Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/17/07-M05 Module 5 - Rituelen en bidden in de kleuterschool: een waaier van mogelijkheden

Doelstellingen:
  • Deelnemers kunnen kleuters begeleiden in het leren omgaan met levensbeschouwelijke verscheidenheid.
  • Deelnemers kunnen de symboolgevoeligheid bij kleuters ontwikkelen en stimuleren.
  • Deelnemers kunnen stilte- en gebedsmomenten organiseren en begeleiden om kleuters te laten ervaren dat God ons met elkaar verbindt.
  • Deelnemers kunnen de geloofsgroei van alle kleuters, met respect voor hun eigenheid, via gebed stimuleren.
  • Deelnemers kunnen doorheen rituelen en religieuze symbolen de diepgang van de communicatie visualiseren voor de kleuters en verankeren.  
Doelgroep:

Directies en leerkrachten katholiek kleuteronderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Deze module bestaat uit 2 opties. Afhankelijk van de beginsituatie van de school wordt één van beide opties geselecteerd bij inschrijving (zie meerkeuzevraag onderaan).

a)    Bidden met kleuters, een waaier van mogelijkheden.

Rustig worden en tot stilte komen is een belangrijk en deugddoende ervaring voor alle kleuters. De stilte-ervaring is basis voor gebedsopvoeding. Via stilte-, luister- en hoorspelletjes kan je dit langzaam laten groeien. Ook de sfeerschepping bij een kaars en muziek kan stilte bevorderen.

Bidden gebeurt steeds vanuit het bewustzijn van Gods aanwezigheid. Mensen maken tijd voor God en richten zich tot Hem. Men kan persoonlijk bidden of samen met anderen. Bidden is veel ruimer dan ‘zich verbaal uitdrukken tot God’.

We maken kennis met de evolutie van het bidden bij peuters tot oudste kleuters. Daarbij   besteden we aandacht aan de  levensbeschouwelijke verscheidenheid  in de kleuterklas.

a)    Rituelen in de kleuterklas:

In de levensbeschouwelijke en religieuze ontwikkeling zijn rituelen zeer belangrijk. Ze bieden veel kansen om inhoud, sfeer en diepgang van een gesprek of een beeld uit een verhaal op een andere manier te beleven. Symbolen kunnen de diepgang van de communicatie ook verankeren. In deze sessie ontdekt de kleuteronderwijzer rituelen en symbolen die op een zinvolle manier aan bod kunnen komen. 

Strategie en methode:

Bij optie a) “Bidden met kleuters, een waaier van mogelijkheden”: Verschillende soorten gebedjes komen aan bod. Aan de hand van een ‘gebedswaaier’ kijken we waar  en op welk moment we kunnen bidden. Maar ook hoe we een gebedsritueel kunnen opbouwen.

Bij optie b) “Rituelen in de kleuterklas”: In het werkmoment worden rituelen en symbolen gekoppeld aan Bijbelverhalen, mens-, Gods- en Jezusbeelden en aan de LRG-componenten. Ook krijgt het team ideeën aangereikt om een eigen rituelenkoffer te maken. 

Bijkomende info:

Plaats en data: in afspraak met de school

Contactpersoon:
An De Clerck: an.declerck@katholiekonderwijs.vlaanderen
Tel: 0478 53 08 70

Dit zijn de modaliteiten voor deelname aan dit initiatief.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Herneming

Voorwaarde:

Per optie: 1 sessie! Het is, omwille van het te doorlopen proces, niet mogelijk om elementen van beide opties samen te nemen in 1 sessie.


Voor dit initiatief moeten minimum 4 en mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 100,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
op afspraak (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.