Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8314K 35ste Colloquium BuBaO: Inclusief onderwijs? Mét buitengewoon onderwijs!

Doelstellingen:

Inzichten verwerven in het centrale thema en hieraan gekoppelde keuzewerkgroepen

  • Collegiale uitwisseling
  • Netwerking
  • Bronnenmateriaal op maat van het BuO-specifiek thema benutten voor de eigen school, scholengemeenschap of samenwerkingsverband met welzijn of andere scholen
Doelgroep:
  • directies BuBaO die aangesloten zijn bij het VVKBuO
  • diocesane pedagogisch (hoofd)begeleiders BuO
  • coördinatoren voortgezette lerarenopleiding buitengewoon onderwijs
  • per diocees 2 directies basisonderwijs die worden uitgenodigd via DCBaO
  • stafleden VVKBuO
  • genodigden
Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Buitengewoon Onderwijs (VVKBuO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO
Inhoud:

Dinsdag 17 maart 2015

Mogelijkheid tot extra overnachting. U krijgt de gelegenheid om voor de meerprijs van 58,00 euro naar Sol Cress in Spa te komen: avondmaal vanaf 19 uur, overnachting en ontbijt inbegrepen.

Woensdag 18 maart 2015

10 – 10.15 uur:              Welkom en bezinning door diocees Antwerpen

10.15 – 10.30 uur:         Voorstelling van het colloquiumprogramma
Hans Verpoest en Annemie Jennes, colloquiumvoorzitters

10.30 – 12 uur:              Plenaire lezing: “Basisonderwijs voor alle leerlingen: goesting in leren, spelen en leven”
Annemie Desoete, hoogleraar bij de Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie, Faculteit PPW, Universiteit Gent

12 – 14 uur:                  Middagpauze

14 – 15 uur:                  Plenaire lezing: “Rol en plaats van het buitengewoon onderwijs in een inclusiever onderwijs”
Theo Mardulier, departement onderwijs

15 – 16.30 uur:  Werkgroepen:

W1. Basisaanbod en gewoon basisonderwijs op één campus. Ideeën-uitwisseling over mogelijkheden en valkuilen.
Lien De Feyter en Greet Vanhove, VVKBaO

W2. Voorstelling sjabloon verslag handelingsgericht diagnostisch traject met inbegrip van het ICF-kader
Tine Gheysen, VCLB

W3. Focusgroep over het toetsingskader om aanvragen van vrijstelling van leerplicht te beoordelen, gekaderd binnen de problematiek van ‘schoolgaanden versus niet-schoolgaanden’
Anneleen Penne, vzw Multiplus en VVKBuO

W4. Introductiesessie UDL (Universal Design for Learning).
Marleen Clissen, VVKBuO 

W5. Competentieprofiel voor leraren in het buitengewoon onderwijs.
Marijke Wilssens – Banaba Arteveldehogeschool, Gent

W6. Hoe pak je pesten aan op school? 
Wat is pesten? Is er een verschil met cyberpesten? Wordt er veel gepest op school? Hoe pak je pesten aan? Wat bestaat er allemaal over pesten?
Deze workshop focust op de aanpak van het fenomeen pesten. We stellen een kijkwijzer voor die de totaalaanpak van pesten op school helpt ondersteunen. Ga jij na deze workshop ook aan de slag?
Krist Vynckier, Directeur BuBaO Zonneburcht Waregem
Karen De Wilde, Stafmedewerker RSV
Tom Claes, Stafmedewerker ICT

W7. Mediërend leren. Een geknipte begeleidingsstijl voor leerlingen in het basisaanbod? 
Waarom en op welke manier kan mediërend leren een middel zijn om leerbedreigde kinderen met uiteenlopende problematieken te begeleiden. In deze werkgroep komt aan bod: bouwstenen voor zelfstandig leren en goede leerhoudingen, hulpmiddelen voor leerkrachten en leerlingen, onderwijsstijl en voorbeeld van een schooluitwerking voor SEO en leren leren.
Annie Weedaeghe

16.30 – 17 uur:              Koffiepauze

17.15 - 18 uur:           Toespraak door Lieven Boeve, directeur-generaal VSKO

18 – 18.30 uur:              Verwelkoming nieuwe directies
Hans Verpoest en Annemie Jennes, colloquiumvoorzitters

18.45 uur:                     Avondmaal

20.30 uur: Quiz over ditjes en datjes. 
Ploegen van 10 personen kunnen zich ter plaatse inschrijven. 

