Reflectie is een essentieel instrument om als directeur jezelf en je werk constructief kritisch te blijven benaderen. Reflecteren kan men leren én verdiepen door samen met collega’s stil te staan bij concrete praktijkproblemen. Er wordt zowel gekeken naar je eigen functioneren als naar de werksituatie zelf. Hierdoor krijg je concrete handvatten aangereikt om je praktijkprobleem opnieuw of anders aan te pakken en word je bewuster van jezelf en van de factoren die in je praktijk meespelen. Dit doet je groeien in professionaliteit.
Iedereen rond de tafel is actieve deelnemer, iedereen „leert? aan de ervaring van de anderen. Ook het afstemmen op praktijksituaties van anderen is een kans om je eigen begeleidende, coachende vaardigheden te ontwikkelen en tegelijkertijd zet het aan tot reflectie op je eigen praktijk.
Deze reflectiegroepen worden begeleid door diocesane pedagogische begeleiders.
Om over de diocesen heen een gelijkaardige visie en aanpak in het begeleiden van deze reflectiegroep te realiseren, hebben we in samenwerking met het PBDKO (pedagogische begeleidingsdienst van het katholiek onderwijs) een trainingstraject voor reflectiegroep begeleiders opgezet. Dit is ondertussen uitgegroeid tot een tweedaagse voor beginnende reflectiegroep begeleiders en een tweedaagse voor ervaren reflectiegroep begeleiders eind augustus. In juni voorzien we een follow-up dag waar de begeleiders eigen cases kunnen inbrengen begeleid door ervaren externe begeleiders . Doorheen het jaar kunnen de diocesen een beroep doen op supervisie.
Deze intense samenwerking biedt een zinvol perspectief in de verdere professionalisering van directeur. De diocesane pedagogische begeleidingsdiensten zorgen voor verdere ondersteuning die niet los staat van wat in deze initiële opleiding aan bod komt.