Aanmelden




Laden…

Even geduld...

83144-ME1-Ind3 Muzo-evenementen in samenwerking met cultuurhuizen

Doelstellingen:
  • In de praktijk werkvormen en methodieken ervaren welke kunnen bijdragen tot rijker en krachtiger creëren en beschouwen met kinderen binnen de verschillende muzische domeinen.
  • Ervaringen rond beschouwen en creëren met kinderen met elkaar uitwisselen.
  • De opgedane ervaringen linken aan de doelen van beschouwen en creëren uit het leerplan muzische opvoeding.
  • Zelf werkvormen bedenken om beter te beschouwen en te creëren met kinderen.
  • Genieten van de professionalisering in een cultuurhuis: theater, museum, …
Doelgroep:

Leerkrachten basisonderwijs - directeurs - pedagogische begeleiders

Aanbieder: Vlaams Verbond van het katholiek basisonderwijs (VVKBaO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO.
Inhoud:

Deze vormingen gaan door in een theater of museum. De deelnemers proeven er niet alleen de kunstzinnige omgeving, ze worden ook ondergedompeld in de wereld van de kunsten.

De samenwerking tussen de professionele educatieve medewerkers van het theater of museum (gidsen, docenten, educatief medewerkers) garandeert een krachtige leerervaring voor de aanwezigen. Vaste ingrediënten voor deze vormingen zijn:

  • Welkom
  • Duiding van de leerdoelen van de vorming + kennismaking met de missie van de gastheer.
  • Interactieve rondleiding of workshop door medewerkers van het cultuurhuis
  • Verdiepende reflectie vanuit de doelen op de toegepaste didactiek
  • Partnerwerk in de collectie: uitwerken doelgerichte muzische activiteiten
  • Toonmoment met uitwisseling van ideeën en reflectie

De ervaringen worden na elk lab gebundeld tot een dossier dat nadien door de deelnemers kan worden gedownload van de website.

Aanbod:

  • M.8.1  Muzo-Museum Leuven:      Met de grote M van museum
    (in samenwerking met Museum Leuven)

dinsdag 17 maart 2015

programma

09:00   onthaal met koffie

09:30   Welkom en duiding van de vormingsdag: Kris de Ruysscher

            Visie op kunst - en cultuureducatie: Museum Leuven: Sofie Vermeire

10:00   Museum-ervaring onder leiding van gidsen Museum Leuven

            Op drakentocht: kleuterleid(st)ers

            Wat is het?: leerkrachten onderbouw

            Bouw je eigen stad!: leerkrachten bovenbouw

 12:00   Middagpauze met gezamenlijke lunch

 13:00   Reflectie op de ervaringen van de voormiddag geleid door Gabriella De Francesco en KrisDe Ruysscher (VVKBaO)

 14:00   Opdracht na rondleiding: wandel-leergesprek onder leiding van Gabriella en Kris in de tentoonstellingen.

 15:30   Uitwisseling ervaringen tijdens afsluitend moment

 16:00   Einde muzo-evenement.

doelstellingen

  • In de praktijk werkvormen en methodieken ervaren welke kunnen bijdragen tot beter beschouwen van kunst met kinderen.
  • Ervaringen rond beschouwen met kinderen met elkaar uitwisselen.
  • De opgedane ervaringen linken aan de doelen van muzische opvoeding.
  • Zelf werkvormen bedenken bij kunstwerken om beter te beschouwen met kinderen.
  • Genieten van een interactief museumbezoek.

 

Strategie en methode:

Interactieve sessie op basis van beleven, reflectie en uitproberen. Zeer praktijkgericht.

Bijkomende info:
  • Inschrijven kan tot 5 dagen voor de aanvang van de sessie.
  • In deze prijs is een middagmaal inbegrepen.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtsreeks via deze link.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van VSKO.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 12 maart 2015 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 120,00 Euro
Lesgever: De Francesco Gabriella
De Ruysscher Kris
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
M - Museum Leuven, (Inschrijven afgesloten)
L. Vanderkelenstraat 28
3000 Leuven (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 17 maart 2015 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.