Donderdag 19 maart 2015

9.15 – 9.30:                  Bezinning en duiding van de dag

9.30 – 11 uur:               Plenaire lezing: groepsplan gedrag. Praktische handvatten voor leerkrachten en begeleiders in het basisonderwijs die gedragsproblemen in de klas willen voorkomen.
Kees van Overveld, gedragsdeskundige, ‘Maatwerk in gedrag en sociaal-emotioneel leren’.

11 – 11.30 uur:              Koffiepauze

11.30 – 13 uur:              Werkgroepen:

D1. Voorstelling werking Speciale Basisonderwijs (SBO) Merlijn uit Den Haag: zien we hierin aanknopingspunten voor het type ‘basisaanbod’? Kansen, uitdagingen, valkuilen, belemmeringen? Wat kunnen we hiervan meenemen voor onze eigen school?
Mariette van den Bosch, SBO Merlijn, Den Haag

D2. Denken over kerndoelen en een nieuw leerplan in het (gewoon) basisonderwijs. Stand van zaken en ideeën-uitwisseling
Kris De Ruysser, VVKBaO

D3. Verdiepende werkgroep over het groepsplan gedrag.
Kees van Overveld, gedragsdeskundige, ‘Maatwerk in gedrag en sociaal-emotioneel leren’

D4. Kansarmoede, specifieke onderwijsbehoeften en draagkracht van ouders.
Guido De Combel, coördinator competentiebegeleiders, diocees Brugge

D5. Voorstelling sjabloon verslag handelingsgericht diagnostisch traject met inbegrip van het ICF-kader (herneming wg woe.)
Tine Gheysen, VCLB

D6. Ipass: Inclusie, PArticipatie en Succes op School
Ipass wil als kenniscentrum praktijkgericht onderzoek, vormings- en begeleidingstrajecten ontwikkelen m.b.t. inclusief onderwijs en specifieke vragen rond diversiteit op school. Het richt zich tot het werkveld van basisscholen en secundaire scholen en tot lerarenopleiders.
Interesse voor samenwerking, ideeën of vragen? Laat ze ons weten.
Annet De Vroey, coördinator KIC Ipass en Banaba BuO, Heverlee

13 – 14.30 uur:              Middagpauze

14.30 – 16 uur:              Keuzewerkgroepen of vrije namiddag

Werkgroepen:

D1. Voorstelling werking Speciale Basisonderwijs (SBO) Merlijn uit Den Haag: zien we hierin aanknopingspunten voor het type ‘basisaanbod’? Kansen, uitdagingen, valkuilen, belemmeringen? Wat kunnen we hiervan meenemen voor onze eigen school?
Mariette van den Bosch, SBO Merlijn, Den Haag

D2. Denken over kerndoelen en een nieuw leerplan in het (gewoon) basisonderwijs. Stand van zaken en ideën-uitwisseling
Kris De Ruysser, VVKBaO

D3. Verdiepende werkgroep over het groepsplan gedrag.
Kees van Overveld, gedragsdeskundige, ‘Maatwerk in gedrag en sociaal-emotioneel leren’

D4. Kansarmoede, specifieke onderwijsbehoeften en draagkracht van ouders.
Guido De Combel, coördinator competentiebegeleiders, diocees Brugge

D5. Basisaanbod en gewoon basisonderwijs op één campus. Ideeën-uitwisseling over mogelijkheden en valkuilen.
Lien De Feyter en Greet Vanhove, VVKBaO

D6. Vrije namiddag

16 – 16.30 :                  Koffiepauze

16.30 – 18 uur:              Praktijkvoorbeelden uit onze BuO-scholen & discussie:

P1. Twee inclusieprojecten vanuit Windekind, Leuven
Twee inclusieprojecten vanuit Windekind Leuven (Type 4 en type Basisaanbod) worden voorgesteld en in debat gebracht. Een inclusieve school met een inclusief aanbod, ook voor leerlingen met SOB buiten de eigen school en het project Clementina waarbij Windekind een onderwijsaanbod realiseert voor 3 tot 6-jarige kinderen die verblijven in een kinderdagverblijf.
Griet Smeets, directeur, en medewerkers.

