De diversiteit in onze klassen plaatst ons voor enorme uitdagingen. In een context van veranderende leerplannen en meer inclusief onderwijs merken we dat recepten voor lesgeven uit het verleden niet meer voldoen. ‘One size fits all’-aanpak resulteert in frustratie voor leerlingen én voor de leerkracht. Ondanks het feit dat het begrip reeds enkele decennia meegaat, blijkt differentiëren makkelijker gezegd dan gedaan. Wondermiddelen om daaraan te verhelpen, bestaan niet. Wel kunnen we onze lespraktijk vanaf het ontwerp over het uitvoeren tot het evalueren vanuit een ander perspectief bekijken. Anders kijken, anders denken, anders handelen.
‘Universeel ontwerp voor leren’ – kortweg UDL – biedt ons die kans. Het concept stoelt op drie principes die gelinkt zijn aan de werking van ons brein. Via een negental richtlijnen brengt het in één kader een aantal elementen voor ‘goed onderwijs’ samen.
In deze dubbele sessie verkennen we dit concept én passen we het toe in de praktijk.
SESSIE 1 is een kennismaking met UDL en een reflectie op de eigen praktijk (waar ben ik al sterk in? Hoe doe ik dat dan concreet?)
SESSIE 2, enkele weken later, is een leermarkt, waarbij we elkaar inspireren vanuit goede praktijkvoorbeelden.