Deze dag neemt je mee doorheen muzische didactiek om je te inspireren en extra houvast te geven als ontwerper van krachtige en doelgerichte muzische activiteiten.
Al doende verken je de procesgerichte opbouw van een muzische activiteit en maak je kennis met werkvormen en bouwstenen uit alle domeinen. Vanuit deze didactische ingrediënten bedenk je samen nieuwe muzische concepten. Tussendoor leggen we de verbinding met de visie op muzische vorming en met kunst. In het leerplanconcept Zin in Leren, Zin in Leven krijgen de werkvormen en bouwstenen hun plek: op die manier maak je dus kennis met enkele leerinhouden van het veld ‘muzische ontwikkeling’.
In het tweede deel van de dag verdiep je je verder en ontdek hoe je zelf doelgerichte activiteiten uitwerkt. Vanuit voorbeelden ontdek je hoe een creatieve eindopdracht geformuleerd is; deze eindopdracht vormt ook de sleutel om zinvolle vooropdrachten aaneen te rijgen tot een proces. Met de input uit deze sessie sta je nog steviger in je schoenen om activiteiten te ontwerpen.
Tijdens de sessie vertrekken we bij muzische om een eerste keer kennis te maken met enkele leerinhouden van ‘muzische ontwikkeling’ en met enkele andere principes van Zill.