P2. Basisaanbod in wording… een praktijkverhaal van de Klimrank in Poperinge.
Het draait om Samen Wijs, persoonlijke, interpersoonlijke en organisatorische capaciteiten en het draait ook om handelingsplanning, tijdig evalueren met de betrokkenen en bijsturen, liefst via consensus, maar bij vernieuwingen ook gedurfd: TWO=Tijdelijk Werkbare Overeenkomst.
Greet Ryckoort, directeur, en Ria De Poorter, Begeleider competentieontwikkeling

P3. Klim-op CKSA, Hoboken - Antwerpen.
Samen in gesprek gaan over het praktijkverhaal van deze school-type 1, gelegen in een zeer kansarme en multiculturele wijk van een grootstad.
Luc Korthoudt, directeur

P4. Vrije Lagere School Westdiep - Oostende: hoe divers en multicultureel tot beter leren komen?
Een praktijkgetuigenis over hoe men op deze multiculturele lagere school voor gewoon onderwijs omgaat met diversiteit om de leerlingen zo goed mogelijk tot leren te brengen.
Ignaas Depotter, directeur

P5. De Vlinder - Tielt
Een reflectie van een BuBaO-school met type 1 en 8 die zich klaar maakt om het type basisaanbod te realiseren. Een verhaal over de evolutie in organisatieontwikkeling, taakgerichte werking, co-teaching, heterogene/homogene groepen wisselend aan bod brengen, interdisciplinaire werking, ….
Tony Lambrecht, directeur

P6. De Schuit - Blankenberge (onder voorbehoud)
Een BuBaO-school met type 1 en 8 die zich klaar maakt om het type basisaanbod te realiseren inzet op assessment, co-teachen en competentiegericht onderwijs. Praktijkvoorbeeld en open reflecties.
Laethitia Lagast, directeur

P7. Voorstelling Comeniusproject ‘Together is better: a collaboration toolbox to build a school for all’
Het algemene doel van het project is de promotie van inclusief onderwijs en levenslang leren voor ALLE lerenden. Inclusie wordt bevorderd door een goede samenwerking tussen scholen voor gewoon en scholen voor buitengewoon onderwijs. Dit project gaat op zoek naar goede voorbeelden in zes Europese landen.
Marleen Clissen, VVKBuO & Philippe Cox, directeur BuBaO Lovenjoel

P8. Ipass: Inclusie, PArticipatie en Succes op School
Ipass wil als kenniscentrum praktijkgericht onderzoek, vormings- en begeleidingstrajecten ontwikkelen m.b.t. inclusief onderwijs en specifieke vragen rond diversiteit op school. Het richt zich tot het werkveld van basisscholen en secundaire scholen en tot lerarenopleiders.
Interesse voor samenwerking, ideeën of vragen? Laat ze ons weten.
Annet De Vroey, coördinator KIC Ipass en Banaba BuO, Heverlee

18 – 18.45 uur:              Bezinning, voorbereid door diocees Antwerpen en geleid door Jos Mariën

18.45:                           Aperitief, aangeboden door het VVKBuO, en

                                    Bedanking afscheidnemende directies BuBaO

19.15 uur:                     Feestmaaltijd

21 uur:                          Dans- en praatcafé

Vrijdag 20 maart 2015

9 – 9.20 uur:         Reflecties & beschouwingen      

9.20 – 10 uur:                Toespraak secretaris-generaal, Richard Timmerman

10 – 10.30 uur:              Koffiepauze

10.30 – 12 uur:              “Kies voor je talent”
Luc Verheijen, Kessels & Smit the learning company

12 uur:                          Middagmaal

Einde

Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
woensdag 18 maart 2015 van 15:00 tot 16:30
Type basisaanbod en gewoon onderwijs op 1 campus:voorbeelden en ideeën.
Spreker: Greet Vanhove-Lien De Feyter

Basisaanbod en gewoon basisonderwijs op één campus. Enkele voorbeelden uit Vlaanderen &
ideeën-uitwisseling over mogelijkheden en valkuilen.

