerlingen als nooit tevoren bij de les houdt.

i3LIGHTHOUSE is ontworpen om kleuter- en basisleeromgevingen te ondersteunen en helpt leraren hun lessen te verlevendigen door leerlingen aan te moedigen te spelen, samen te werken, te delen en bezig te zijn.

De ontwikkeling van een minimale vertrouwdheid met technologie en digitale media op jonge leeftijd wordt sterk aanbevolen door opiniemakers en theoretici die de eerste kinderjaren bestuderen.

Voor de oudste kleutergroep

Bewegingsprikkels (Pelikaanzaal)
Spreker: Lieve Van Lancker, pedagogisch begeleider VVKBaO

Via het motorisch bezig zijn, leert de kleuter zichzelf en de omliggende wereld te ontdekken en erin te functioneren. Daarom is het belangrijk om naast de lessen bewegingsopvoeding ook in de klas voldoende rijke ervaringskansen tot bewegen en 'bewegend leren' te geven. We ontdekken samen enkele mogelijkheden.

Voor alle kleuterleeftijden

Snoezelvoorwerpen (Suenens)
Spreker: Joep Derie en Ronny Vanoosthuyse, nascholers bij Abimo, VZW Onderwijsservice.

Aan de hand van verschillende voorbeelden ontdek je aan welke voorwaarden een snoezelvoorwerp moet voldoen. Vervolgens ga je zelf aan de slag. We nemen je mee in de wereld van regenmakers, voelborden, geluidslingers, ontdekzakjes, voelbuizen, vloeistofbuizen, kijkplaatjes, fluoflesjes, fascinerende fietswielen …

Je krijgt de kans om zelf ontwerpen te maken voor jouw doelgroep en die ook zelf uit te voeren. Na de sessie neem je de zelfgemaakte voorwerpen mee naar de klas of de snoezelruimte.

Opmerking: vòòr de sessie ontvang je een lijst met materialen om mee te brengen.

Voor alle kleuterleeftijden

Oma heeft kanker en ik weet er alles van. Ik ben tenslotte al vier! (Vlaamse zaal)
Spreker: Griet De Broeck en Sara Desanghere, auteur en illustrator van 'Oma en het kankermonster'.

(hoe) vertel ik een kleuter dat ik kanker heb?

“Oma is een kletskop, ze heeft geen haar!” roept een kleuter in je klas. En daar sta jij dan… met je handen in je haar.

In deze praktijkprikkel zoeken we antwoorden op vele kankervragen.

Samen met het boek: ‘Oma en het kankermonster’ en massa’s verwerkingsideeën ben je klaar voor de strijd tegen de kankermonsters en alle moeilijke-vragen-monsters.

Voor alle kleuterleeftijden

Ontdek- en techniekdozen (voor het auditorium)
Spreker: Myriam Cobbaert en Griet Asselman, directie en zoco van VBS De Brug in Ternat.

De vernieuwing in het leerplan wereldoriëntatie van 2010 zette de dimensies techniek en natuur opnieuw in de picture. Na een vorming gingen we aan de slag om techniek- en natuurkoffers te ontwerpen. Heel wat nieuwe uitgaven en ideeën inspireerden ons tot niet minder dan een twintigtal koffers. Het zijn deze koffers die we jullie willen voorstellen. We delen samen met jullie onze bevindingen en proberen praktische tips uit te wisselen. Deze  interactieve workshop laat je de vele mogelijkheden zien van het werken met ontdekdozen. Je leert hoe je ze kunt gebruiken binnen differentiërend werken of binnen peer-tutoring. Ook ontdek je hoe ze ruimte creëren om aan bepaalde kinderen extra aandacht te geven. Je zult het snel merken: het geeft voldoening wanneer de hele klas vol enthousiasme aan het ontdekken is!

Alle kleuterleeftijden.

Geprikkeld door autisme! (Mercierzaal)
Spreker: Dominique Malevé, Marijke Janssens, Indra Polus, Iris Schoups, GON-begeleidsters ASS van De Oogappel, type 8 Zoutleeuw.

Tijdens deze praktijkprikkel trachten we autisme beter te begrijpen door het zelf te ervaren, want hoe kunnen we dit beter leren kennen dan door het zelf eens te voelen? Enkele voorbeelden:

- Hoe zou het zijn om vast te lopen omdat concrete communicatie ontbreekt?

- Hoe zou mislukking voelen omdat teveel prikkels in één keer binnenkomen?

- Hoeveel frustraties zou je ervaren als je telkens met het hoofd tegen een muur botst omdat je geen overzicht ziet?

Tevens laten we jullie ook kennismaken met materialen die gericht zijn voor kinderen met autisme.

Als jullie na deze sessie door een andere bril naar kinderen met autisme kijken, zijn wij geslaagd in ons opzet!

Voor alle kleuterleeftijden

Talen(t)rijk (Damiaanzaal)
Spreker: Kim Op de Beeck, lector taal BAKO Thomas More.

Welcome, bem-vindo, dobrodošli … welkom in Talen(t)rijk! Ondanks de vele vooroordelen en vragen bij meertaligheid, is het uitstralen van een positieve houding ten opzichte van alle talen zeer belangrijk voor taal- en talentontwikkeling, motivatie, identiteit en welbevinden van kinderen. Daarom is het cruciaal om zo vroeg mogelijk - reeds in de kleuterklas - talensensibiliserend te werken. Maar wat houdt dat 'talensensibiliserend werken' in de kleuterklas dan net of net NIET in? We tonen jullie graag prikkelende & inspirerende praktijkvoorbeelden uit het projectwerk van onze derdejaarsstudenten kleuteronderwijs Thomas More Mechelen.

Voor de oudste kleutergroep

Speelplaatsprikkels (Cardijnzaal)
Spreker: Elke Meyns, nascholer VVKBaO

Buiten spelen is voor kinderen belangrijk.  Buiten kan je immers andere dingen ontdekken en doen.  Daarnaast is  voor een toenemend aantal kinderen  de speelplaats zelfs de enige plek waar ze regelmatig vrij buiten kunnen spelen. In deze praktijkprikkel onderzoeken we wat een speelplaats allemaal te bieden heeft. Wat voor soort spel komt aan bod? Welke materialen, activiteiten en begeleiding voorzien we om de ontwikkeling van de kleuters ook te prikkelen buiten de klas?

Aan de hand van inspirerende voorbeelden, de splinternieuwe publicatie ‘Buiten spelen!’ van het VVKBaO en veel fotomateriaal vertrek je met een rugzak vol ideeën om je speelplaats en het buitenspel nog aantrekkelijker te maken.

