Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MBZ-1 Dag Brede basiszorg

Doelstellingen:

Professionaliseren van leerkrachten.

Doelgroep:

Leerkrachten van gewoon en buitengewoon basisonderwijs. 

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Programma:

- 9 uur: onthaal met koffie;

- 9.30 uur: werkwinkel 1 

- 12 uur: warme maaltijd

- 13.30 uur: werkwinkel 2

- 16 uur: einde

 

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
WW1: Zorgzame communicatie met ouders: een kunst? donderdag 26 februari 2015 van 09:30 tot 12:00
Spreker: Kristof Dupont, pedagogisch begeleider

Doelen:

- Kennis en inzichten verwerven over kwaliteitsvolle  communicatie met ouders.

- Eigen houding, gedrag en communicatievaardigheden objectief kunnen evalueren en bijsturen.

- De school richting geven in de uitbouw van een gedragen communicatiestijl en communicatiebeleid met ouders

 

Inhouden:

- communicatie met ouders, tips en tricks: formele en informele communicatie met ouders, oudercontacten, slecht-nieuwsgesprekken, helpende gesprekken, omgaan met kritiek van ouders, communicatie met anderstalige ouders, communicatie met nieuwe gezinsvormen, (verbale) agressie bij ouders, lichaamstaal, elektronisch en modern communiceren met ouders: beleid, mailtips en mailergernissen, valkuilen en communicatiedrempels, ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid verhogen, van ouderbevraging tot globaal ouderparticipatieplan, de officiële communicatieorganen, naar een actieplan communicatie met ouders, …

WW2: Storend gedrag positief ombuigen. donderdag 26 februari 2015 van 09:30 tot 12:00
Spreker: Karin Genijn, docente Cocon&Cocoon

Op school krijg je er hoe langer hoe meer mee te maken : kinderen lijken licht ontvlambaar en vertonen vaak agressief gedrag. Als begeleider is het niet altijd eenvoudig om hier het hoofd aan te bieden. We worden dan ook geconfronteerd met een moeilijke maar boeiende taak!!

Deze lezing geeft je enkele pasklare antwoorden. Vanuit de praktijkervaring vertelt een groene leerkracht hoe zij in haar school tewerk gaat om het welbevinden van leerlingen én leerkrachten te ondersteunen. Tijdens de sessie volgen er heel wat aanpaktips rond moeilijk gedrag : waar komt dit gedrag vandaan, hoe brengen we het in kaart, hoe pakken we het aan op een positieve manier?

Tijdens de workshop worden theorie en praktijk boeiend afgewisseld en wordt er gewerkt met concrete situaties : omgaan met conflicten, agressie, lastige klasgroepen, storende leerlingen, …

Accent ligt hierbij op een herstelgerichte aanpak.

Op het einde van deze werkwinkel ga je naar huis met een rugzak vol praktijktips…én een nieuwe bril om naar storend gedrag te kijken!

WW3: Autisme op de klasvloer. donderdag 26 februari 2015 van 09:30 tot 12:00
Spreker: Veerle Verheyden, pedagogisch begeleider

Leerlingen met autisme in de klas: Hoe kan hun gedrag begrepen worden? Welke bril zet je op? Welke materialen en inzichten kunnen ons helpen?

 

Op al deze vragen zoeken we samen een antwoord in deze werkwinkel.

 

Breng je eigen ideeën, mooie voorbeelden en knelpunten zeker mee. We bekijken, proberen uit en bespreken hoe we bepaalde technieken, stappenplannen, materialen,… kunnen toepassen in de eigen schoolcontext. Er wordt gekeken naar hoe een autivriendelijke aanpak heel stimulerend kan werken voor andere leerlingen. 