Voorstelling sjabloon verslag handelingsgericht diagnostisch traject met inbegrip van ICF-kader.
Spreker: Tine Gheysen

Voorstelling sjabloon verslag handelingsgericht diagnostisch traject met inbegrip van het ICF-kader

Focusgroep vrijstelling van leerplicht bij problematiek schoolgaanden vs. niet-schoolgaanden.
Spreker: Anneleen Penne

Focusgroep over het toetsingskader om aanvragen van vrijstelling van leerplicht te beoordelen, gekaderd binnen de problematiek van ‘schoolgaanden versus niet-schoolgaanden’

Introductiesessie UDL (herneming wg. vorig colloquium).
Spreker: Marleen Clissen

-

Competentieprofiel voor leraren in het buitengewoon onderwijs.
Spreker: Marijke Wilssens

-

 

Hoe pak je pesten aan op school?
Spreker: Tom Claes, Karen De Wilde en Krist Vynckier

Wat is pesten? Is er een verschil met cyberpesten? Wordt er veel gepest op school? Hoe pak je pesten aan? Wat bestaat er allemaal over pesten?

Deze workshop focust op de aanpak van het fenomeen pesten. We stellen een kijkwijzer voor die de totaalaanpak van pesten op school helpt ondersteunen. Ga jij na deze workshop ook aan de slag?

Mediërend leren.
Spreker: Annie Weedaeghe

-

Aanbod workshops sessie 3 deel 1
donderdag 19 maart 2015 van 11:30 tot 13:00
Voorstelling werking SBO Merlijn uit Den Haag: aanknopingspunten voor het type basisaanbod?
Spreker: Mariette van den Bosch

Voorstelling werking Speciale Basisonderwijs (SBO) Merlijn uit Den Haag: zien we hierin aanknopingspunten voor het type ‘basisaanbod’? Kansen, uitdagingen, valkuilen, belemmeringen? Wat kunnen we hiervan meenemen voor onze eigen school?

Denken over kerndoelen en een nieuw leerplan in het basisonderwijs.
Spreker: Kris De Ruysser

Denken over kerndoelen en een nieuw leerplan in het (gewoon) basisonderwijs. Stand van zaken en ideeën-uitwisseling

Verdiepende sessie over inleidende lezing ‘groepsplan gedrag’.
Spreker: Kees Van Overveld

-

 

 

Kansarmoede, specifieke onderwijsbehoeften en draagkracht van ouders.
Spreker: Guido De Combel

-

Voorstelling sjabloon verslag handelingsgericht diagnostisch traject met inbegrip van ICF-kader.
Spreker: Tine Gheysen

 -

Ipass: Inclusie, PArticipatie en Succes op School
Spreker: Annet De Vroey

Ipass wil als kenniscentrum praktijkgericht onderzoek, vormings- en begeleidingstrajecten ontwikkelen m.b.t. inclusief onderwijs en specifieke vragen rond diversiteit op school. Het richt zich tot het werkveld van basisscholen en secundaire scholen en tot lerarenopleiders.

Interesse voor samenwerking, ideeën of vragen? Laat ze ons weten.

Aanbod workshops sessie 4 deel 1
donderdag 19 maart 2015 van 14:30 tot 16:00
Voorstelling werking SBO Merlijn uit Den Haag: aanknopingspunten voor het type basisaanbod?
Spreker: Mariette van den Bosch

Voorstelling werking Speciale Basisonderwijs (SBO) Merlijn uit Den Haag: zien we hierin aanknopingspunten voor het type ‘basisaanbod’? Kansen, uitdagingen, valkuilen, belemmeringen? Wat kunnen we hiervan meenemen voor onze eigen school?

Denken over kerndoelen en een nieuw leerplan in het basisonderwijs.
Spreker: Kris De Ruysser

Denken over kerndoelen en een nieuw leerplan in het (gewoon) basisonderwijs. Stand van zaken en ideën-uitwisseling

 

Verdiepende sessie over inleidende lezing ‘groepsplan gedrag’.
Spreker: Kees Van Overveld

-

 

 

Kansarmoede, specifieke onderwijsbehoeften en draagkracht van ouders.
Spreker: Guido De Combel

-

Ik kies voor een vrije namiddag
Spreker: -

-

Basisaanbod en gewoon basisonderwijs op één campus. Ideeën-uitwisseling over mogelijkheden en valkuilen
Spreker: Lien De Feyter en Greet Vanhove

-

Aanbod workshops sessie 4 deel 2
donderdag 19 maart 2015 van 16:30 tot 18:00
Inclusieprojecten Windekind Leuven: type 4, basisaanbod en inclusief kinderdagverblijf Villa Clementina
Spreker: Griet Smeets

Twee inclusieprojecten vanuit Windekind Leuven (Type 4 en type Basisaanbod) worden voorgesteld en in debat gebracht. Een inclusieve school met een inclusief aanbod, ook voor leerlingen met SOB buiten de eigen school en het project Clementina waarbij Windekind een onderwijsaanbod realiseert voor 3 tot 6-jarige kinderen die verblijven in een kinderdagverblijf.

