Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/17/07-M01 Module 1 - Godsdienst beleven in de kleuterklas: een BC opbouwen

Doelstellingen:
  • Deelnemers kunnen geïntegreerd werken met het Ontwikkelingsplan en het Werkplan RKG bij de uitwerking van belangstellingscentra in de kleuterklas (voor proeftuinscholen ZILL gebeurt dit ook vanuit ZILL-perspectief: zie inhoud).
  • Deelnemers kunnen bij het uitwerken van belangstellingscentra de levensbeschouwelijke dimensie aanduiden die daarin besloten ligt.
  • Deelnemers nemen de verschillende componenten van de LRG-ontwikkeling bij kleuters gelijkmatig mee in het aanbod van belangstellingscentra.
  • Deelnemers kunnen LRG-elementen een prominente plaats geven, zowel in het aanbod van ervaringssituaties, in het klasmilieu als in de begeleiding. 
Doelgroep:

Directies en leerkrachten kleuteronderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Eerste sessie:

deze sessie wil in de eerste plaats het team bewust maken van wat speelt bij kleuters en de kleuteronderwijzer wanneer zij nadenken over godsdienst in de kleuterschool.

Het werken met het componentenschema vormt dan ook de leidraad. De componenten van religieuze groei worden via praktijkvoorbeelden aangebrachtrekening houdend met de leeftijd van de kleuters, en de ontwikkelingsaspecten die de kleuteronderwijzer kansen wil geven.

De LRG-component wordt zichtbaar in het klasmilieu, het aanbod van activiteiten, de begeleiding en in het klasboek van de kleuteronderwijzer. De kleuteronderwijzer  wordt vertrouwd gemaakt met het componentenschema en met de wijze waarop dit een ondersteuning biedt aan de klaspraktijk.

De school (team) krijgt een opdracht mee om het geleerde in de praktijk over te zetten en te oefenen.

Tweede sessie:

De nascholer gaat kort terugblikken en in gesprek gaan over de ervaringen van de kleuteronderwijzer.

Samen met het team bouwen we weer een thema op. Nu gaan we de focus leggen op bijbelverhalen en rituelen en feesten. 

De school krijgt voor de eerste sessie het intakedocument. De directie overlegt met het team om de beginsituatie van de school in kaart te brengen. Het team bepaalt uit het aangereikte aanbod het thema waarmee tijdens de sessie concreet aan de slag wordt gegaan.

Na ontvangst van het ingevulde intakedocument neemt de nascholer contact met de directie om verdere afspraken te verfijnen.

Verdiepend niveau: (alleen indien het componentenschema gekend is – sessie 1 & 2 reeds werden doorlopen)

Het werken met het componentenschema vormt de leidraad. Er wordt een component van het componentenschema in de kijker gezet.

De componenten van religieuze groei worden via praktijkvoorbeelden aangebracht rekening houdend met de leeftijd van de kleuters.

De LRG-component wordt zichtbaar in het klasmilieu, het aanbod van activiteiten en de begeleiding.

Via de concrete uitwerking hebben we bijzondere aandacht voor de ervaringen en belevingen/Jezusbeel-Godsbeeld-Bijbelverhaal/klasrituelen en feesten.

Proeftuinen ZILL

Aan de hand van een kapstok en praktische voorbeelden wordt duidelijk gemaakt hoe ‘de levensbeschouwelijke ontwikkeling vanuit RKG’ een plaats krijgt binnen het leerplan Zin in leren! Zin in leven !

Aan de hand van praktijkvoorbeelden zal er duidelijk gemaakt worden hoe krachtig alles bij elkaar past.

De kracht van de interactie van de ontwikkelvelden komt sterk naar boven.

De persoonsgebonden ontwikkeling en de cultuurgebonden ontwikkeling beïnvloeden elkaar voortdurend.

Het schaaltjesverhaal wordt duidelijk gemaakt.

We zetten een levensbeschouwelijke activiteit in de kijker en zoomen in op

  • de persoonsgebonden ontwikkeling en cultuurgebonden ontwikkeling;
  • generiek doel-leerinhoud-leerlijn.
Strategie en methode:

Er wordt praktijkgericht gewerkt.

Een door het team gekozen belangstellingscentrum (ziek zijn, ik ben ik, circus, verkeer) wordt levensbeschouwelijk verdiept (dit tijdens de eerste sessie). We kijken welke componenten er passen binnen het BC en hoe het aanbod van activiteiten verder ervaringsgericht kan uitgebouwd worden.

Welke LRG-mogelijkheden komen voor in die activiteiten? Welke elementen uit het Gods- en Jezusbeeld komen aan bod in verhalen? Er worden activiteiten uitgewerkt en/of aangeboden. Dit wil een verdieping van het BC vanuit levensbeschouwelijke invalshoek stimuleren.

Tijdens de 2de sessie focus op het thema stenen.

Voor het verdiepende traject:

Het werken met het componentenschema moet gekend zijn.

Het team zal vooraf met de nascholer twee componenten kiezen binnen een bepaald thema die dan verder zal uitgewerkt worden.

Bijkomende info:

Indien het componentenschema al gekend is kan een schoolteam ook kiezen om een BC uit te werken met de focus op godsdienst.

De nascholer reikt dan een lijst met BC’s aan waar een team er enkele kunnen kiezen in overleg met de nascholer.

Plaats en data: in afspraak met de school

Contactpersoon:
An De Clerck: an.declerck@katholiekonderwijs.vlaanderen
Tel: 0478 53 08 70

Dit zijn de modaliteiten voor deelname aan dit initiatief.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 2 sessie(s)
Kwalificatie:

Herneming

Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 150,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
op afspraak (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.