9.00 u: onthaal met koffie
9.30 u–9.45 u: duiding van de dag door Willy Claes. Pedagogisch adviseur VVKBuO
9.45 u-12.00 u: Heel wat leerlingen die les volgen in type 3 zijn onveilig gehecht. Dit merk je aan de moeite die ze hebben om positieve relaties aan te gaan met leerkrachten en medeleerlingen. Je ziet het ook aan problemen om hun stress en emoties te reguleren en aan hun kwetsbare zelfbeeld. Ze hebben nu en dan weinig ruimte in hun hoofd en hart om les te volgen en te leren. Bij deze leerlingen is de aanval (of een ander gedragsprobleem) soms de beste verdediging, waardoor het lesgeven onder DRUK komt te staan.
Zoals in Klasse stond, zijn leerkrachten geen therapeuten. Maar het is voor leerkrachten belangrijk dat ze zich voldoende gesteund en opgeleid voelen om les te geven binnen Type 3: rekening houden met de gedrags- en emotionele problemen en samen zoeken naar krachten bij de leerling en zijn omgeving.
Tijdens deze studiedag staan we samen stil bij de invloed van een onveilige gehechtheid op relaties, stressregulatie en het zelfbeeld van deze leerlingen. Daarna besteden we aandacht aan hoe je als leerkracht kunt omgaan met de stress die ze bij jou oproepen. Zo komt er meer ruimte vrij om achter de gedragsproblemen de ontwikkelingsnoden en krachten te zien. We verkennen samen het belang van ‘emotionele beschikbaarheid’: een relationele basishouding die gericht is op het bevorderen van een veiliger gehechtheid.
Erik De Belie, orthopedagoog en psychodynamisch kindertherapeut, is o.a. verbonden aan M.F.C. De Hagewinde waar hij samen werkt met het onderwijs. Hij biedt op basis van zijn opleiding en ervaring en geïllustreerd door praktijkvoorbeelden een kader aan. Dit kan inspiratie bieden om samen stil te staan bij welk houvast jullie nodig hebben. Geen pasklare antwoorden, maar stof om (samen) over na te denken…
12.00 u-13.00 u: middagmaal met broodjes
13.00 u-15.00 u: vervolg van de voormiddag.
15.00 u-16.00 u: receptie