SESSIE 1: WAAR STA IK NU IN MIJN PROFESSIONELE ONTWIKKELING?
We krijgen zicht op onze eigen professionele ontwikkeling via verschillende reflectiemodellen, die we in deze sessie verkennen.
• de kernkwadranten van Ofman;
• het leerstijlenmodel van Kolb;
• het SWOT-model van Humphrey;
We reflecteren aan de hand van deze modellen over ons eigen professioneel profiel.
SESSIE 2: WAAR WIL IK HEEN IN MIJN PROFESSIONELE ONTWIKKELING?
De opgedane inzichten in onze eigen professionele competenties plaatsen we in perspectief. We staan stil bij ons professioneel zelfverstaan en gaan op zoek naar onze eigen subjectieve onderwijstheorieën. We benaderen dit vanuit het kader van Dilts en Bateson. Deze theorie stelt dat we onze groei vanuit verschillende logische denkniveaus richting kunnen geven.
Vervolgens zoeken we een antwoord op volgende vragen:
• Waar wil ik naartoe als leraar?
• Waarom wil ik dit bereiken?
• Hoe wil ik dit bereiken?
• Welk tijdspad wil ik bewandelen?
• Wat zijn de mogelijke hindernissen?
Hierdoor wordt de basis gelegd voor een persoonlijk ontwikkelingsplan.
SESSIE 3: WAT IS DE MOTOR VAN MIJN PROFESSIONELE GROEI?
Het kernwoord bij deze derde sessie is ‘inspiratie’. Na de voorstelling van de verschillende POP’s (Persoonlijk OntwikkelingsPlan), verken je de mogelijke bronnen van je professionele passie en je drive.
We maken kennis met de techniek van het OMdenken, waarbij we een probleem beschrijven als kans en een moeilijkheid als een mogelijkheid.