MWI-5 Wiskundige uitdagingen aanpakken met een grafische rekenmachine
Doelstellingen:
De deelnemers
- kunnen de gepresenteerde problemen integreren in hun klaspraktijk;
- kunnen gelijkaardige problemen op een analoge manier uitwerken.
Doelgroep:
Leerkrachten wiskunde (3e graad)
Aanbieder:
DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:
Vertrekkend van een probleem kan men via de grafische rekenmachine (GRM) verwondering opwekken. Het gebruik van de GRM biedt dus niet enkel de mogelijkheid om een bepaalde eigenschap vast te stellen en te controleren maar roept vaak ook meteen een nieuwe vraag op of nodigt uit tot een veralgemening. Men zal dan hopelijk spontaan naar kladpapier grijpen en pogen een verklaring of een bewijs op papier te zetten. De GRM zal in vele gevallen toelaten deze uitwerking concreet te controleren en kan meteen uitdagen tot een nieuwe vraag of tot een analoge vraag met gewijzigde gegevens.
De sessie is gebaseerd op T3-cahier 40 van Luc Gheysens. In dit cahier wordt via 20 wiskundige problemen getoond welke rol een GRM kan spelen bij de fase van het oriënteren en het controleren. De keuze valt op de eerste plaats op het onderzoek en het ontdekken van eigenschappen bij diverse soorten functies. De GRM biedt daarnaast ook uitdagingen bij de studie van rijen en matrices, bij toepassingen uit de kansrekening en de statistiek. Het cahier bevat 20 werkbladen voor direct gebruik in de wiskundelessen en de uitwerking van de verschillende opdrachten met behulp van een GRM.
Bijkomende info:
De sessie gaat door in het Heilig Hartinstituut Heverlee (Naamsesteenweg, 355 - Blok J)
Sessies:
1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 27 februari 2015 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
40,00 Euro
Lesgever:
Vandewiele Peter
Contact:
Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
H Hartinstituut Heverlee
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Naamsesteenweg 355
3001
Heverlee
(Kaart)
- Reeks
1:
(Afgelast)
- woensdag 4 maart 2015
van
14:30
tot
17:30