WW4: Leesplezier, de motor van een goed leesproces! donderdag 26 februari 2015 van 09:30 tot 12:00
Spreker: Marleen Coppens, boekenjuf lagere school RC Dilbeek

Lezen is van wezenlijk belang om goed te kunnen functioneren in de hedendaagse informatiemaatschappij. Door het lezen van literatuur, op school en in de vrije tijd, kunnen leerlingen diverse schoolse vaardigheden en maatschappelijke inzichten opdoen. Het bestrijden van onderwijsachterstand kan hand in hand gaan met leesbevorderende activiteiten. De vraag is welke aanpak het meest geschikt is om kwetsbare doelgroepen voldoende leesvaardig te maken. In deze werkwinkel bespreken we de succesfactoren van een goed leesbeleid aan de hand van een heleboel concrete tips.

Het belang van leesmotivatie en leesplezier ervaar jij tijdens de werkwinkel. Je leert door goede praktijkvoorbeelden hoe jij in jouw school de leesvaardigheid van alle kinderen kan verhogen.

Als ervaren boekenjuf geef ik concrete tips mee. Ik vertel hoe ik met prentenboeken werk in functie van goed taalvaardigheidsonderwijs. Hierbij licht ik toe hoe dit in onze school gegroeid is tot de werking die er vandaag is.

WW5: Gras groeit niet door eraan te trekken! donderdag 26 februari 2015 van 09:30 tot 12:00
Spreker: Ingrid Schoofs en Greet Heyvaert

Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met die verschillen en om iedere leerling in de klas maximale leer- en groeikansen te bieden, is differentiatie noodzakelijk.

In deze sessie staan we stil bij wat differentiatie inhoudt en ontdekken we samen hoe we dit kunnen organiseren. We verdiepen ons in verschillende soorten differentiatie en mogelijke werkvormen. We wisselen nieuwe inzichten uit en leggen de link met jouw klassituatie. Als laatste formuleer je één of meer haalbare actiepunten om aan de slag te gaan met differentiatie in je klas. 

WW6: Visie op meer inclusief onderwijs: verplichting of uitdaging? donderdag 26 februari 2015 van 09:30 tot 12:00
Spreker: Linda De Cuyper en An Van Uytven, pedagogisch begeleiders.

Inclusie is een complex gegeven dat vele vragen oproept. Steeds meer scholen gaan actief op zoek naar mogelijke antwoorden op vragen die het gevolg zijn van een (groeiende) diversiteit van leerlingen.

In plaats van integratie centraal te stellen, zoals reeds gebeurt bij GON en ION-leerlingen, stelt inclusie omgaan met diversiteit voorop. Wat betekent het om meer inclusief te denken in de maatschappij en in het bijzonder in het onderwijs? Welke uitdagingen gaan we als school tegemoet om meer inclusief onderwijs aan te bieden? Welke mogelijkheden kunnen we benutten vanuit concrete ervaringen, regelgeving, UDL (Universal Design for Learning), HGW (HandelingsGericht Werken), de index voor inclusie,…?

In deze interactieve werkwinkel verhelderen we in de eerste plaats een aantal begrippen. Daarnaast verkennen we onze eigen praktijk naar wat we reeds doen aan inclusief onderwijs. Ten slotte bieden we enkele mogelijke handvatten waarmee je met je team concreet aan de slag kan gaan. Kortom, hoe kan je als school meer inclusief gaan denken en werk maken van inclusieve schoolontwikkeling?

WW7: Routeplanner bij hoogbegaafdheid. donderdag 26 februari 2015 van 09:30 tot 12:30
Spreker: Ivan Van Gucht, medewerker CEGO

Met de routeplanner worden de competenties van elk kind afzonderlijk gebruikt om zo de inhoud te verwerven. Dit betekent: de leerkracht bekijkt samen met het kind de competenties en hoe die best worden ingezet om de leerinhoud eigen te maken. Kinderen leren hierdoor  meer in de diepte en kunnen eigen strategieën inzetten afhankelijk van hun leerstijl en de gegeven context. Ze leren  een deel van hun eigen leerproces in handen nemen en construeren zelf hun kennis. Leerlingen krijgen binnen de routeplanner ruimte om hun specifieke talenten aan bod te laten komen en verleggen daarmee hun eigen grenzen. We bieden binnen deze vorming mogelijkheden om het opzetten van een eigen individueel leertraject  verder gestalte te geven. Op die manier wordt de routeplanner hun GPS tot deep-level-learning. 

