In deze module kan uit 2 opties gekozen worden: (a) werken aan een schooleigen pedagogisch project in basisonderwijs of (b) thematisch samen werken aan een katholieke dialoogschool. Deze keuze dient bij inschrijving (zie meerkeuzevraag onderaan) aangegeven te worden. Het is, omwille van het te doorlopen proces, niet mogelijk om elementen van beide opties samen te nemen in 1 sessie.
Algemene doelstellingen van deze module:
- Deelnemers kunnen reflecteren op hun eigen (christelijke) identiteit en de concrete beleving daarvan.
- Deelnemers kunnen de aanwezige krachtbronnen en realisaties qua identiteit van hun team aanduiden.
- Deelnemers worden zich bewust van de vruchtbare spanning tussen focussen die hun team zelf aanreikt en de focus die het evangelie als fundamentele en inspirerende bron aanbiedt.
- Deelnemers kunnen optimaal communiceren en overleggen binnen hun team, om zo de leefkwaliteit en de sociale samenhang op hun school te verstevigen.
Specifieke doelstellingen optie (a) werken aan een schooleigen pedagogisch project in basisonderwijs:
- Deelnemers kunnen vanuit een sterke visie, die samen met hun team wordt gedragen, doelen duidelijk voorop stellen.
- Deelnemende schoolteams versterken hun beleidsvoerend vermogen van scholen door de vooropgestelde doelen in vraag te durven stellen en er ook concrete acties aan vast te koppelen.
Specifieke doelstellingen optie (b) thematisch samen werken aan een katholieke dialoogschool:
- Deelnemers kunnen vanuit de context van hun school reflecteren over de geïntegreerde aanpak van bepaalde thema’s en vragen in het kader van de katholieke dialoogschool.
- Deelnemers kunnen voorstellen formuleren om een geïntegreerde aanpak van bepaalde thema’s en vragen in het kader van de katholieke dialoogschool te implementeren in hun school.