Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8314E-module 4 Het gebruik van Kurzweil als dyslexiesoftware – module voor gevorderde gebruikers

Doelstellingen:
  • Zicht krijgen op de mogelijkheden van Kurzweil in de klaspraktijk (ook de meer geavanceerde toepassingen).
  • Dyslexiesoftware efficiënt inzetten in de school.
  • Samen leren met en van ervaren gebruikers van de dyslexiesoftware.
Doelgroep:

Gewoon basisonderwijs, gewoon secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs: Leerkrachten, zorgcoördinatoren, logopedisten, leerlingenbegeleiders en graadcoördinatoren.

Beginsituatie van de deelnemers: De deelnemers aan deze module hebben reeds een hand-on workshop gevolgd. De inhouden van de module voor beginners zijn gekend. De deelnemers hebben een basiskennis over dyslexie en of andere lees-, schrijf-, taal- en leerproblemen (dysorthografie, dyspraxie, anderstaligen, autismespectrumstoornissen, …)‘.

Ook het personeel van de scholen van alle netten die via het SNPB-project een gratis pakket dyslexiesoftware ontvangen hebben.

Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Buitengewoon Onderwijs (VVKBuO), VVKBaO, VVKSO i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO in samenwerking met medewerkers van Sensotec.
Inhoud:

We gaan dieper in op de meer geavanceerde functies van Kurzweil.
Naast het praktisch luik van de meer geavanceerde functies wordt de implementatie van Kurzweil op school onder de loep genomen.

Er worden vragen bantwoord als:

  • Hoe kan Kurzweil ingezet worden op school, in de klas en bij het maken van huistaken? Voordelen voor de leerling en de leerkracht.
  • Hoe kan de school zich organiseren om Kurzweil zo optimaal mogelijk te gebruiken? Voorwaarden voor een succesvolle implementatie en nieuwe/andere afspraken passend in het huidige zorgbeleid.
  • Praktisch gebruik van Kurzweil en digitaal lesmatriaal:
    • Adibib boeken gebruiken.
    • Scannen zo optimaal mogelijk organiseren.
    • Documenten leesklaar maken.
    • Hoe lessen/testen/examens voorbereiden, rekening houdend met Kurzweilgebruikers.
  • Case: voorbeelden van scholen die Kurzweil optimaal gebruiken: hoe pakken zij het aan?
Strategie en methode:

De uitleg, instructie en demonstratie worden centraal gegeven. Daarna gaat iedere deelnemer onder begeleiding met het programma aan de slag op zijn eigen laptop.

Bijkomende info:

De deelnemers brengen hun eigen laptop mee waarop het dyslexieprogramma Kurzweil is geïnstalleerd. Eventueel heeft de deelnemer audio-oortjes bij.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be  onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Herneming

Voorwaarde:

Beginsituatie van de deelnemers: De deelnemers aan deze module hebben reeds een hand-on workshop gevolgd. De inhouden van de module voor beginners zijn gekend. De deelnemers hebben een basiskennis over dyslexie en of andere lees-, schrijf-, taal- en leerproblemen (dysorthografie, dyspraxie, anderstaligen, autismespectrumstoornissen, …)‘


Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 25,00 Euro
Lesgever: medewerkers van Sensotec .
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • donderdag 27 november 2014 van 13:00 tot 16:00 (Afgelast)
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • donderdag 27 november 2014 van 13:00 tot 16:00
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Brugge (Afgelast)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • donderdag 6 november 2014 van 13:00 tot 16:00 (Afgelast)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • donderdag 6 november 2014 van 13:00 tot 16:00 (Afgelast)
DNI_Dienst Nascholing en Internationalisering (Afgelast)
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • donderdag 9 oktober 2014 van 13:00 tot 16:00 (Afgelast)
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Bisdom Hasselt (Afgelast)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • dinsdag 25 november 2014 van 13:00 tot 16:00 (Afgelast)
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • dinsdag 25 november 2014 van 13:00 tot 16:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.