Basisaanbod in wording… een praktijkverhaal van de Klimrank in Poperinge
Spreker: Greet Ryckoort en Ria De Poorter

Het draait om Samen Wijs, persoonlijke, interpersoonlijke en organisatorische capaciteiten en het draait ook om handelingsplanning, tijdig evalueren met de betrokkenen en bijsturen, liefst via consensus, maar bij vernieuwingen ook gedurfd: TWO=Tijdelijk Werkbare Overeenkomst.

Klim-op CKSA, Hoboken: type 1-school in kansarme, multiculturele buurt in grootstad
Spreker: Luc Korthoudt

Samen in gesprek gaan over het praktijkverhaal van deze school-type 1, gelegen in een zeer kansarme en multiculturele wijk van een grootstad.

Vrije Lagere School Westdiep - Oostende: hoe divers en multicultureel tot beter leren komen?
Spreker: Ignaas Depotter

Een praktijkgetuigenis over hoe men op deze multiculturele lagere school voor gewoon onderwijs omgaat met diversiteit om de leerlingen zo goed mogelijk tot leren te brengen.

 

De Vlinder – Tielt: type 1-8 bereidt zich voor op type basisaanbod. Praktijkverhaal en reflectie
Spreker: Tony Lambrecht

Een reflectie van een BuBaO-school met type 1 en 8 die zich klaar maakt om het type basisaanbod te realiseren. Een verhaal over de evolutie in organisatieontwikkeling, taakgerichte werking, co-teaching, heterogene/homogene groepen wisselend aan bod brengen, interdisciplinaire werking, ….

 

De Schuit – Blankenberge: type 1-8 bereidt zich voor op type basisaanbod. Praktijkverhaal en reflectie
Spreker: Laethitia Lagast

Een BuBaO-school met type 1 en 8 die zich klaar maakt om het type basisaanbod te realiseren inzet op assessment, co-teachen en competentiegericht onderwijs. Praktijkvoorbeeld en open reflecties.

 

Voorstelling Comeniusproject ‘Together is better: a collaboration toolbox to build a school for all’
Spreker: Marleen Clissen en Philippe Cox

Het algemene doel van het project is de promotie van inclusief onderwijs en levenslang leren voor ALLE lerenden. Inclusie wordt bevorderd door een goede samenwerking tussen scholen voor gewoon en scholen voor buitengewoon onderwijs. Dit project gaat op zoek naar goede voorbeelden in zes Europese landen.

 

Ipass: Inclusie, PArticipatie en Succes op School
Spreker: Annet De Vroey

Ipass wil als kenniscentrum praktijkgericht onderzoek, vormings- en begeleidingstrajecten ontwikkelen m.b.t. inclusief onderwijs en specifieke vragen rond diversiteit op school. Het richt zich tot het werkveld van basisscholen en secundaire scholen en tot lerarenopleiders.

Interesse voor samenwerking, ideeën of vragen? Laat ze ons weten.

Strategie en methode:

Plenaire lezingen, interactieve keuzewerkgroepen en collegiale uitwisseling

Bijkomende info:

Bijdrage per inschrijving: variabele deelnameprijs, afhankelijk van het leerlingenaantal van de school:

€ 310 - € 335 - € 360

Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 5 sessie(s)
Kwalificatie:

deelnameattest

Voorwaarde:

Personen die niet tot de hierboven genoemde doelgroep behoren, kunnen niet deelnemen aan het colloquium. Men schrijft in voor het volledige colloquium. Indien men annuleert na 6 maart 2015, wordt het volledige inschrijvingsbedrag aangerekend. Indien men annuleert voor 7 maart 2015, wordt een administratieve kost aangerekend van 50 euro. Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden. Voor dit initiatief kunt u tot en met vrijdag 6 maart 2014 inschrijven en tot en met vrijdag 6 maart 2014 uitschrijven.


Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 6 maart 2015 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 360,00 Euro
Lesgever: Jennes Annemie
Verpoest Hans
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sol Cress (Inschrijven afgesloten)
Spaloumont 5
4900 Spa (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 18 maart 2015 van 09:00 tot 18:30
    • donderdag 19 maart 2015 van 09:15 tot 18:45
    • vrijdag 20 maart 2015 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.