WW8: Een lijn in je OKAN-onderwijs. donderdag 26 februari 2015 van 09:30 tot 12:00
Spreker: Bart Mertens, pedagogisch begeleider

Als anderstalige nieuwkomers zich aanmelden op school dringen zich plots een aantal dwingende vragen op: Wat kunnen we wel of niet verwachten? Wat met de taal- en cultuurkloof? Hoe komen we tegemoet aan het sociaal-emotionele? Waar vinden we tips en materialen?

Het is duidelijk dat er heel wat te doen staat op verschillende niveaus: de school, de klas, de leerkracht, het kind zelf, de ouders,…

Met wat begint mijn onderwijs? Hoe en welke thema’s pak ik het eerst aan? Hoe verloopt mijn taalonderwijs, impliciet of expliciet? Hoe kan een anderstalige nieuwkomer de taalachterstand beperken? Hoe bouw ik zelf een taalthema op? Welke lijn kan ik inbouwen in thema’s? Welke woorden heeft de nieuwkomer nodig? Welke functionele taal? Wanneer kan de anderstalige nieuwkomer naar de klas? hoe verloopt de wisselwerking met de klasleerkracht? Hoe observeer ik de vorderingen van een anderstalige nieuwkomer?

In de workshop ‘een lijn in je OKAN-onderwijs’ proberen we antwoorden te formuleren en vorm te geven aan het OKAN-onderwijs op jullie school. Net als de nieuwkomer bij jullie op school, zijn jullie hartelijk welkom in onze workshop.

WW9: Teamteaching donderdag 26 februari 2015 van 09:30 tot 12:00
Spreker: Antonio Cristiano en Miranda Tobin, pedagogisch begeleiders

Dankzij het nieuwe omkaderingsdecreet krijgen de meeste scholen extra lestijden. Dat vraagt soms een creatieve verdeling van het aantal leerkrachten over de leerlingen. Toch merken we dat de juf/meester nog vaak alleen voor de klas staat. In onze werkwinkel willen dieper ingaan op het concept teamteaching en hoe je er in jouw klas mee aan de slag kunt.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 26 februari 2015 van 13:30 tot 16:00
WW1: Zorgzame communicatie met ouders: een kunst?
Spreker: Kristof Dupont, pedagogisch begeleider

Doelen:

- Kennis en inzichten verwerven over kwaliteitsvolle  communicatie met ouders.

- Eigen houding, gedrag en communicatievaardigheden objectief kunnen evalueren en bijsturen.

- De school richting geven in de uitbouw van een gedragen communicatiestijl en communicatiebeleid met ouders

 

Inhouden:

- communicatie met ouders, tips en tricks: formele en informele communicatie met ouders, oudercontacten, slecht-nieuwsgesprekken, helpende gesprekken, omgaan met kritiek van ouders, communicatie met anderstalige ouders, communicatie met nieuwe gezinsvormen, (verbale) agressie bij ouders, lichaamstaal, elektronisch en modern communiceren met ouders: beleid, mailtips en mailergernissen, valkuilen en communicatiedrempels, ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid verhogen, van ouderbevraging tot globaal ouderparticipatieplan, de officiële communicatieorganen, naar een actieplan communicatie met ouders, …

WW2: Storend gedrag positief ombuigen.
Spreker: Karin Genijn, docente Cocon&Cocoon

Op school krijg je er hoe langer hoe meer mee te maken : kinderen lijken licht ontvlambaar en vertonen vaak agressief gedrag. Als begeleider is het niet altijd eenvoudig om hier het hoofd aan te bieden. We worden dan ook geconfronteerd met een moeilijke maar boeiende taak!!

