Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8514G Les geven onder druk – samen op zoek naar houvast en ruimte

Doelstellingen:

Personeelsleden BuSO scholen type 3 leren omgaan met stress.
Personeelsleden het belang leren inzien van emotionele beschikbaarheid en een relationele basishouding die gericht is op het bevorderen van een veiliger gehechtheid.

Doelgroep:

Personeel BuSO scholen type 3: directies, paramedici, leerkrachten

Aanbieder: Vlaams Verbond van het Katholiek Buitengewoon Onderwijs (VVKBuO) i.s.m. Dienst Nascholing en Internationalisering (DNI) van het VSKO
Inhoud:

9.00 u: onthaal met koffie

9.30 u–9.45 u: duiding van de dag door Willy Claes. Pedagogisch adviseur VVKBuO

9.45 u-12.00 u: Heel wat leerlingen die les volgen in type 3 zijn onveilig gehecht. Dit merk je aan de moeite die ze hebben om positieve relaties aan te gaan met leerkrachten en medeleerlingen. Je ziet het ook aan problemen om hun stress en emoties te reguleren en aan hun kwetsbare zelfbeeld. Ze hebben nu en dan weinig ruimte in hun hoofd en hart om les te volgen en te leren. Bij deze leerlingen is de aanval (of een ander gedragsprobleem) soms de beste verdediging, waardoor het lesgeven onder DRUK komt te staan.

Zoals in Klasse stond, zijn leerkrachten geen therapeuten. Maar het is voor leerkrachten belangrijk dat ze zich voldoende gesteund en opgeleid voelen om les te geven binnen Type 3: rekening houden met de gedrags- en emotionele problemen en samen zoeken naar krachten bij de leerling en zijn omgeving.

Tijdens deze studiedag staan we samen stil bij de invloed van een onveilige gehechtheid op relaties, stressregulatie en het zelfbeeld van deze leerlingen. Daarna besteden we aandacht aan hoe je als leerkracht kunt omgaan met de stress die ze bij jou oproepen. Zo komt er meer ruimte vrij om achter de gedragsproblemen de ontwikkelingsnoden en krachten te zien. We verkennen samen het belang van ‘emotionele beschikbaarheid’: een relationele basishouding die gericht is op het bevorderen van een veiliger gehechtheid.

Erik De Belie, orthopedagoog en psychodynamisch kindertherapeut, is o.a. verbonden aan M.F.C. De Hagewinde waar hij samen werkt met het onderwijs. Hij biedt op basis van zijn opleiding en ervaring en geïllustreerd door praktijkvoorbeelden een kader aan. Dit kan inspiratie bieden om samen stil te staan bij welk houvast jullie nodig hebben. Geen pasklare antwoorden, maar stof om (samen) over na te denken…

12.00 u-13.00 u: middagmaal met broodjes

13.00 u-15.00 u: vervolg van de voormiddag.

15.00 u-16.00 u: receptie

Strategie en methode:

Plenair gedeelte + reflectie + opertionalisering per school

Bijkomende info:

Dit initiatief wordt georganiseerd voor leden van het VSKO.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Aantal dagen voor de start nog kunnen uitschrijven: 8, indien u later uitschrijft wordt het inschrijvingsgeld niet terugbetaald.

Sessies: 2 sessie(s)
Kwalificatie:

Geen

Voorwaarde:

Personeelslid BuSO type aangesloten bij het VSKO. Per school minimum 2 deelnemers.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 8 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 17 maart 2015 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 50,00 Euro
Lesgever: Claes Willy
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
De Factorij (Afgelast)
Huart Hamoirlaan 136
1030 Schaarbeek (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 25 maart 2015 van 09:00 tot 17:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.