Als we ‘breed evalueren’ kijken we vanuit verschillende invalshoeken naar de leerling in zijn geheel, met al zijn talenten en mogelijkheden, via verschillende instrumenten en in verschillende contexten.
‘Breed evalueren’ wil meer kansen en mogelijkheden creëren om competenties bij leerlingen te ontwikkelen. Competentieontwikkeling vraagt immers een brede en open kijk.
Onderwijs is op z’n best als het aansluit bij de interesses, de competenties en de leefwereld van de leerlingen. Om dergelijk onderwijs te kunnen aanbieden, is het nodig om een brede kijk te hebben op onze leerlingen en hun ontwikkeling. Dit is geen eenvoudige opdracht. Leerlingen moeten voldoende ondergedompeld worden in situaties die hen de kans geven om hun totale persoon te tonen. Wanneer we leerlingen die kansen willen geven, kunnen we niet anders dan stilstaan bij ‘breed evalueren’.
De werkgroep “Basisonderwijs-Secundair onderwijs” wil met deze studiedag directies, leraren en iedereen die met kinderen en jongeren werkt, inspireren om breed te evalueren.
PROGRAMMA
09.00 uur Ontvangst en welkom door Kristof Dupont
09.30 uur Lezing: ‘Breed evalueren’ door Johan De Bleser – deel 1
10.45 uur Pauze
11.00 uur Lezing: ‘Breed evalueren’ door Johan De Bleser – deel 2
12.00 uur Lunch
12.50 uur Keuze uit workshops 1 tot 8 – sessie 1
14.15 uur Keuze uit workshops 1 tot 8 – sessie 2
15.30 uur Einde