Door een heleboel nieuwe technologieën zijn onze communicatiemogelijkheden de laatste jaren exponentieel toegenomen. Vooral onze kinderen hebben dit zeer goed begrepen. Tablets, gsm's, Skype of internet kennen voor hen weinig geheimen. Het internet biedt dan ook een waaier aan mogelijkheden: informatie opzoeken, entertainment, maar vooral sociale interactie. Positieve, maar jammer genoeg ook negatieve interacties komen via de nieuwe technologieën tot stand en krijgen daardoor een andere invulling. Naast het babbelen hebben we nu het chatten; naast het schrijven het facebooken en naast het pesten staat nu het cyberpesten.
Enerzijds wordt er contextuele informatie gegeven over het internetgebruik van jongeren aan de hand van cijfermateriaal en digitale tendensen. Men beschrijft de activiteiten van adolescenten online en de eventuele risico’s die daaraan vasthangen. Vervolgens is er een uiteenzetting van de beschikbare didactische en pedagogische tools van Child Focus. Deze tools zijn gericht op leerkrachten, opvoeders, psychologen om in groep of klassikaal diverse onderwerpen over een veilig internetgebruik aan te snijden: e-reputatie, profilering, digitale footprint, bescherming van persoonlijke gegevens, de chat, enz.
Tot slot zal het accent gelegd worden op de praktijk aan de hand van een interactieve uitvoering rond social competenties.