Het is de bedoeling om doorheen deze module de bestaande identiteit van de school, in overeenstemming met de christelijke levensbeschouwing, te vormen tot een dialogale identiteit. Dit wordt vertaald naar de plaatselijke context, aansluitend bij de aanwezige mogelijkheden. Het team wordt begeleid in het proces op weg hiernaartoe. We gaan samen op zoek naar de ziel van de school die bezielde medewerkers vormt, die op hun beurt de ziel van de school mee kunnen dragen én uitdragen.
In optie (a) trajectmatig samen werken aan een katholieke dialoogschool wordt de visie op katholieke dialoogschool stapsgewijs geïntegreerd en geïmplementeerd aan de hand van het opvoedingsproject, de missie en de visie van de school, de vakken, thema’s, een prioriteitenplan.
In optie (b) thematisch samen werken aan een katholieke dialoogschool vertrekken we vanuit een specifieke vraag van de school zelf om hiermee aan de slag te gaan vanuit de visie op katholieke dialoogschool. In de concrete vragen en situaties van de school laten we oplichten op welke manier het geïnspireerd mens- en wereldbeeld van de katholieke dialoogschool ons onderwijs concreet kan richting geven en versterken wat we willen.