Voor alle kleuterleeftijden

Klik! Focus op fotograferen in de kleuterschool (Standonckzaal)
Spreker: Marlies De Weerdt, kleuterleerkracht Sint-Pieterschool Mechelen.

Een fototoestel in de kleuterklas heeft heel wat mogelijkheden. Zeker als kleuters er zelf aan de slag mee gaan. Wie fotografeert vandaag alle mogelijke gaatjes, wie zoekt naar deeltjes van onbekende voorwerpen, wat was er eerst gebeurd vandaag? De fotograaf van de dag leert gemakkelijk de foto’s op de pc plaatsten en er ontstaan heel wat talige interacties die kleuters doen herbeleven, reflecteren… Allerlei opdrachten passeren de revue, we exploreren samen de vele mogelijkheden. Straks staat het fototoestel zeker mee op je takenbord!

Voor de oudste kleutergroep

Een koffer vol muziek (Alsacezaal)
Spreker: Hilde Van Beveren, muziekleerkracht kleuter- en lagere school, docente en coördinator Kinderklanken.

Een  juf met een koffer, groot, zwaar en propvol. Hij barst open. Liedjes en muziekjes vliegen eruit, instrumenten rollen op de grond. Iedereen graait, iedereen doet mee. Stemmen klinken, iedereen kan zingen! Muziek is niet moeilijk, het is leuk! En na afloop is je eigen koffertje weer een beetje meer gevuld.

Voor alle kleuterleeftijden

Spelend en ontdekkend de godsdienstige momenten vorm geven. (Thomaszaal)
Spreker: Veronique De Kock, pedagogisch begeleider kleuteronderwijs voor de Broeders van Liefde.

Kleuters zijn van nature nieuwsgierig en zijn er graag bij als er te ontdekken valt. Ontdek  hoe je samen met je kleuters  godsdienstige momenten kan beleven.

De materialen laten je zien hoe kleuters actief, speels, onbevangen  en creatief kunnen omgaan met zingeving.  Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de verbondenheid die wordt opgebouwd met  jou  (de leid(st)er), met enkele kleuters en de klasgroep.

Voor alle kleuterleeftijden

Muzisch opkrikkertje! Wees gerust, opkrikken zal ik jullie! (Merodezaal)
Spreker: Martin Nica, coördinator Krik VZW

Martin Nica is voor de vijfde keer op onze kleuterdag aanwezig. Poppen maken met speelse materialen is steeds een succes geweest. Intussen heeft zijn vzw Krik heel wat muzische activiteiten voor kleuterteams ontwikkeld. Op onze kleuterdag zorgt Martin voor een spannende, en speelse opkrikker waar jullie bepalen wat, en hoeveel je krijgt;-) … en dat allemaal in een leuk  muzisch 'frakske'.

Voor alle kleuterleeftijden

Aanbod workshops sessie 1 deel 3
woensdag 18 maart 2015 van 11:40 tot 12:10
Speels, onbevangen en creatief omgaan met de wereld... in de bouw- en ontdekhoek. (zaal Vlietje)
Spreker: Ann Van Huynegem en juf Evy, VKS Don Bosco Dilbeek.

Bouw- en ontdekhoeken hebben uitdagend materiaal nodig, dus niet alleen plastieken blokken  ...  

In deze praktijkprikkel tips & ideeën om spel te stimuleren.  Inspiratie verzekerd ! „

Voor alle kleuterleeftijden

i3 Lighthouse, ICT in de kleuterklas (Mariazaal)
Spreker: Stefan Vrolix, sales manager audiovisuele apparatuur Vanerum.

In deze sessie maak je kennis met de I3 lighthouse. De I3 Lighthouse is een innovatief digitaal leermiddel voor klaslokalen dat praktijkgericht, actief leren stimuleert en de aandacht van leerlingen als nooit tevoren bij de les houdt.

i3LIGHTHOUSE is ontworpen om kleuter- en basisleeromgevingen te ondersteunen en helpt leraren hun lessen te verlevendigen door leerlingen aan te moedigen te spelen, samen te werken, te delen en bezig te zijn.

De ontwikkeling van een minimale vertrouwdheid met technologie en digitale media op jonge leeftijd wordt sterk aanbevolen door opiniemakers en theoretici die de eerste kinderjaren bestuderen.

Voor de oudste kleutergroep

Werken aan positieve ingesteldheid via de bewegingspedagogiek van Sherborne.(Pelikaanzaal)
Spreker: Miranda Tobin, pedagogisch begeleider VLP.

Net zoals in de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne zelf, staat tijdens deze ervaringsgerichte praktijkprikkel het ‘samen bewegen’ centraal.

In samenwerking  met een oefenpartner ontdek je zelf bewegend deze methode  en ervaar je het effect van de bewegingsoefeningen. Tijdens deze oefeningen komen de doelstellingen van de bewegingspedagogie aan bod:

- bewust worden van het lichaam > je beter voelen in je eigen lichaam

- bewust worden van de ruimte, zowel de persoonlijke als de algemene ruimte

- bewust worden van de anderen > ontwikkelen en groeien in het aangaan van relaties

Met  de inspiratie die je tijdens deze praktijkprikkel opdoet en het ideeënboekje dat je meekrijgt kan je onmiddellijk aan de slag met je kleuters.

LET OP!  Dit is een ervaringsgerichte activiteit waarbij tijdens de bewegingsoefeningen een actieve deelname verwacht wordt. Voorzie dus gemakkelijk zittende kledij.

Voor alle kleuterleeftijden

Speel een lied! (Suenenszaal)
Spreker: Kathleen Nicolaes, muziekdocente 'De klank van Roos'

Kleuters genieten van samen muziek beleven, liedjes zingen en gaan helemaal op in muziekverhalen. Jullie worden warm gemaakt om voor deze kapoenen een interactieve muziekomgeving te creëren. Met schudders en bellen zingen we liedjes, vol ritme en kleur dansen we een spel, roffelend en tokkelend klinkt een verhaal.

Samen zorgen voor een muzikale sfeer en onze kinderen ontmoeten in hun natuurlijke muzikale gevoeligheid doet ons opnieuw luisteren en kijken vol verwondering.

Voor alle kleuterleeftijden

Oma heeft kanker en ik weet er alles van. Ik ben tenslotte al vier! (Vlaamse zaal)
Spreker: Griet De Broeck en Sara Desanghere, auteur en illustrator van 'Oma en het kankermonster'.

(hoe) vertel ik een kleuter dat ik kanker heb?

“Oma is een kletskop, ze heeft geen haar!” roept een kleuter in je klas. En daar sta jij dan… met je handen in je haar.

