Sessie 1 : 1. Hoe kunnen we rekening houden met de beginsituatie van de AN-leerlingen ? Waarmee komen ze binnen ? Wat hebben ze nodig ? 2. Wat zijn aandachtspunten voor de praktijk rekening houdend met wetgeving en ons referentiekader ? 3. Hoe kan je de AN-leerling en zijn ouders zo goed mogelijk onthalen zodat hij zich welkom voelt op school? 3. Taalvaardigheidsonderwijs : taal leer je niet alleen. Welke fasen komen voor in het verwerven van een tweede taal. Hoe kan je taalverwerving stimuleren ? Hoe bouw je rijke contexten op ? 4. Ingaan op concrete materialen.
Sessie 2 : (invulling gebeurt vanuit concrete vraagstelling eerste sessie en ervaringsuitwisseling) Voormiddag 1. Wat zijn prioritaire en niet-prioritaire doelen voor de AN-leerling? Welke tips en aandachtspunten neem ik mee om de wisselwerking en integratie in de reguliere klas te bevorderen? 2. Hoe AN- leerlingen observeren, evalueren en rapporteren ? Namiddag : werktijd – in overleg uitwerken van een concreet product.