Sessie 1: Een eerste praktijkgerelateerde verkenning.
In de eerste sessie willen we schoolteams laten kennismaken met het concept van ‘de katholieke dialoogschool’.
- In het eerste deel van deze sessie worden schoolteams a.d.h.v. klas- en schoolbetrokken casussen uitgenodigd zich te positioneren binnen de twee uitdagingen waar hun school voor staat. Het gaat met name om, enerzijds, het omgaan met de toenemende culturele en levensbeschouwelijke pluraliteit en, anderzijds, om de mate waarin de specifieke katholieke identiteit oplicht en/of kan ter sprake komen. Men stoot op deze manier op de verscheiden perceptie die m.b.t. dergelijke casussen binnen het eigen team leeft. Na deze dialogale verkenning worden de vier schoolparadigma’s benoemd en op het identiteitsvierkant aangebracht.
- In het tweede deel worden de vier schoolparadigma’s (van ter Horst en Hermans), waarin de spanning tussen de twee uitdagingen wordt geanalyseerd, inhoudelijk verder toegelicht en verduidelijkt met concrete voorbeelden (d.m.v. tekst- en beeldmateriaal).
- In het derde deel worden de teams uitgenodigd om op zoek te gaan naar casussen binnen de eigen school waarin ze geconfronteerd werden/worden met het spanningsveld dat door deze twee uitdagingen wordt opgeroepen. Hoe positioneren zij zich individueel t.o.v. deze herkenbare situaties? Waar staat men als school(team)? Welke groeikansen willen/kunnen individuele leerkrachten/het team opnemen om (verder) te groeien in de richting van katholieke dialoogschool?
Sessie 2: Uitzetten van een groeitraject.
In de tweede sessie gaan we verder aan de slag met de feitelijke situatie van de school en dedecteren we met hen groeipotentieel in de richting van een katholieke dialoogschool. A.d.h.v. de smart-methode wordt bepaald waar de school prioritair mee aan de slag zal gaan.