Tijdens een inleidende sessie worden een aantal items besproken: het Engels onderwijssysteem, het werk van beide scholen met de duurzame ontwikkelingsdoelen (de global goals, www.globalgoals.org ), het kaderen van UNICEF rights respecting schools, een aantal specifieke curriculum inhouden, zoals filosofie met kinderen. Indien de deelnemers allemaal uit Vlaanderen komen kunnen we onderzoeken of we deze sessie vooraf in Vlaanderen kunnen organiseren.
Er is 1 intensief schoolbezoek per dag, en elke school organiseert de vorm van het klasbezoek zelf, uiteraard in afspraak met de projectleider. Een aantal zaken zijn gemeenschappelijk:
- een inleiding door de leidinggevenden van de school, waarbij relevante feiten en cijfers worden gepresenteerd, zodat de deelnemers zicht krijgen op de diversiteit van beide scholen. De visie en missie van de scholen wordt voorgesteld en gekaderd.
- een algemene rondleiding, begeleid door leerlingen, waarbij de deelnemers de kans hebben om in gesprek te gaan met die leerlingen en leerkrachten.
- observatie in de klas, waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met de verwachtingen van de deelnemers, e.g. het niveau (nursery, lagere en hogere klassen lager onderwijs).
- na de klasobservaties volgt reflectie en uitwisseling.
- op het einde van de dag volgt een evaluatie (zie later)
De focus van het schoolbezoek kan verschillen van school tot school, maar alles kadert in het diversiteitsverhaal: samenwerkingsmodellen, verbondenheid, een curriculum voor duurzame ontwikkeling: ‘global goals education’, ‘rights of the child’, de impact van het inspectiesysteem in Engeland (Ofsted). De accenten kunnen per school wat anders liggen, bv. hoe levensbeschouwelijke diversiteit in de les aan bod komt (Torriano) of een lesje filosofie met kinderen (Netley).
Ook specifieke curriculum-inhouden komen aan bod, zoals: innovatief wiskunde onderwijs, STEAM, taallesjes enz.
We verkennen tijdens gesprekken met het team ook de mogelijkheden om te werken met leerkrachten die hun eigen expertise en talent inzetten om het team te versterken, zo bijvoorbeeld rond een innovatief wiskunde onderwijs en ‘art’. Tijdens een workshop kunnen de deelnemers via een circuit kennismaking met hun werk en hun methode van professionaliseren en ondersteunen van het team. We proberen de klasbezoeken zoveel mogelijk op voorhand te plannen in functie van de verwachtingen en de focus van de deelnemers.