Mogelijkheid tot extra overnachting. U krijgt de gelegenheid om voor de meerprijs van 58,00 euro naar Sol Cress in Spa te komen: avondmaal vanaf 19 uur, overnachting en ontbijt inbegrepen.
10 – 10.15 uur: Welkom en bezinning door diocees Antwerpen
10.15 – 10.30 uur: Voorstelling van het colloquiumprogramma
Hans Verpoest en Annemie Jennes, colloquiumvoorzitters
10.30 – 12 uur: Plenaire lezing: “Basisonderwijs voor alle leerlingen: goesting in leren, spelen en leven”
Annemie Desoete, hoogleraar bij de Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie, Faculteit PPW, Universiteit Gent
12 – 14 uur: Middagpauze
14 – 15 uur: Plenaire lezing: “Rol en plaats van het buitengewoon onderwijs in een inclusiever onderwijs”
Theo Mardulier, departement onderwijs
15 – 16.30 uur: Werkgroepen:
W1. Basisaanbod en gewoon basisonderwijs op één campus. Ideeën-uitwisseling over mogelijkheden en valkuilen.
Lien De Feyter en Greet Vanhove, VVKBaO
W2. Voorstelling sjabloon verslag handelingsgericht diagnostisch traject met inbegrip van het ICF-kader
Tine Gheysen, VCLB
W3. Focusgroep over het toetsingskader om aanvragen van vrijstelling van leerplicht te beoordelen, gekaderd binnen de problematiek van ‘schoolgaanden versus niet-schoolgaanden’
Anneleen Penne, vzw Multiplus en VVKBuO
W4. Introductiesessie UDL (Universal Design for Learning).
Marleen Clissen, VVKBuO
W5. Competentieprofiel voor leraren in het buitengewoon onderwijs.
Marijke Wilssens – Banaba Arteveldehogeschool, Gent
W6. Hoe pak je pesten aan op school?
Wat is pesten? Is er een verschil met cyberpesten? Wordt er veel gepest op school? Hoe pak je pesten aan? Wat bestaat er allemaal over pesten?
Deze workshop focust op de aanpak van het fenomeen pesten. We stellen een kijkwijzer voor die de totaalaanpak van pesten op school helpt ondersteunen. Ga jij na deze workshop ook aan de slag?
Krist Vynckier, Directeur BuBaO Zonneburcht Waregem
Karen De Wilde, Stafmedewerker RSV
Tom Claes, Stafmedewerker ICT
W7. Mediërend leren. Een geknipte begeleidingsstijl voor leerlingen in het basisaanbod?
Waarom en op welke manier kan mediërend leren een middel zijn om leerbedreigde kinderen met uiteenlopende problematieken te begeleiden. In deze werkgroep komt aan bod: bouwstenen voor zelfstandig leren en goede leerhoudingen, hulpmiddelen voor leerkrachten en leerlingen, onderwijsstijl en voorbeeld van een schooluitwerking voor SEO en leren leren.
Annie Weedaeghe
16.30 – 17 uur: Koffiepauze
17.15 - 18 uur: Toespraak door Lieven Boeve, directeur-generaal VSKO
18 – 18.30 uur: Verwelkoming nieuwe directies
Hans Verpoest en Annemie Jennes, colloquiumvoorzitters
18.45 uur: Avondmaal
20.30 uur: Quiz over ditjes en datjes.
Ploegen van 10 personen kunnen zich ter plaatse inschrijven.
Donderdag 19 maart 2015
9.15 – 9.30: Bezinning en duiding van de dag
9.30 – 11 uur: Plenaire lezing: groepsplan gedrag. Praktische handvatten voor leerkrachten en begeleiders in het basisonderwijs die gedragsproblemen in de klas willen voorkomen.
Kees van Overveld, gedragsdeskundige, ‘Maatwerk in gedrag en sociaal-emotioneel leren’.
11 – 11.30 uur: Koffiepauze
11.30 – 13 uur: Werkgroepen:
D1. Voorstelling werking Speciale Basisonderwijs (SBO) Merlijn uit Den Haag: zien we hierin aanknopingspunten voor het type ‘basisaanbod’? Kansen, uitdagingen, valkuilen, belemmeringen? Wat kunnen we hiervan meenemen voor onze eigen school?
Mariette van den Bosch, SBO Merlijn, Den Haag
D2. Denken over kerndoelen en een nieuw leerplan in het (gewoon) basisonderwijs. Stand van zaken en ideeën-uitwisseling
Kris De Ruysser, VVKBaO
D3. Verdiepende werkgroep over het groepsplan gedrag.
Kees van Overveld, gedragsdeskundige, ‘Maatwerk in gedrag en sociaal-emotioneel leren’
D4. Kansarmoede, specifieke onderwijsbehoeften en draagkracht van ouders.
Guido De Combel, coördinator competentiebegeleiders, diocees Brugge
D5. Voorstelling sjabloon verslag handelingsgericht diagnostisch traject met inbegrip van het ICF-kader (herneming wg woe.)
Tine Gheysen, VCLB
D6. Ipass: Inclusie, PArticipatie en Succes op School
Ipass wil als kenniscentrum praktijkgericht onderzoek, vormings- en begeleidingstrajecten ontwikkelen m.b.t. inclusief onderwijs en specifieke vragen rond diversiteit op school. Het richt zich tot het werkveld van basisscholen en secundaire scholen en tot lerarenopleiders.
Interesse voor samenwerking, ideeën of vragen? Laat ze ons weten.