Deze lezing geeft je enkele pasklare antwoorden. Vanuit de praktijkervaring vertelt een groene leerkracht hoe zij in haar school tewerk gaat om het welbevinden van leerlingen én leerkrachten te ondersteunen. Tijdens de sessie volgen er heel wat aanpaktips rond moeilijk gedrag : waar komt dit gedrag vandaan, hoe brengen we het in kaart, hoe pakken we het aan op een positieve manier?

Tijdens de workshop worden theorie en praktijk boeiend afgewisseld en wordt er gewerkt met concrete situaties : omgaan met conflicten, agressie, lastige klasgroepen, storende leerlingen, …

Accent ligt hierbij op een herstelgerichte aanpak.

Op het einde van deze werkwinkel ga je naar huis met een rugzak vol praktijktips…én een nieuwe bril om naar storend gedrag te kijken!

WW3: Autisme op de klasvloer.
Spreker: Veerle Verheyden, pedagogisch begeleider

Leerlingen met autisme in de klas: Hoe kan hun gedrag begrepen worden? Welke bril zet je op? Welke materialen en inzichten kunnen ons helpen?

 

Op al deze vragen zoeken we samen een antwoord in deze werkwinkel.

 

Breng je eigen ideeën, mooie voorbeelden en knelpunten zeker mee. We bekijken, proberen uit en bespreken hoe we bepaalde technieken, stappenplannen, materialen,… kunnen toepassen in de eigen schoolcontext. Er wordt gekeken naar hoe een autivriendelijke aanpak heel stimulerend kan werken voor andere leerlingen. 

WW4: Leesplezier, de motor van een goed leesproces!
Spreker: Marleen Coppens, boekenjuf lagere school RC Dilbeek

Lezen is van wezenlijk belang om goed te kunnen functioneren in de hedendaagse informatiemaatschappij. Door het lezen van literatuur, op school en in de vrije tijd, kunnen leerlingen diverse schoolse vaardigheden en maatschappelijke inzichten opdoen. Het bestrijden van onderwijsachterstand kan hand in hand gaan met leesbevorderende activiteiten. De vraag is welke aanpak het meest geschikt is om kwetsbare doelgroepen voldoende leesvaardig te maken. In deze werkwinkel bespreken we de succesfactoren van een goed leesbeleid aan de hand van een heleboel concrete tips.

Het belang van leesmotivatie en leesplezier ervaar jij tijdens de werkwinkel. Je leert door goede praktijkvoorbeelden hoe jij in jouw school de leesvaardigheid van alle kinderen kan verhogen.

Dit verhaal illustreer ik door als ervaren boekenjuf veel concrete tips mee te geven. Ik vertel hoe ik met prentenboeken werk in functie van goed taalvaardigheidsonderwijs. Hierbij licht ik toe hoe dit in onze school gegroeid is tot de werking die er vandaag is.

WW5: Gras groeit niet door eraan te trekken!
Spreker: Ingrid Schoofs en Greet Heyvaert

Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met die verschillen en om iedere leerling in de klas maximale leer- en groeikansen te bieden, is differentiatie noodzakelijk.

In deze sessie staan we stil bij wat differentiatie inhoudt en ontdekken we samen hoe we dit kunnen organiseren. We verdiepen ons in verschillende soorten differentiatie en mogelijke werkvormen. We wisselen nieuwe inzichten uit en leggen de link met jouw klassituatie. Als laatste formuleer je één of meer haalbare actiepunten om aan de slag te gaan met differentiatie in je klas. 

WW6: Visie op meer inclusief onderwijs: verplichting of uitdaging?
Spreker: Linda De Cuyper en An Van Uytven, pedagogisch begeleiders.

Inclusie is een complex gegeven dat vele vragen oproept. Steeds meer scholen gaan op zoek naar mogelijkheden om om te gaan met een (groeiende) diversiteit van leerlingen.

