Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MVT-1 Dag van de Talen 2014

Doelstellingen:

Leerlinggerichte differentiatie is een grondhouding: het is positief en planmatig omgaan met verschillen tussen leerlingen met het oog op het grootst mogelijke leerrendement voor elke leerling. (J. Vanderhoeven). De verschillen hebben betrekking op de beginsituatie in al zijn diversiteit, het leerproces, de leermotivatie, de beheersingsniveaus, de ondersteuning, de interesses, het tempo, de werk- en oefenvormen, de media, de leerstijlen, enz.

 De gemiddelde leerling bestaat niet. Leerlingen verschillen op heel veel vlakken van elkaar en daarom is  leerlinggerichte differentiatie nodig. We willen alle leerlingen kansen geven en hen op hun talenten aanspreken zodat ze die volop kunnen ontplooien.

 Bij differentiatie is het belangrijk de beginsituatie vast te stellen om door een aangepaste onderwijsaanpak het beste uit ELKE leerling (sterk of zwak) te halen.
Ook is het belangrijk na te denken over hoe je differentiatie consequent verderzet in de evaluatie en de rapportering en te checken of de differentiatie gewerkt heeft.

 We focussen op deze talendag op binnenklasdifferentiatie.

Doelstellingen:

-          Inzicht verwerven in kaders en haalbare  modellen en vormen van binnenklasdifferentiatie

-          Nadenken over differentiatie en evaluatie binnen het talenonderwijs

-          Voorbeelden van goede praktijk leren kennen

-          Zin geven om positief om te gaan met verschillen binnen de eigen klaspraktijk

-            Kansen tot uitwisseling bieden

Doelgroep:

 Leraren Nederlands, Frans, Engels, Duits, taalbeleidscoördinatoren en directies.

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

TIMING

8.45 – 09.10:    Onthaal

09.15 - 10.45:   Workshops Reeks 1

10.45 – 11.15: PAUZE met bezoek aan uitgeverijen

11.15 – 12.45: Workshops Reeks 2 

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
1.1 Een kleine stap voor de leraar. Een wereld van verschil voor de leerling. Over binnenklasdifferentiatie in de lessen Duits. woensdag 12 november 2014 van 09:15 tot 10:45
Spreker: Chris Decock

Doelgroep: leraren Duits aso - tso

In een eerste theoretische deel verkennen we aan de hand van modellen het begrip differentiatie en schetsen we de mogelijkheden en meerwaardes voor het DaF-onderwijs.In een tweede deel werken we op basis van eigen lesmateriaal samen een aantal voorbeelden uit. De deelnemers brengen op USB-stick, eventueel op papier, een lesontwerp mee.

Na deze sessie hebt u inzicht in de verschillende vormen van differentiatie, en haar mogelijkheden en meerwaarde voor het onderwijs.

U  kunt op basis van deze inzichten eigen lesmateriaal zo ombouwen dat het geschikt is voor binnenklasdifferentiatie.

 

1.2 Toben mit Deutsch “ Tricks von Trix” woensdag 12 november 2014 van 09:15 tot 10:45
Spreker: Trix Eschweiler

Eigenverantwortung ist das Tor zu Studium und Beruf. Leistung ist nicht mehr von Spaß zu trennen. Jeder Versuch diese didaktischen „Tricks“ anzuwenden, lohnen sich. Ihr werdet erstaunt sein, wie die Leistungen per Periode steigen, wie viel Zeit man auf einmal für den Einzelnen hat, man viel zielgerichteter sein eigenes Lehrerwissen an den Mann bringen kann und Schüler sich direkt dankbar zeigen, weil sie jetzt wieder ohne weitere Hilfe ihre Aufgaben erledigen können. Die Eigenverantwortung ist in der Praxis schnell zu sehen und zu fühlen.

Lasst euch inspirieren von dem Gedanken

 „ los lassen“ mit den Tricks von Trix.

Die didaktischen Tipps sind mehr für die Lehrer und Studenten gedacht, aber das Material selber kann jeder mit Spaß gebrauchen, der Deutsch lernen möchte und selbständig und eigenverantworlich üben will.

Ideal für Legastheniker, da das Material viel mit Schieben und Anklicken arbeitet ohne furchtbar viel zu schreiben. Auch Schüler, die länger krank sind können zu Hause auf dem Laufenden bleiben.

Interactive Arbeitsformen. Alternative Didaktik. Methode unabhängiges Material, vorstellen und ausprobieren integriert mit Lernen in Modulen im Kontext. Ganz neue alternative Arbeitsform / Didaktik leicht gemacht für Jedermann. Tipps und hilfreiche Apps

1.3 Teaching Resources for Multi-level Secondary School Classes woensdag 12 november 2014 van 09:15 tot 10:45
Spreker: Helen Smedley

For teachers of learners of all ages between 13 and 18

In this highly practical workshop I am aiming to show teachers an array of different ways to cater for mixed ability classes for juniors aged 13-17, with reference to National Geographic Learning’s print and digital learning materials. 

We will look at classroom management, lesson planning and teaching tools, and how attention to these can address the issue of different levels.

