Deze module bestaat uit 2 opties. Afhankelijk van de beginsituatie van de school wordt één van beide opties geselecteerd bij inschrijving (zie meerkeuzevraag onderaan).
a) Bidden met kleuters, een waaier van mogelijkheden.
Rustig worden en tot stilte komen is een belangrijk en deugddoende ervaring voor alle kleuters. De stilte-ervaring is basis voor gebedsopvoeding. Via stilte-, luister- en hoorspelletjes kan je dit langzaam laten groeien. Ook de sfeerschepping bij een kaars en muziek kan stilte bevorderen.
Bidden gebeurt steeds vanuit het bewustzijn van Gods aanwezigheid. Mensen maken tijd voor God en richten zich tot Hem. Men kan persoonlijk bidden of samen met anderen. Bidden is veel ruimer dan ‘zich verbaal uitdrukken tot God’.
We maken kennis met de evolutie van het bidden bij peuters tot oudste kleuters. Daarbij besteden we aandacht aan de levensbeschouwelijke verscheidenheid in de kleuterklas.
a) Rituelen in de kleuterklas:
In de levensbeschouwelijke en religieuze ontwikkeling zijn rituelen zeer belangrijk. Ze bieden veel kansen om inhoud, sfeer en diepgang van een gesprek of een beeld uit een verhaal op een andere manier te beleven. Symbolen kunnen de diepgang van de communicatie ook verankeren. In deze sessie ontdekt de kleuteronderwijzer rituelen en symbolen die op een zinvolle manier aan bod kunnen komen.