Concrete strategie en methode:
Eerste dag: een inleiding met informatie over de scholen, informatie over het programma en over Oulu in het algemeen. De deelnemers maken kennis met elkaar op verschillende manieren. Indien de groep internationaal is (wordt naar gestreefd) is de voertaal Engels. Uitgenodigde studenten verzorgen een ice-breaking activiteit rond de Finse taal.
Tweede dag: een ganse dag in de onderwijsdienst van Oulu (The office of Education and Culture Services): presentatie van de onderwijs- en cultuurdienst van Oulu, het Fins onderwijssysteem en het curriculum design. Verder vindt er een leercafé plaats met verschillende leerkrachten (begeleidende leerkrachten, STEM-leerkrachten, enz…). Dit leercafé bestaat uit een korte voorstelling door de gespreksleider, gevolgd door een vragenronde en uitwisseling. Dit geeft de kans aan de deelnemers om de materie diepgaand te bespreken en in kleine groepen alle voorstellingen mee te maken.
Het systeem van de inservice training wordt ook voorgesteld. Verder komen de ‘Student well-being and support services’ aan bod en de regionale ondersteuning. Na deze dag is er reflectie en ‘World-café’ waarbij we kennis maken met lokale producten. Op dit World-café zijn teamleden van de onderwijsdienst aanwezig en ook uitgenodigde medewerkers uit het veld. Dit biedt mooie mogelijkheden tot uitwisseling, kennismaking, enzovoorts. Doordat iedereen streekproducten meebrengt en ook voorstelt leren we elkaars cultuur kennen.
Dag 3,4 en 5: er zijn schoolbezoeken voorzien waarbij de deelnemer kan kiezen. Deze worden vooraf voorgesteld. Er zijn ook bezoeken voorzien aan innovatieve leeromgevingen, zoals een FabLab, “Me and my city”, “Nature school”, enz… Bij de bezoeken kan de focus verschillen: soms bezoeken we een school die maar recent gebouwd is, zodat we focussen op infrastructuur waarbij wordt gedeeld met de gemeenschap. Soms zijn het scholen die al langer bestaan, maar die de nodige veranderingen doorvoerden om innovatieve onderwijspraktijken, zoals teamteaching mogelijk te maken. Er is ook een presentatie voorzien van een gans nieuw schoolconcept: we verkennen het design, het team, het model.
Dag 6 is een ontbijtvergadering met de directies van de scholen die we bezochten. Dit geeft de deelnemers informeel de gelegenheid om op een aantal zaken terug te komen en vragen te stellen. Dit is een soort afscheidssessie, waarbij ook de certificates worden uitgedeeld.
We proberen op voorhand te plannen in functie van de verwachtingen en de focus van de deelnemers.