Een belangrijk deel van de opdracht van een opvoeder en een internaat is om de internen “te coachen” rond hun gedrag. We willen hun een spiegel voorhouden over hoe ze zijn en overkomen opdat ze krachtig in de wereld kunnen staan.
Als opvoeder merken we vaak allerlei gedrag op, een jongere is stil tijdens de groepsactiviteiten, een andere reageert nogal bot als hij/zij aangesproken wordt, enz…
Hoe kunnen we hier al “coachend” mee omgaan?
Tijdens dit tweedaags seminarie zoeken we samen naar antwoorden. Op een interactieve en ervaringsgerichte manier ontdekken we wat coachen juist is en hoe we dit kunnen inzetten in het omgaan met de jongeren.
Volgende blokken zullen zeker aanbod komen:
- kennismaking
- via ervaringsgerichte opdrachten opbouwen van een coachingsmodel en een coachende houding
- onderzoeken hoe en waar coaching binnen het werken met de jongeren kan en waar we op botsen en hoe we daar mee om kunnen gaan
- oefenen in een coachende houding en het stellen van coachende vragen
- samenwerkingsoefening
En nog dit:
Elke jongere is uniek, elke opvoeder is ook uniek. Alleen hebben we vaak geen zicht op alles wat we in huis hebben en hoe we dit alles zo goed mogelijk kunnen hanteren. Coaching is jongeren zicht helpen krijgen op het unieke in zichzelf, op een manier waarop ze leren dat unieke te hanteren. Om dit te kunnen gaan we tijdens dit seminarie ook op zoek naar het uniek in jezelf als opvoeder, en leer je dit op een coachende manier te hanteren.
Het programma wordt samen met de opvoeders bepaald om voldoende op jullie vragen te kunnen ingaan.