Met de invoering van het M-decreet werden alle onderwijspartners voor boeiende uitdagingen geplaatst. Deze uitdagingen geven ons groeikansen waar we niet altijd weten hoe mee om te gaan.
Hoor je op jouw school ook :
- Leerkrachten vinden het niet gemakkelijk als ze didactische keuzes moeten maken i.f.v. de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen
- Zorgcoördinatoren hebben problemen over hoe ze een individueel aangepast curriculum moeten opstellen en hierover moeten communiceren met leerling, ouders, collega’s
- De klassenraad worstelt met de interpretatie van het gemeenschappelijk curriculum, met evalueren, met differentiëren
- Dat mensen het moeilijk vinden om met ouders, leerlingen, CLB-medewerkers, LOGO, GON-begeleider, pedagogisch begeleider competentieontwikkeling, … in overleg te gaan
- …
Deze prioritaire nascholing voor het basisonderwijs en het secundair onderwijs, kan een antwoord bieden op al deze vragen door concreet samen met leerkrachten, zorgcoördinatoren, pedagogisch begeleiders, ouders en leerlingen samen te gaan nadenken hoe we gedragen acties op maat van elke partner kunnen bedenken en realiseren. Zowel de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling als de ondersteuningsbehoeften van leraren worden in kaart gebracht en begeleid. Telkens houden we de overkoepelende doelen rond verbreden en verdiepen van de basiscompetenties en verbindend samenwerken i.f.v. inclusief onderwijs voor ogen.
We willen samen met de school zoeken naar een aanpak van de nascholing op maat van de school. We brengen de beginsituatie van de school grondig in kaart en vertrekt vanuit deze startpositie. De groei van het team krijgt hierin een belangrijke plaats.
De strategische doelstellingen van het project zijn:
- de basiscompetenties van leraren verbreden en verdiepen zodat teams inclusiever kunnen werken en in de diversiteit sterker tegemoet komen aan specifieke onderwijsbehoeften
- leraren(teams) ondersteunen in verbindend samenwerken aan competentie-ontwikkeling met het oog op de maximale ontplooiing van alle leerlingen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het bijzonder.
De nascholing werkt aan de volgende operationele doelstellingen:
- Leraren kennen de verschillende denkkaders die aan de basis liggen van inclusiever werken;
- Leraren staan ervoor open om op een geïntegreerde manier om te gaan met de verschillende denkkaders;
- Leraren experimenteren met communities of practice
- Leraren kunnen via reflectie- of toepassingsopdrachten een pedagogische en didactische vertaling maken van de aangebrachte concepten en denkkaders naar de eigen klaspraktijk (verbreding en verdieping van basiscompetenties op het gebied van inschatten van noden van leerlingen, bepalen van doelstellingen, differentiëren, bijsturen en remediëren, evaluatie, handelingsgericht samenwerken met anderen…);
- Schoolteams kunnen de denkkaders, tools en instrumenten integreren in het schoolbeleid;
- Schoolteams kunnen alle actoren in en rond de school, inclusief ouders en leerlingen, betrekken bij de vormgeving van het onderwijs aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (klemtoon op verbindend samenwerken).