In deze praktijkprikkel zoeken we antwoorden op vele kankervragen.

Samen met het boek: ‘Oma en het kankermonster’ en massa’s verwerkingsideeën ben je klaar voor de strijd tegen de kankermonsters en alle moeilijke-vragen-monsters.

Voor alle kleuterleeftijden

Van ballon tot kunstwerk: de kneepjes van het plooien (voor het Auditorium)
Spreker: Jeroen Van Acker, docent.

Ballonnen zijn de meest simpele voorwerpen. Met een beetje lucht, enkele basisknopen en wat fantasie kan je reeds de meest uiteenlopende figuren creëren. Of laat je creativiteit de vrije loop en creëer je eigen versiering, bloemstuk,... voor in het klaslokaal.

Verras/bedank/beloon/... je kleuters met deze verbazende ballonnen, succes gegarandeerd!

Tijdens deze sessie worden de basisknopen aangeleerd en worden er verschillende figuren samen gemaakt. Wanneer je de technieken onder de knie hebt past er misschien wel een ballon bij het volgende verhaal dat voorgelezen wordt !

Voor alle kleuterleeftijden

Geprikkeld door autisme! (Mercierzaal)
Spreker: Dominique Malevé, Marijke Janssens, Indra Polus, Iris Schoups, GON-begeleidsters ASS van De Oogappel, type 8 Zoutleeuw.

Tijdens deze praktijkprikkel trachten we autisme beter te begrijpen door het zelf te ervaren, want hoe kunnen we dit beter leren kennen dan door het zelf eens te voelen? Enkele voorbeelden:

- Hoe zou het zijn om vast te lopen omdat concrete communicatie ontbreekt?

- Hoe zou mislukking voelen omdat teveel prikkels in één keer binnenkomen?

- Hoeveel frustraties zou je ervaren als je telkens met het hoofd tegen een muur botst omdat je geen overzicht ziet?

Tevens laten we jullie ook kennismaken met materialen die gericht zijn voor kinderen met autisme.

Als jullie na deze sessie door een andere bril naar kinderen met autisme kijken, zijn wij geslaagd in ons opzet!

Voor alle kleuterleeftijden

Op (w)onderzoek! (Damiaanzaal)
Spreker: Hilde Hendrickx, pedagogisch begeleider VVKBaO

Kleuters hebben een natuurlijke interesse in de wereld om hen heen. Binnen deze praktijkprikkel gaan we op verkenning met een onderzoektas en ontdekken we welke wonderlijke dingen de natuur te bieden heeft. Buiten het stimuleren van nieuwsgierigheid en het nauwkeurig  waarnemen krijgen ook tal van

andere aspecten binnen wereldoriëntatie kansen door het werken met een onderzoektas.

Voor de oudste kleutergroep

Speelplaatsprikkels (Cardijnzaal)
Spreker: Elke Meyns, nascholer VVKBaO

Buiten spelen is voor kinderen belangrijk.  Buiten kan je immers andere dingen ontdekken en doen.  Daarnaast is  voor een toenemend aantal kinderen  de speelplaats zelfs de enige plek waar ze regelmatig vrij buiten kunnen spelen. In deze praktijkprikkel onderzoeken we wat een speelplaats allemaal te bieden heeft. Wat voor soort spel komt aan bod? Welke materialen, activiteiten en begeleiding voorzien we om de ontwikkeling van de kleuters ook te prikkelen buiten de klas?

Aan de hand van inspirerende voorbeelden, de splinternieuwe publicatie ‘Buiten spelen!’ van het VVKBaO en veel fotomateriaal vertrek je met een rugzak vol ideeën om je speelplaats en het buitenspel nog aantrekkelijker te maken.

Voor alle kleuterleeftijden

Klik! Focus op fotograferen in de kleuterschool (Standonckzaal)
Spreker: Marlies De Weerdt, kleuterleerkracht Sint-Pieterschool Mechelen.

Een fototoestel in de kleuterklas heeft heel wat mogelijkheden. Zeker als kleuters er zelf aan de slag mee gaan. Wie fotografeert vandaag alle mogelijke gaatjes, wie zoekt naar deeltjes van onbekende voorwerpen, wat was er eerst gebeurd vandaag? De fotograaf van de dag leert gemakkelijk de foto’s op de pc plaatsten en er ontstaan heel wat talige interacties die kleuters doen herbeleven, reflecteren… Allerlei opdrachten passeren de revue, we exploreren samen de vele mogelijkheden. Straks staat het fototoestel zeker mee op je takenbord!

Voor de oudste kleutergroep

Spelend en ontdekkend de godsdienstige momenten vorm geven. (Thomaszaal)
Spreker: Veronique De Kock, pedagogisch begeleider kleuteronderwijs voor de Broeders van Liefde.

Kleuters zijn van nature nieuwsgierig en zijn er graag bij als er te ontdekken valt. Ontdek  hoe je samen met je kleuters  godsdienstige momenten kan beleven.

De materialen laten je zien hoe kleuters actief, speels, onbevangen  en creatief kunnen omgaan met zingeving.  Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de verbondenheid die wordt opgebouwd met  jou  (de leid(st)er), met enkele kleuters en de klasgroep.

Voor alle kleuterleeftijden

O Mundo, een kleine wereldbibliotheek (Fredericzaal)
Spreker: Inge Umans van DocAtlas i.s.m. Stichting Lezen.

Kinderen uit veel verschillende culturen komen in Vlaamse kleuter- en lagere schoolklassen terecht. Met de boeken van O Mundo, een kleine Wereldbibliotheek wil Stichting Lezen deze kinderen de kans geven om iets over zichzelf en hun eigen achtergrond te vertellen in hun Vlaamse klas.’
In september 2013 lanceerde Stichting Lezen O Mundo – een kleine Wereldbibliotheek. O Mundo brengt 10 boeken uit 10 landen in evenveel talen in Vlaamse en Brusselse klassen. In deze praktijkprikkel gaan we aan de slag met deze verhalen.
Door de culturele bagage te belichten die klasgenoten meebrengen uit hun leefwereld willen wij hen welkom heten, waardering uitdrukken voor de rijkdom van hun cultuur en hun zelfbeeld positief stimuleren. En tegelijk hopen we natuurlijk het blikveld te verruimen van alle kinderen door de ontdekking van cultuuruitingen uit andere landen.

Voor alle kleuterleeftijden

Ideeën voor gekke kapsels bij kleuters! (Befferzaal)
Spreker: Veronique Verbrugge, animator Rondom Clown.