In deze interactieve werkwinkel verhelderen we in de eerste plaats een aantal begrippen. Daarnaast verkennen we onze eigen praktijk naar wat we reeds doen aan inclusief onderwijs. Ten slotte bieden we enkele mogelijke handvatten waarmee je in je klas concreet aan de slag kan gaan. Kortom, hoe kan je als leerkracht meer inclusief gaan denken en werken?

WW7: Routeplanner bij hoogbegaafdheid.
Spreker: Ivan Van Gucht, medewerker CEGO

Met de routeplanner worden de competenties van elk kind afzonderlijk gebruikt om zo de inhoud te verwerven. Dit betekent: de leerkracht bekijkt samen met het kind de competenties en hoe die best worden ingezet om de leerinhoud eigen te maken. Kinderen leren hierdoor  meer in de diepte en kunnen eigen strategieën inzetten afhankelijk van hun leerstijl en de gegeven context. Ze leren  een deel van hun eigen leerproces in handen nemen en construeren zelf hun kennis. Leerlingen krijgen binnen de routeplanner ruimte om hun specifieke talenten aan bod te laten komen en verleggen daarmee hun eigen grenzen. We bieden binnen deze vorming mogelijkheden om het opzetten van een eigen individueel leertraject  verder gestalte te geven. Op die manier wordt de routeplanner hun GPS tot deep-level-learning. 

WW8: Een lijn in je OKAN-onderwijs
Spreker: Bart Mertens, pedagogisch begeleider

Als anderstalige nieuwkomers zich aanmelden op school dringen zich plots een aantal dwingende vragen op: Wat kunnen we wel of niet verwachten? Wat met de taal- en cultuurkloof? Hoe komen we tegemoet aan het sociaal-emotionele? Waar vinden we tips en materialen?

Het is duidelijk dat er heel wat te doen staat op verschillende niveaus: de school, de klas, de leerkracht, het kind zelf, de ouders,…

Met wat begint mijn onderwijs? Hoe en welke thema’s pak ik het eerst aan? Hoe verloopt mijn taalonderwijs, impliciet of expliciet? Hoe kan een anderstalige nieuwkomer de taalachterstand beperken? Hoe bouw ik zelf een taalthema op? Welke lijn kan ik inbouwen in thema’s? Welke woorden heeft de nieuwkomer nodig? Welke functionele taal? Wanneer kan de anderstalige nieuwkomer naar de klas? hoe verloopt de wisselwerking met de klasleerkracht? Hoe observeer ik de vorderingen van een anderstalige nieuwkomer?

In de workshop ‘een lijn in je OKAN-onderwijs’ proberen we antwoorden te formuleren en vorm te geven aan het OKAN-onderwijs op jullie school. Net als de nieuwkomer bij jullie op school, zijn jullie hartelijk welkom in onze workshop.

WW9: Teamteaching
Spreker: Antonio Cristiano en Miranda Tobin, pedagogisch begeleiders

Dankzij het nieuwe omkaderingsdecreet krijgen de meeste scholen extra lestijden. Dat vraagt soms een creatieve verdeling van het aantal leerkrachten over de leerlingen. Toch merken we dat de juf/meester nog vaak alleen voor de klas staat. In onze werkwinkel willen dieper ingaan op het concept teamteaching en hoe je er in jouw klas mee aan de slag kunt.

Bijkomende info:

Wie met de wagen komt, kan parkeren onder de Grote Markt of Veemarkt. Dan hoeft u slechts 3 minuten te wandelen tot aan het pastoraal centrum. Wie met de trein komt: vanuit Mechelen-Centraal of Mechelen-Nekkerspoel is het telkens 15 minuten wandelen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

U kiest een werkwinkel voor de voormiddag en een werkwinkel voor de namiddag. U kunt niet inschrijven voor een halve dag.

In de inschrijvingsprijs is een warme maaltijd inbegrepen.


Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 24 februari 2015 inschrijven en tot en met woensdag 25 februari 2015 uitschrijven.
Bijdrage: 75,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPB Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 26 februari 2015 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.