Leerlinggerichte differentiatie is een grondhouding: het is positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen met het oog op het grootst mogelijke leerrendement voor elke leerling. (J. Vanderhoeven). De verschillen hebben betrekking op de beginsituatie in al zijn diversiteit, het leerproces, de leermotivatie, de beheersingsniveaus, de ondersteuning, de interesses, het tempo, de werk- en oefenvormen, de media, de leerstijlen, enz.
De gemiddelde leerling bestaat niet. Leerlingen verschillen op heel veel vlakken van elkaar en daarom is leerlinggerichte differentiatie nodig. We willen alle leerlingen kansen geven en hen op hun talenten aanspreken zodat ze die volop kunnen ontplooien.
Bij differentiatie is het belangrijk de beginsituatie vast te stellen om door een aangepaste onderwijsaanpak het beste uit ELKE leerling (sterk of zwak) te halen.
Ook is het belangrijk na te denken over hoe je differentiatie consequent verderzet in de evaluatie en de rapportering en te checken of de differentiatie gewerkt heeft.
We focussen op deze talendag op binnenklasdifferentiatie.
Doelstellingen:
- Inzicht verwerven in kaders en haalbare modellen en vormen van binnenklasdifferentiatie
- Nadenken over differentiatie en evaluatie binnen het talenonderwijs
- Voorbeelden van goede praktijk leren kennen
- Zin geven om positief om te gaan met verschillen binnen de eigen klaspraktijk
- Kansen tot uitwisseling bieden