Hoe kan je het gekke kapsalon integreren in je klas ? Voorbeelden hoe je met kosteloos en ander materiaal aan de slag kan. Zelf graag een gek kapsel maken? Ga je gang ! Materialen en  voorbeelden ter inspiratie in het salon aanwezig ! 

Voor alle kleuterleeftijden

Workshops Reeks 2 op lesplaats DPB Mechelen-Brussel
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
woensdag 18 maart 2015 van 13:55 tot 14:25
Speels, onbevangen en creatief omgaan met de wereld... in de bouw- en ontdekhoek. (zaal Vlietje)
Spreker: Ann Van Huynegem en juf Evy, VKS Don Bosco Dilbeek.

Bouw- en ontdekhoeken hebben uitdagend materiaal nodig, dus niet alleen plastieken blokken  ...  

In deze praktijkprikkel tips & ideeën om spel te stimuleren.  Inspiratie verzekerd ! „

Voor alle kleuterleeftijden

i3 Lighthouse, ICT in de kleuterklas (Mariazaal)
Spreker: Stefan Vrolix, sales manager audiovisuele apparatuur Vanerum.

In deze sessie maak je kennis met de I3 lighthouse. De I3 Lighthouse is een innovatief digitaal leermiddel voor klaslokalen dat praktijkgericht, actief leren stimuleert en de aandacht van leerlingen als nooit tevoren bij de les houdt.

i3LIGHTHOUSE is ontworpen om kleuter- en basisleeromgevingen te ondersteunen en helpt leraren hun lessen te verlevendigen door leerlingen aan te moedigen te spelen, samen te werken, te delen en bezig te zijn.

De ontwikkeling van een minimale vertrouwdheid met technologie en digitale media op jonge leeftijd wordt sterk aanbevolen door opiniemakers en theoretici die de eerste kinderjaren bestuderen.

Voor de oudste kleutergroep

Bewegingsprikkels (Pelikaanzaal)
Spreker: Lieve Van Lancker, pedagogisch begeleider VVKBaO

Via het motorisch bezig zijn, leert de kleuter zichzelf en de omliggende wereld te ontdekken en erin te functioneren. Daarom is het belangrijk om naast de lessen bewegingsopvoeding ook in de klas voldoende rijke ervaringskansen tot bewegen en 'bewegend leren' te geven. We ontdekken samen enkele mogelijkheden.

Voor alle kleuterleeftijden

Speel een lied! (Suenenszaal)
Spreker: Kathleen Nicolaes, muziekdocente bij 'De Klank van Roos'

Kleuters genieten van samen muziek beleven, liedjes zingen en gaan helemaal op in muziekverhalen. Jullie worden warm gemaakt om voor deze kapoenen een interactieve muziekomgeving te creëren. Met schudders en bellen zingen we liedjes, vol ritme en kleur dansen we een spel, roffelend en tokkelend klinkt een verhaal.

Samen zorgen voor een muzikale sfeer en onze kinderen ontmoeten in hun natuurlijke muzikale gevoeligheid doet ons opnieuw luisteren en kijken vol verwondering.

Voor alle kleuterleeftijden

Oma heeft kanker en ik weet er alles van. Ik ben tenslotte al vier! (Vlaamse zaal)
Spreker: Griet De Broeck en Sara Desanghere, auteur en illustrator van 'Oma en het kankermonster'.

(hoe) vertel ik een kleuter dat ik kanker heb?

“Oma is een kletskop, ze heeft geen haar!” Roept een kleuter in je klas. En daar sta jij dan… met je handen in je haar.

In deze praktijkprikkel zoeken we antwoorden op vele kankervragen.

Samen met het boek: ‘Oma en het kankermonster’ en massa’s verwerkingsideeën ben je klaar voor de strijd tegen de kankermonsters en alle moeilijke-vragen-monsters.

Voor alle kleuterleeftijden

Van ballon tot kunstwerk: de kneepjes van het plooien (voor het Auditorium)
Spreker: Jeroen Van Acker, docent.

Ballonnen zijn de meest simpele voorwerpen. Met een beetje lucht, enkele basisknopen en wat fantasie kan je reeds de meest uiteenlopende figuren creëren. Of laat je creativiteit de vrije loop en creëer je eigen versiering, bloemstuk,... voor in het klaslokaal.

Verras/bedank/beloon/... je kleuters met deze verbazende ballonnen, succes gegarandeerd!

Tijdens deze sessie worden de basisknopen aangeleerd en worden er verschillende figuren samen gemaakt. Wanneer je de technieken onder de knie hebt past er misschien wel een ballon bij het volgende verhaal dat voorgelezen wordt !

Voor alle kleuterleeftijden

Talen(t)rijk (Damiaanzaal)
Spreker: Kim Op de Beeck, lector taal BAKO Thomas More.

Welcome, bem-vindo, dobrodošli … welkom in Talen(t)rijk! Ondanks de vele vooroordelen en vragen bij meertaligheid, is het uitstralen van een positieve houding ten opzichte van alle talen zeer belangrijk voor taal- en talentontwikkeling, motivatie, identiteit en welbevinden van kinderen. Daarom is het cruciaal om zo vroeg mogelijk - reeds in de kleuterklas - talensensibiliserend te werken. Maar wat houdt dat 'talensensibiliserend werken' in de kleuterklas dan net of net NIET in? We tonen jullie graag prikkelende & inspirerende praktijkvoorbeelden uit het projectwerk van onze derdejaarsstudenten kleuteronderwijs Thomas More Mechelen.

Voor de oudste kleutergroep

iPads in de kleuterklas (Cardijnzaal)
Spreker: Patrick Lefevre en Bart Everaerst, ICT- beleidsondersteuner en -coördinator SG Tumuli.

Ipad, Ipod, Iphone, IWatch, Itunes, I love kleuters! Onze kindjes groeien op in een wereld die enorm anders is dan de wereld waarin de kleuterjuffen of meesters opgroeiden. Een kleuterjuf of meester die op de hoogte is van oude en nieuwe media, die deze media goed kan gebruiken, die betrouwbare websites of Apps kan vinden…. De leerkracht doet er toe!

Daarom laten wij je graag kennismaken met de werking van de Ipad in de kleuterklas.

Met behulp van ons I-book  ‘Apps in de klas’, dat we zelf ontwierpen, tonen we je graag de mogelijkheden van dit apparaat in de kleuterklas.

Wij gaan natuurlijk ook even zelf aan de slag met de Ipads. Aan de hand van de info uit het ibook gaan wij dan de ipad verkennen.