Annet De Vroey, coördinator KIC Ipass en Banaba BuO, Heverlee
13 – 14.30 uur: Middagpauze
14.30 – 16 uur: Keuzewerkgroepen of vrije namiddag
Werkgroepen:
D1. Voorstelling werking Speciale Basisonderwijs (SBO) Merlijn uit Den Haag: zien we hierin aanknopingspunten voor het type ‘basisaanbod’? Kansen, uitdagingen, valkuilen, belemmeringen? Wat kunnen we hiervan meenemen voor onze eigen school?
Mariette van den Bosch, SBO Merlijn, Den Haag
D2. Denken over kerndoelen en een nieuw leerplan in het (gewoon) basisonderwijs. Stand van zaken en ideën-uitwisseling
Kris De Ruysser, VVKBaO
D3. Verdiepende werkgroep over het groepsplan gedrag.
Kees van Overveld, gedragsdeskundige, ‘Maatwerk in gedrag en sociaal-emotioneel leren’
D4. Kansarmoede, specifieke onderwijsbehoeften en draagkracht van ouders.
Guido De Combel, coördinator competentiebegeleiders, diocees Brugge
D5. Basisaanbod en gewoon basisonderwijs op één campus. Ideeën-uitwisseling over mogelijkheden en valkuilen.
Lien De Feyter en Greet Vanhove, VVKBaO
D6. Vrije namiddag
16 – 16.30 : Koffiepauze
16.30 – 18 uur: Praktijkvoorbeelden uit onze BuO-scholen & discussie:
P1. Twee inclusieprojecten vanuit Windekind, Leuven
Twee inclusieprojecten vanuit Windekind Leuven (Type 4 en type Basisaanbod) worden voorgesteld en in debat gebracht. Een inclusieve school met een inclusief aanbod, ook voor leerlingen met SOB buiten de eigen school en het project Clementina waarbij Windekind een onderwijsaanbod realiseert voor 3 tot 6-jarige kinderen die verblijven in een kinderdagverblijf.
Griet Smeets, directeur, en medewerkers.
P2. Basisaanbod in wording… een praktijkverhaal van de Klimrank in Poperinge.
Het draait om Samen Wijs, persoonlijke, interpersoonlijke en organisatorische capaciteiten en het draait ook om handelingsplanning, tijdig evalueren met de betrokkenen en bijsturen, liefst via consensus, maar bij vernieuwingen ook gedurfd: TWO=Tijdelijk Werkbare Overeenkomst.
Greet Ryckoort, directeur, en Ria De Poorter, Begeleider competentieontwikkeling
P3. Klim-op CKSA, Hoboken - Antwerpen.
Samen in gesprek gaan over het praktijkverhaal van deze school-type 1, gelegen in een zeer kansarme en multiculturele wijk van een grootstad.
Luc Korthoudt, directeur
P4. Vrije Lagere School Westdiep - Oostende: hoe divers en multicultureel tot beter leren komen?
Een praktijkgetuigenis over hoe men op deze multiculturele lagere school voor gewoon onderwijs omgaat met diversiteit om de leerlingen zo goed mogelijk tot leren te brengen.
Ignaas Depotter, directeur
P5. De Vlinder - Tielt
Een reflectie van een BuBaO-school met type 1 en 8 die zich klaar maakt om het type basisaanbod te realiseren. Een verhaal over de evolutie in organisatieontwikkeling, taakgerichte werking, co-teaching, heterogene/homogene groepen wisselend aan bod brengen, interdisciplinaire werking, ….
Tony Lambrecht, directeur
P6. De Schuit - Blankenberge (onder voorbehoud)
Een BuBaO-school met type 1 en 8 die zich klaar maakt om het type basisaanbod te realiseren inzet op assessment, co-teachen en competentiegericht onderwijs. Praktijkvoorbeeld en open reflecties.
Laethitia Lagast, directeur
P7. Voorstelling Comeniusproject ‘Together is better: a collaboration toolbox to build a school for all’
Het algemene doel van het project is de promotie van inclusief onderwijs en levenslang leren voor ALLE lerenden. Inclusie wordt bevorderd door een goede samenwerking tussen scholen voor gewoon en scholen voor buitengewoon onderwijs. Dit project gaat op zoek naar goede voorbeelden in zes Europese landen.
Marleen Clissen, VVKBuO & Philippe Cox, directeur BuBaO Lovenjoel
P8. Ipass: Inclusie, PArticipatie en Succes op School
Ipass wil als kenniscentrum praktijkgericht onderzoek, vormings- en begeleidingstrajecten ontwikkelen m.b.t. inclusief onderwijs en specifieke vragen rond diversiteit op school. Het richt zich tot het werkveld van basisscholen en secundaire scholen en tot lerarenopleiders.
Interesse voor samenwerking, ideeën of vragen? Laat ze ons weten.
Annet De Vroey, coördinator KIC Ipass en Banaba BuO, Heverlee
18 – 18.45 uur: Bezinning, voorbereid door diocees Antwerpen en geleid door Jos Mariën
18.45: Aperitief, aangeboden door het VVKBuO, en
Bedanking afscheidnemende directies BuBaO
19.15 uur: Feestmaaltijd
21 uur: Dans- en praatcafé
9 – 9.20 uur: Reflecties & beschouwingen
9.20 – 10 uur: Toespraak secretaris-generaal, Richard Timmerman
10 – 10.30 uur: Koffiepauze
10.30 – 12 uur: “Kies voor je talent”
Luc Verheijen, Kessels & Smit the learning company
12 uur: Middagmaal
Einde