Eerste sessie:
deze sessie wil in de eerste plaats het team bewust maken van wat speelt bij kleuters en de kleuteronderwijzer wanneer zij nadenken over godsdienst in de kleuterschool.
Het werken met het componentenschema vormt dan ook de leidraad. De componenten van religieuze groei worden via praktijkvoorbeelden aangebrachtrekening houdend met de leeftijd van de kleuters, en de ontwikkelingsaspecten die de kleuteronderwijzer kansen wil geven.
De LRG-component wordt zichtbaar in het klasmilieu, het aanbod van activiteiten, de begeleiding en in het klasboek van de kleuteronderwijzer. De kleuteronderwijzer wordt vertrouwd gemaakt met het componentenschema en met de wijze waarop dit een ondersteuning biedt aan de klaspraktijk.
De school (team) krijgt een opdracht mee om het geleerde in de praktijk over te zetten en te oefenen.
Tweede sessie:
De nascholer gaat kort terugblikken en in gesprek gaan over de ervaringen van de kleuteronderwijzer.
Samen met het team bouwen we weer een thema op. Nu gaan we de focus leggen op bijbelverhalen en rituelen en feesten.
De school krijgt voor de eerste sessie het intakedocument. De directie overlegt met het team om de beginsituatie van de school in kaart te brengen. Het team bepaalt uit het aangereikte aanbod het thema waarmee tijdens de sessie concreet aan de slag wordt gegaan.
Na ontvangst van het ingevulde intakedocument neemt de nascholer contact met de directie om verdere afspraken te verfijnen.
Verdiepend niveau: (alleen indien het componentenschema gekend is – sessie 1 & 2 reeds werden doorlopen)
Het werken met het componentenschema vormt de leidraad. Er wordt een component van het componentenschema in de kijker gezet.
De componenten van religieuze groei worden via praktijkvoorbeelden aangebracht rekening houdend met de leeftijd van de kleuters.
De LRG-component wordt zichtbaar in het klasmilieu, het aanbod van activiteiten en de begeleiding.
Via de concrete uitwerking hebben we bijzondere aandacht voor de ervaringen en belevingen/Jezusbeel-Godsbeeld-Bijbelverhaal/klasrituelen en feesten.
Proeftuinen ZILL
Aan de hand van een kapstok en praktische voorbeelden wordt duidelijk gemaakt hoe ‘de levensbeschouwelijke ontwikkeling vanuit RKG’ een plaats krijgt binnen het leerplan Zin in leren! Zin in leven !
Aan de hand van praktijkvoorbeelden zal er duidelijk gemaakt worden hoe krachtig alles bij elkaar past.
De kracht van de interactie van de ontwikkelvelden komt sterk naar boven.
De persoonsgebonden ontwikkeling en de cultuurgebonden ontwikkeling beïnvloeden elkaar voortdurend.
Het schaaltjesverhaal wordt duidelijk gemaakt.
We zetten een levensbeschouwelijke activiteit in de kijker en zoomen in op
- de persoonsgebonden ontwikkeling en cultuurgebonden ontwikkeling;
- generiek doel-leerinhoud-leerlijn.