Helen Smedley was an English teacher at language schools and junior summer camps in the UK and Turkey for 10 years, and also has been a Trinity TESOL Trainer, Local Tutor on the Cambridge DELTA, Cambridge Examiner and Director of Studies at an Executive Centre in London. Helen now works as Senior Sales Executive for National Geographic Learning in the UK and Malta.

1.4 For What Child: a collaborative approach to teaching English woensdag 12 november 2014 van 09:15 tot 10:45
Spreker: Alex Riccio

For educators in all stages of academia (primary and secondary school, higher education…) to share pedagogic methods and impart practical approaches for English language acquisition via Oxford ELT materials.

How collaborative teaching / learning leads to better language acquisition by children of different ability.

In this workshop I share pedagogic methods and impart practical approaches for English language acquisition for learners of mixed ability via Oxford ELT materials.

As a native English speaker originally from the United States, Alex is also an arts and education editor and writer. Most recently, she edited the book, For What Child (Sense Publishers, 2014), which presents a child-first philosophy as the means to ensuring a genuine teaching and learning experience for every learner in the classroom. Alex was also co-author of The Arts-Infused Volunteer Guide for Children in Crisis, first published in 2002.

1.5 Working with mixed-ability groups woensdag 12 november 2014 van 09:15 tot 10:45
Spreker: Louise Chamberlain , Alex Lever

For teachers of learners between 13 and 18 years old.

The purpose of the workshop is to exchange ideas through lively discussion, pool our experiences, try out some activities, and go away with a few new ideas to spice up our teaching!

It is near impossible to have a perfectly homogenous class where all the students have the same level. For a variety of reasons we need to manage a mixed-ability class. How do we keep all our students engaged, motivated and appropriately challenged? In this workshop we will look at the possible causes for the different levels and explore ways of responding to them.

1.6 Comment motiver tous les élèves dans des classes hétérogènes? woensdag 12 november 2014 van 09:15 tot 10:45
Spreker: Valerie Gheysens, leerkracht Frans Sint-Pieterscollege Jette en Loes Verheyen, leerkracht Frans MDI Sint-Pieters-woluwe, praktijklector SLO KUL

Voor leerkrachten 2e graad ASO, 3e graad ASO en TSO.

De deelnemers leren aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe ze kunnen differentiëren in hun eigen lespraktijk.

Les classes homogènes n'existent pas. Alors, comment faire pour que les élèves forts se sentent défiés sans que les plus faibles se sentent délaissés? Et ce n'est pas tout. Les élèves diffèrent non seulement en ce qui concerne le rythme d'assimilation de la matière et les connaissances déjà acquises mais, ils n'ont pas tous les mêmes centres d'intérêt non plus. Face à cette réalité, le grand défi du professeur est de présenter sa matière de façon à ce que chaque élève se sente concerné, défié et motivé.

Bien qu'il s'agisse d'un défi applicable à plusieurs domaines, dans cet atelier, nous nous concentrerons sur l'enseignement du français langue étrangère (FLE) uniquement. A partir de notre expérience de classe, nous présenterons des approches concrètes augmentant la motivation et l'intérêt de (tous) les élèves.

Opgelet: Deze sessie is een herhaling van de nascholing gegeven tijdens de BVLF-studiedag in Gent, het Congres DiWeF in Diepenbeek (Universiteit Hasselt) en in Leuven (LUCON).

1.7 Differentiëren aan de hand van uitzendingen en de website van TV5monde woensdag 12 november 2014 van 09:15 tot 10:45
Spreker: Giedo Custers

Doelgroep: leraren Frans

Doelstellingen:

-          Laten ervaren hoe een audio-visueel document op verschillende niveaus gebruikt kan worden

-          Een aantal technieken leren kennen die het mogelijk maken met een bepaald audio-visueel document klasactiviteiten te doen op verschillende niveaus

Een kijk krijgen op activiteiten van binnenklasdifferentiatie, uitgaande van een audio-visueel document

We vertrekken vanuit een fragment van een uitzending van TV5monde : dit kan een fragment van een TV-uitzending zijn, een fragment van op de (vernieuwde) website of een fragment uit de rubriek “Parlons français, c'est facile”. We zien een aantal technieken van hoe we met het gekozen fragment oefeningen en taken kunnen aanbieden van verschillend niveau van moeilijkheid of inhoud.

Vervolgens bekijken we samen een nieuw fragment en brainstormen we hoe de eerder aangeboden technieken ons in staat stellen te werken met het nieuwe fragment.

1.8 Hoe organiseer ik binnenklasdifferentiatie in groepen met een verschillend beheersingsniveau met behulp van aangepast materiaal? woensdag 12 november 2014 van 9:15 tot 10:45
Spreker: Miche De Meulenaer

Doelgroep: leerkrachten Nederlands b-stroom en a-stroom eerste graad

Leerkrachten krijgen zicht op het organiseren van gedifferentieerd werken rond tekstbegrip in de klas, aan de hand van de resultaten van een taalscreening, met aangepast materiaal en praktijkvoorbeelden.