Voor de 4-5 jarigen

Hallo, ola, merhaba, bonjour...Meer talen in de kleuterschool (Standonckzaal)
Spreker: Greet Van Mello, pedagogisch begeleider VVKBaO

Je taal is een deel van je identiteit.  Kinderen voelen zich veiliger en beter in hun vel als ze zich gewaardeerd voelen in hun identiteit. Ze bloeien open bij activiteiten waarbij hun thuistaal en hun cultuur ter sprake komen. Tegelijkertijd wordt ook hun nieuwsgierigheid naar andere talen geprikkeld en ze leren positief omgaan met andere talen en taalgebruikers.  Bij talensensibilisering en taalinitiatie komen de aspecten van positieve ingesteldheid gegarandeerd aan bod.  In deze praktijkprikkel stappen we in de wereld van de talige diversiteit.  We kruipen in de huid van onze kleuters en gaan op een speelse manier op ontdekking naar andere talen. Laat je prikkelen door een combinatie van eenvoudige  activiteiten en bewegingstussendoortjes, liedjes, versjes en beeldfragmenten.

Voor de oudste kleutergroep

Een koffer vol muziek (Alsacezaal)
Spreker: Hilde Van Beveren, muziekleerkracht kleuter- en lagere school, docente en coördinator Kinderklanken.

Een  juf met een koffer, groot, zwaar en propvol. Hij barst open. Liedjes en muziekjes vliegen eruit, instrumenten rollen op de grond. Iedereen graait, iedereen doet mee. Stemmen klinken, iedereen kan zingen! Muziek is niet moeilijk, het is leuk! En na afloop is je eigen koffertje weer een beetje meer gevuld.

Voor alle kleuterleeftijden

Spelend en ontdekkend de godsdienstige momenten vorm geven. (Thomaszaal)
Spreker: Veronique De Kock, pedagogisch begeleider kleuteronderwijs voor de Broeders van Liefde.

Kleuters zijn van nature nieuwsgierig en zijn er graag bij als er te ontdekken valt. Ontdek  hoe je samen met je kleuters  godsdienstige momenten kan beleven.

De materialen laten je zien hoe kleuters actief, speels, onbevangen  en creatief kunnen omgaan met zingeving.  Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de verbondenheid die wordt opgebouwd met  jou  (de leid(st)er), met enkele kleuters en de klasgroep.

Voor alle kleuterleeftijden

Muzisch opkrikkertje! Wees gerust, opkrikken zal ik jullie! (Merodezaal)
Spreker: Martin Nica, coördinator Krik VZW

Martin Nica is voor de vijfde keer op onze kleuterdag aanwezig. Poppen maken met speelse materialen is steeds een succes geweest. Intussen heeft zijn vzw Krik heel wat muzische activiteiten voor kleuterteams ontwikkeld. Op onze kleuterdag zorgt Martin voor een spannende, en speelse opkrikker waar jullie bepalen wat, en hoeveel je krijgt;-) … en dat allemaal in een leuk  muzisch 'frakske'.

Voor alle kleuterleeftijden

Ideeën voor gekke kapsels bij kleuters! (Befferzaal)
Spreker: Veronique Verbrugge, animator Rondom Clown.

Hoe kan je het gekke kapselsalon integreren in je klas ? Voorbeelden hoe je met kosteloos en ander materiaal aan de slag kan. Zelf graag een gek kapsel maken? Ga je gang ! Materialen en  voorbeelden ter inspiratie in het salon aanwezig ! 

Voor alle kleuterleeftijden

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
woensdag 18 maart 2015 van 14:30 tot 15:00
Speels, onbevangen en creatief omgaan met de wereld... in de bouw- en ontdekhoek. (zaal Vlietje)
Spreker: Ann Van Huynegem en juf Evy, VKS Don Bosco Dilbeek.

Bouw- en ontdekhoeken hebben uitdagend materiaal nodig, dus niet alleen plastieken blokken  ...  

In deze praktijkprikkel tips & ideeën om spel te stimuleren.  Inspiratie verzekerd ! „

Voor alle kleuterleeftijden

Onderweg in de klas (Mariazaal)
Spreker: Sandra Loyens en Kirsten Marit, docenten BAKO Thomas More.

Kinderen komen elke dag naar school. Onderweg, daar tussen de deur van hun thuis en de poort van de school, beleven ze heel wat boeiende en belangrijke zaken. Vanuit verschillende invalshoeken, denken we samen na over hoe we deze ervaringen van kinderen op een speelse en creatieve manier een plaats kunnen geven in de klaspraktijk.

Voor alle kleuterleeftijden

Werken aan positieve ingesteldheid via de bewegingspedagogiek van Sherborne.(Pelikaanzaal)
Spreker: Miranda Tobin, pedagogisch begeleider VLP.

Net zoals in de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne zelf, staat tijdens deze ervaringsgerichte praktijkprikkel het ‘samen bewegen’ centraal.

In samenwerking  met een oefenpartner ontdek je zelf bewegend deze methode  en ervaar je het effect van de bewegingsoefeningen. Tijdens deze oefeningen komen de doelstellingen van de bewegingspedagogie aan bod:

- bewust worden van het lichaam > je beter voelen in je eigen lichaam

- bewust worden van de ruimte, zowel de persoonlijke als de algemene ruimte

- bewust worden van de anderen > ontwikkelen en groeien in het aangaan van relaties

Met  de inspiratie die je tijdens deze praktijkprikkel opdoet en het ideeënboekje dat je meekrijgt kan je onmiddellijk aan de slag met je kleuters.

LET OP!  Dit is een ervaringsgerichte activiteit waarbij tijdens de bewegingsoefeningen een actieve deelname verwacht wordt. Voorzie dus gemakkelijk zittende kledij.

Voor alle kleuterleeftijden

Speel een lied! (Suenenszaal)
Spreker: Kathleen Nicolaes, muziekdocente bij 'De Klank van Roos'

Kleuters genieten van samen muziek beleven, liedjes zingen en gaan helemaal op in muziekverhalen. Jullie worden warm gemaakt om voor deze kapoenen een interactieve muziekomgeving te creëren. Met schudders en bellen zingen we liedjes, vol ritme en kleur dansen we een spel, roffelend en tokkelend klinkt een verhaal.

Samen zorgen voor een muzikale sfeer en onze kinderen ontmoeten in hun natuurlijke muzikale gevoeligheid doet ons opnieuw luisteren en kijken vol verwondering.

Voor alle kleuterleeftijden

Oma heeft kanker en ik weet er alles van. Ik ben tenslotte al vier! (Vlaamse zaal)
Spreker: Griet De Broeck en Sara Desanghere, auteur en illustrator van 'Oma en het kankermonster'.

