Deze vormingen gaan door in een theater of museum. De deelnemers proeven er niet alleen de kunstzinnige omgeving, ze worden ook ondergedompeld in de wereld van de kunsten.
De samenwerking tussen de professionele educatieve medewerkers van het theater of museum (gidsen, docenten, educatief medewerkers) garandeert een krachtige leerervaring voor de aanwezigen. Vaste ingrediënten voor deze vormingen zijn:
- Welkom
- Duiding van de leerdoelen van de vorming + kennismaking met de missie van de gastheer.
- Interactieve rondleiding of workshop door medewerkers van het cultuurhuis
- Verdiepende reflectie vanuit de doelen op de toegepaste didactiek
- Partnerwerk in de collectie: uitwerken doelgerichte muzische activiteiten
- Toonmoment met uitwisseling van ideeën en reflectie
De ervaringen worden na elk lab gebundeld tot een dossier dat nadien door de deelnemers kan worden gedownload van de website.
Aanbod:
- M.8.3 Muzo-Koor & Stem: Do you like music?
Zingen in de lagere school
donderdag 12 februari 2015
programma
09:00 Onthaal met koffie
09:30 Welkom en duiding van de vormingsdag
Visie op kunst- en cultuureducatie en op de muzikale vorming van kinderen in de lagere school. (Koor&Stem, VVKBaO)
10:00 Workshop zingen met kinderen o.l.v. zangdocente An Meeusen. Met pianobegeleiding.
12:30 Middagpauze met gezamenlijke lunch
13:30 Leergesprek met reflectie op de ervaringen van de voormiddag
14:30 Opdracht in duo’s: krachtige verwerkingsopdrachten bij liedjes
15:30 Uitwisseling ervaringen tijdens toonmoment
16:00 Einde muzo-evenement
doelstellingen
- In de praktijk werkvormen en methodieken ervaren welke kunnen bijdragen tot beter stemgebruik en beter zingen bij kinderen uit de lagere school.
- Nadenken over krachtige verwerkingsopdrachten bij liedjes.
- Ervaringen rond het aanleren van liedjes en bedenken van verwerkingsopdrachten bij liedjes met elkaar uitwisselen.
- De opgedane ervaringen linken aan de doelen van beschouwen en creëren uit het leerplan muzische opvoeding.
- Genieten van samen musiceren.
- Genieten van de professionalisering in een cultuurhuis: theater, museum, …