1.9 Nieuwsbegrip – actualiteit doet leerlingen beter lezen woensdag 12 november 2014 van 9:15 tot 10:45
Spreker: Bert Vermeulen

Doelgroep: Leerkrachten Nederlands b-stroom en 1A

De deelnemers maken kennis met het uitgebreide lesmateriaal van Nieuwsbegrip: actuele teksten en opdrachten op verschillende (lees)niveaus, didactische aanpak, binnenklasdifferentiatie, ...

Tijdens deze workshop leert u het mariaal en de achterliggende didactiekvan Nieuwsbegrip van dichtbij kennen. We kijken ook naar klasopnamen in een Vlaamse school die met Nieuwsbegrip werkt.

Begrijpend lezen is voor veel leraren een zorgenkindje: de leerlingen doen het niet zo graag en ze verwerven onvoldoende de moeilijkere leesstrategieën, zoals een tekst samenvatten, schema’s maken, relaties en verwijswoorden uitklaren … Daarnaast zijn de leesteksten vaak niet aangepast aan de actualiteit of aan hun leefwereld, en differentiëren blijkt al evenmin evident. Uit de recente eindtermpeilingen voor lezen blijkt bovendien dat zowel twaalf- als achttienjarigen wel goed kunnen lezen op het kopiërende en beschrijvende niveau, maar als het wat moeilijker wordt (het structurerende en beoordelende niveau) , schieten velen te kort.

De remedie? Werken met actuele teksten op verschillende leesniveaus, meervoudige intelligentie aanspreken en regelmatig en gericht meerdere leesstrategieën oefenen. Met het project Nieuwsbegrip kan dit.

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
woensdag 12 november 2014 van 11:15 tot 12:45
2.1 Een kleine stap voor de leraar. Een wereld van verschil voor de leerling. Over binnenklasdifferentiatie in de lessen Duits.
Spreker: Chris Decock

Doelgroep: leraren Duits aso - tso

Inhoud: zie 1.1

2.2 Toben mit Deutsch “ Tricks von Trix”
Spreker: Trix Eschweiler

Inhoud: zie 1.2

2.3 Teaching Resources for Multi-level Secondary School Classes
Spreker: Helen Smedley

See 1.3

2.4 For What Child: a collaborative approach to teaching English
Spreker: Alex Riccio

See 1.4

2.5 Working with mixed-ability groups
Spreker: Louise Chamberlain , Alex Lever

See 1.5

2.6 Comment motiver tous les élèves dans des classes hétérogènes?
Spreker: Valerie Gheysens, leerkracht Frans Sint-Pieterscollege Jette en Loes Verheyen, leerkracht Frans MDI Sint-Pieters-woluwe, praktijklector SLO KUL

Voor leerkrachten 2e graad ASO, 3e graad ASO en TSO.

Inhoud: zie 1.6

2.7 DIFFERENTIATIE , geen last maar een kans binnen het vak Frans!
Spreker: Danny van den wouwer

Een actuele visie op het onderricht van MVT (moderne vreemde talen), vertaald in hedendaagse leerplannen, vraagt een afstemming van het leertraject op de specifieke noden van de individuele leerlingen. Leraren Frans beseffen dat doeltreffend onderwijs een verbinding tussen beginsituatie en einddoel eist. Hoe detecteren wij deze beginsituatie? Heterogene groepen voorspellen verschillende beginsituaties en dus ook verschillende leertrajecten die kunnen/mogen leiden naar een verschillende beheersing van doelen. M.a.w.: leraren Frans ervaren een nood aan differentiatie! Maar hoe realiseren wij een gedifferentieerde aanpak?

Deze sessie tracht haalbare doeltreffende differentiatievormen aan te bieden. De deelnemers onderzoeken welke strategie hun eigen werking het best ondersteunt.

De sessie belooft een interactieve ontmoeting met ruimte voor individuele reflectie en opdrachten in groepjes. Inspirerende concretiseringen nodigen de aanwezigen uit om een haalbare differentiatievorm voor de schooleigen context te ontwikkelen: hoe kunnen wij in onze school de individuele leerling doeltreffend centraal stellen?

2.8 Hoe organiseer ik binnenklasdifferentiatie in groepen met een verschillend beheersingsniveau met behulp van aangepast materiaal?
Spreker: Miche De Meulenaer

Inhoud: zie 1.8

2.9 Nieuwsbegrip – actualiteit doet leerlingen beter lezen
Spreker: Bert Vermeulen

Inhoud: zie 1.9

2.10 Differentiëren aan de hand van uitzendingen en de website van TV5monde
Spreker: Giedo Custers

Inhoud: zie 1.7

Strategie en methode:

 Workshops.

Bijkomende info:

De locatie is gemakkelijk met de trein te bereiken: station Mechelen Nekkerspoel ligt op 5' wandelen. 

Er kan gratis geparkeerd worden op het Douaneplein (op 7' wandelen), vrij goedkoop op parking Zandpoortvest (7' wandelen) en vrij duur, maar op 2' stappen ondergronds op parking Veemarkt en Grote Markt.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 9 november 2014 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 40,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPB Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 12 november 2014 van 08:45 tot 12:45
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.