(hoe) vertel ik een kleuter dat ik kanker heb?

“Oma is een kletskop, ze heeft geen haar!” roept een kleuter in je klas. En daar sta jij dan… met je handen in je haar.

In deze praktijkprikkel zoeken we antwoorden op vele kankervragen.

Samen met het boek: ‘Oma en het kankermonster’ en massa’s verwerkingsideeën ben je klaar voor de strijd tegen de kankermonsters en alle moeilijke-vragen-monsters.

Voor alle kleuterleeftijden

Ontdek- en techniekdozen (voor het auditorium)
Spreker: Myriam Cobbaert en Griet Asselman, directie en zoco van VBS De Brug in Ternat.

De vernieuwing in het leerplan wereldoriëntatie van 2010 zette de dimensies techniek en natuur opnieuw in de picture. Na een vorming gingen we aan de slag om techniek- en natuurkoffers te ontwerpen. Heel wat nieuwe uitgaven en ideeën inspireerden ons tot niet minder dan een twintigtal koffers. Het zijn deze koffers die we jullie willen voorstellen. We delen samen met jullie onze bevindingen en proberen praktische tips uit te wisselen. Deze  interactieve workshop laat je de vele mogelijkheden zien van het werken met ontdekdozen. Je leert hoe je ze kunt gebruiken binnen differentiërend werken of binnen peer-tutoring. Ook ontdek je hoe ze ruimte creëren om aan bepaalde kinderen extra aandacht te geven. Je zult het snel merken: het geeft voldoening wanneer de hele klas vol enthousiasme

aan het ontdekken is!

Geprikkeld door autisme! (Mercierzaal)
Spreker: Dominique Malevé, Marijke Janssens, Indra Polus, Iris Schoups, GON-begeleidsters ASS van De Oogappel, type 8 Zoutleeuw.

Tijdens deze praktijkprikkel trachten we autisme beter te begrijpen door het zelf te ervaren, want hoe kunnen we dit beter leren kennen dan door het zelf eens te voelen? Enkele voorbeelden:

- Hoe zou het zijn om vast te lopen omdat concrete communicatie ontbreekt?

- Hoe zou mislukking voelen omdat teveel prikkels in één keer binnenkomen?

- Hoeveel frustraties zou je ervaren als je telkens met het hoofd tegen een muur botst omdat je geen overzicht ziet?

Tevens laten we jullie ook kennismaken met materialen die gericht zijn voor kinderen met autisme.

Als jullie na deze sessie door een andere bril naar kinderen met autisme kijken, zijn wij geslaagd in ons opzet!

Voor alle kleuterleeftijden

Op (w)onderzoek! (Damiaanzaal)
Spreker: Hilde Hendrickx, pedagogisch begeleider VVKBaO

Kleuters hebben een natuurlijke interesse in de wereld om hen heen. Binnen deze praktijkprikkel gaan we op verkenning met een onderzoektas en ontdekken we welke wonderlijke dingen de natuur te bieden heeft. Buiten het stimuleren van nieuwsgierigheid en het nauwkeurig  waarnemen krijgen ook tal van

andere aspecten binnen wereldoriëntatie kansen door het werken met een onderzoektas.

Voor de oudste kleutergroep

iPads in de kleuterklas (Cardijnzaal)
Spreker: Patrick Lefevre en Bart Everaerst, ICT- beleidsondersteuner en -coördinator SG Tumuli.

Ipad, Ipod, Iphone, IWatch, Itunes, I love kleuters! Onze kindjes groeien op in een wereld die enorm anders is dan de wereld waarin de kleuterjuffen of meesters opgroeiden.

Een kleuterjuf of meester die op de hoogte is van oude en nieuwe media, die deze media goed kan gebruiken, die betrouwbare websites of Apps kan vinden…. De leerkracht doet er toe!

Daarom laten wij je graag kennismaken met de werking van de Ipad in de kleuterklas.

Met behulp van ons I-book  ‘Apps in de klas’, dat we zelf ontwierpen, tonen we je graag de mogelijkheden van dit apparaat in de kleuterklas.

Wij gaan natuurlijk ook even zelf aan de slag met de Ipads. Aan de hand van de info uit het ibook gaan wij dan de ipad verkennen.

Voor de 4-5 jarigen

Hallo, ola, merhaba, bonjour...Meer talen in de kleuterschool (Standonckzaal)
Spreker: Greet Van Mello, pedagogisch begeleider VVKBaO

Je taal is een deel van je identiteit.  Kinderen voelen zich veiliger en beter in hun vel als ze zich gewaardeerd voelen in hun identiteit. Ze bloeien open bij activiteiten waarbij hun thuistaal en hun cultuur ter sprake komen. Tegelijkertijd wordt ook hun nieuwsgierigheid naar andere talen geprikkeld en ze leren positief omgaan met andere talen en taalgebruikers.  Bij talensensibilisering en taalinitiatie komen de aspecten van positieve ingesteldheid gegarandeerd aan bod.  In deze praktijkprikkel stappen we in de wereld van de talige diversiteit.  We kruipen in de huid van onze kleuters en gaan op een speelse manier op ontdekking naar andere talen. Laat je prikkelen door een combinatie van eenvoudige  activiteiten en bewegingstussendoortjes, liedjes, versjes en beeldfragmenten.

Voor de oudste kleutergroep

Een koffer vol muziek (Alsacezaal)
Spreker: Hilde Van Beveren, muziekleerkracht kleuter- en lagere school, docente en coördinator Kinderklanken.

Een  juf met een koffer, groot, zwaar en propvol. Hij barst open. Liedjes en muziekjes vliegen eruit, instrumenten rollen op de grond. Iedereen graait, iedereen doet mee. Stemmen klinken, iedereen kan zingen! Muziek is niet moeilijk, het is leuk! En na afloop is je eigen koffertje weer een beetje meer gevuld.

Voor alle kleuterleeftijden

Met Mila Lila wordt Frans echt fijn, we maken het haalbaar voor groot en klein! (Thomaszaal)
Spreker: Suzy Van Tricht en Sofie Schroos, kleuterleerkrachten Sint-Michiel Keerbergen.

Na informatie over het hoe en waarom van Frans in de kleuterschool, nemen we jullie aan de hand van praktijkervaringen mee in de wereld van Mila Lila.  De eenvoudige verhaaltjes, liedjes en activiteiten zijn inzet- en aanpasbaar doorheen het jaar en kunnen gebruikt worden vanaf de jongste kleuters.  Bij Mila Lila is er ruimte voor eigen inbreng en creativiteit en kennis van het Frans is geen vereiste.  Het is het plezier dat voorop staat en plezier is het begin van elk leerproces.  Zijn jullie nieuwsgierig, ga gerust al eens een kijkje nemen op www.milalila.com.

Voor alle kleuterleeftijden

O Mundo, een kleine wereldbibliotheek (Fredericzaal)
Spreker: Inge Umans van DocAtlas i.s.m. Stichting Lezen.

Kinderen uit veel verschillende culturen komen in Vlaamse kleuter- en lagere schoolklassen terecht. Met de boeken van O Mundo, een kleine Wereldbibliotheek wil Stichting Lezen deze kinderen de kans geven om iets over zichzelf en hun eigen achtergrond te vertellen in hun Vlaamse klas.’
In september 2013 lanceerde Stichting Lezen O Mundo – een kleine Wereldbibliotheek. O Mundo brengt 10 boeken uit 10 landen in evenveel talen in Vlaamse en Brusselse klassen. In deze praktijkprikkel gaan we aan de slag met deze verhalen.
Door de culturele bagage te belichten die klasgenoten meebrengen uit hun leefwereld willen wij hen welkom heten, waardering uitdrukken voor de rijkdom van hun cultuur en hun zelfbeeld positief stimuleren. En tegelijk hopen we natuurlijk het blikveld te verruimen van alle kinderen door de ontdekking van cultuuruitingen uit andere landen.

Voor alle kleuterleeftijden

Aanbod workshops sessie 1 deel 3
woensdag 18 maart 2015 van 15:05 tot 15:35
Hoofd in de wolken! (zaal Vlietje)
Spreker: Sarah Coorevits en Tessa Schellens, docenten BAKO Thomas More.

Als de rook om je hoofd is verdwenen. Wolken komen en gaan. Ze schuiven voorbij aan de hemel, veranderen steeds van vorm of lossen op in elkaar of het niets. Turen naar en mijmeren over wolken is niet gewoon leuk. Het vergt de juiste aandacht. Kinderen en leerkrachten oefenen in vrij associëren.

Voor alle kleuterleeftijden

Onderweg in de klas (Mariazaal)
Spreker: Sandra Loyens en Kirsten Marit, docenten BAKO Thomas More.

Kinderen komen elke dag naar school. Onderweg, daar tussen de deur van hun thuis en de poort van de school, beleven ze heel wat boeiende en belangrijke zaken. Vanuit verschillende invalshoeken, denken we samen na over hoe we deze ervaringen van kinderen op een speelse en creatieve manier een plaats kunnen geven in de klaspraktijk.

Voor alle kleuterleeftijden

Werken aan positieve ingesteldheid via de bewegingspedagogiek van Sherborne.(Pelikaanzaal)
Spreker: Miranda Tobin, pedagogisch begeleider VLP.

Net zoals in de bewegingspedagogiek van Veronica Sherborne zelf, staat tijdens deze ervaringsgerichte praktijkprikkel het ‘samen bewegen’ centraal.

In samenwerking  met een oefenpartner ontdek je zelf bewegend deze methode  en ervaar je het effect van de bewegingsoefeningen. Tijdens deze oefeningen komen de doelstellingen van de bewegingspedagogie aan bod:

- bewust worden van het lichaam > je beter voelen in je eigen lichaam

- bewust worden van de ruimte, zowel de persoonlijke als de algemene ruimte

- bewust worden van de anderen > ontwikkelen en groeien in het aangaan van relaties

Met  de inspiratie die je tijdens deze praktijkprikkel opdoet en het ideeënboekje dat je meekrijgt kan je onmiddellijk aan de slag met je kleuters.

LET OP!  Dit is een ervaringsgerichte activiteit waarbij tijdens de bewegingsoefeningen een actieve deelname verwacht wordt. Voorzie dus gemakkelijk zittende kledij.

Voor alle kleuterleeftijden

Snoezelvoorwerpen (Suenens)
Spreker: Joep Derie en Ronny Vanoosthuyse, nascholers bij Abimo, VZW Onderwijsservice.

Aan de hand van verschillende voorbeelden ontdek je aan welke voorwaarden een snoezelvoorwerp

moet voldoen. Vervolgens ga je zelf aan de slag. We nemen je mee in de wereld van regenmakers, voelborden, geluidslingers, ontdekzakjes, voelbuizen, vloeistofbuizen, kijkplaatjes, fluoflesjes, fascinerende fietswielen …

Je krijgt de kans om zelf ontwerpen te maken voor jouw doelgroep en die ook zelf uit te voeren. Na de sessie neem je de zelfgemaakte voorwerpen mee naar de klas of de snoezelruimte.

Opmerking: vòòr de sessie ontvang je een lijst met materialen om mee te brengen.

Voor alle kleuterleeftijden

Van ballon tot kunstwerk: de kneepjes van het plooien (voor het Auditorium)
Spreker: Jeroen Van Acker, docent.

Ballonnen zijn de meest simpele voorwerpen. Met een beetje lucht, enkele basisknopen en wat fantasie kan je reeds de meest uiteenlopende figuren creëren. Of laat je creativiteit de vrije loop en creëer je eigen versiering, bloemstuk,... voor in het klaslokaal.

Verras/bedank/beloon/... je kleuters met deze verbazende ballonnen, succes gegarandeerd!

Tijdens deze sessie worden de basisknopen aangeleerd en worden er verschillende figuren samen gemaakt. Wanneer je de technieken onder de knie hebt past er misschien wel een ballon bij het volgende verhaal dat voorgelezen wordt !

Voor alle kleuterleeftijden

Geprikkeld door autisme!
Spreker: Dominique Malevé, Marijke Janssens, Indra Polus, Iris Schoups, GON-begeleidsters ASS van De Oogappel, type 8 Zoutleeuw.

Tijdens deze praktijkprikkel trachten we autisme beter te begrijpen door het zelf te ervaren, want hoe kunnen we dit beter leren kennen dan door het zelf eens te voelen? Enkele voorbeelden:

- Hoe zou het zijn om vast te lopen omdat concrete communicatie ontbreekt?

- Hoe zou mislukking voelen omdat teveel prikkels in één keer binnenkomen?

- Hoeveel frustraties zou je ervaren als je telkens met het hoofd tegen een muur botst omdat je geen overzicht ziet?

Tevens laten we jullie ook kennismaken met materialen die gericht zijn voor kinderen met autisme.

Als jullie na deze sessie door een andere bril naar kinderen met autisme kijken, zijn wij geslaagd in ons opzet!

Voor alle kleuterleeftijden

Op (w)onderzoek! (Damiaanzaal)
Spreker: Hilde Hendrickx, pedagogisch begeleider VVKBaO

Kleuters hebben een natuurlijke interesse in de wereld om hen heen. Binnen deze praktijkprikkel gaan we op verkenning met een onderzoektas en ontdekken we welke wonderlijke dingen de natuur te bieden heeft. Buiten het stimuleren van nieuwsgierigheid en het nauwkeurig  waarnemen krijgen ook tal van

andere aspecten binnen wereldoriëntatie kansen door het werken met een onderzoektas.

Voor de oudste kleutergroep

iPads in de kleuterklas (Cardijnzaal)
Spreker: Patrick Lefevre en Bart Everaerst, ICT- beleidsondersteuner en -coördinator SG Tumuli.

Ipad, Ipod, Iphone, IWatch, Itunes, I love kleuters! Onze kindjes groeien op in een wereld die enorm anders is dan de wereld waarin de kleuterjuffen of meesters opgroeiden.

Een kleuterjuf of meester die op de hoogte is van oude en nieuwe media, die deze media goed kan gebruiken, die betrouwbare websites of Apps kan vinden…. De leerkracht doet er toe!

Daarom laten wij je graag kennismaken met de werking van de Ipad in de kleuterklas.

Met behulp van ons I-book  ‘Apps in de klas’, dat we zelf ontwierpen, tonen we je graag de mogelijkheden van dit apparaat in de kleuterklas.

Wij gaan natuurlijk ook even zelf aan de slag met de Ipads. Aan de hand van de info uit het ibook gaan wij dan de ipad verkennen.

Voor de 4-5 jarigen

Hallo, ola, merhaba, bonjour...Meer talen in de kleuterschool (Standonckzaal)
Spreker: Greet Van Mello, pedagogisch begeleider VVKBaO

Je taal is een deel van je identiteit.  Kinderen voelen zich veiliger en beter in hun vel als ze zich gewaardeerd voelen in hun identiteit. Ze bloeien open bij activiteiten waarbij hun thuistaal en hun cultuur ter sprake komen. Tegelijkertijd wordt ook hun nieuwsgierigheid naar andere talen geprikkeld en ze leren positief omgaan met andere talen en taalgebruikers.  Bij talensensibilisering en taalinitiatie komen de aspecten van positieve ingesteldheid gegarandeerd aan bod.  In deze praktijkprikkel stappen we in de wereld van de talige diversiteit.  We kruipen in de huid van onze kleuters en gaan op een speelse manier op ontdekking naar andere talen. Laat je prikkelen door een combinatie van eenvoudige  activiteiten en bewegingstussendoortjes, liedjes, versjes en beeldfragmenten.

Voor de oudste kleutergroep

Met Mila Lila wordt Frans echt fijn, we maken het haalbaar voor groot en klein! (Thomaszaal)
Spreker: Suzy Van Tricht en Sofie Schroos, kleuterleerkrachten Sint-Michiel Keerbergen.

Na informatie over het hoe en waarom van Frans in de kleuterschool, nemen we jullie aan de hand van praktijkervaringen mee in de wereld van Mila Lila.  De eenvoudige verhaaltjes, liedjes en activiteiten zijn inzet- en aanpasbaar doorheen het jaar en kunnen gebruikt worden vanaf de jongste kleuters.  Bij Mila Lila is er ruimte voor eigen inbreng en creativiteit en kennis van het Frans is geen vereiste.  Het is het plezier dat voorop staat en plezier is het begin van elk leerproces.  Zijn jullie nieuwsgierig, ga gerust al eens een kijkje nemen op www.milalila.com.

Voor alle kleuterleeftijden

O Mundo, een kleine wereldbibliotheek (Fredericzaal)
Spreker: Inge Umans van DocAtlas i.s.m. Stichting Lezen.

Kinderen uit veel verschillende culturen komen in Vlaamse kleuter- en lagere schoolklassen terecht. Met de boeken van O Mundo, een kleine Wereldbibliotheek wil Stichting Lezen deze kinderen de kans geven om iets over zichzelf en hun eigen achtergrond te vertellen in hun Vlaamse klas.’
In september 2013 lanceerde Stichting Lezen O Mundo – een kleine Wereldbibliotheek. O Mundo brengt 10 boeken uit 10 landen in evenveel talen in Vlaamse en Brusselse klassen. In deze praktijkprikkel gaan we aan de slag met deze verhalen.
Door de culturele bagage te belichten die klasgenoten meebrengen uit hun leefwereld willen wij hen welkom heten, waardering uitdrukken voor de rijkdom van hun cultuur en hun zelfbeeld positief stimuleren. En tegelijk hopen we natuurlijk het blikveld te verruimen van alle kinderen door de ontdekking van cultuuruitingen uit andere landen.

Voor alle kleuterleeftijden

Muzisch opkrikkertje! Wees gerust, opkrikken zal ik jullie! (Merodezaal)
Spreker: Martin Nica, coördinator Krik VZW

Martin Nica is voor de vijfde keer op onze kleuterdag aanwezig. Poppen maken met speelse materialen is steeds een succes geweest. Intussen heeft zijn vzw krik heel wat muzische activiteiten voor kleuterteams ontwikkeld. Op onze kleuterdag zorgt Martin voor een spannende, en speelse opkrikker waar jullie bepalen wat, en hoeveel je krijgt;-) … en dat allemaal in een leuk  muzisch 'frakske'.

Voor alle kleuterleeftijden

Ideeën voor gekke kapsels bij kleuters! (Befferzaal)
Spreker: Veronique Verbrugge, animator Rondom Clown.

Hoe kan je het gekke kapsalon integreren in je klas ? Voorbeelden hoe je met kosteloos en ander materiaal aan de slag kan. Zelf graag een gek kapsel maken? Ga je gang ! Materialen en  voorbeelden ter inspiratie in het salon aanwezig ! 

Voor alle kleuterleeftijden

Strategie en methode:

U kiest voor de voormiddag OF de namiddag. Daarna duidt u drie 'praktijkprikkels' aan, één uit elke lijst.

Bijkomende info:

Wie met de trein komt, kan ook afstappen in Mechelen-Nekkerspoel. Vandaar is het een tiental minuten stappen.

Wie met de wagen komt, heeft keuze uit drie parkings: Kathedraal, Grote Markt of Veemarkt. Telkens op 5 min. wandelafstand van het Pastoraal Centrum.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand inschrijven en tot 2 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 40,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPB Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 18 maart 2015 van 09:00 tot 12:15
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • woensdag 18 maart 2015 van 12:30 tot 15:45
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.