Overzicht professionaliseringsaanbod regio Mechelen-Brussel SO 2017-2018
Versie 15 mei 2017
|
Doelgroep:
directies
|
Onderwerp of
Titel
|
Korte omschrijving
|
Datum of
Periode
|
Duur
|
Alle directies
|
Directiecongres
|
|
14-16 maart '18
|
|
|
Info ROK: kwaliteitsverwachtingen
|
We nemen samen de kwaliteitsverwachtingen door en gaan na wat ze voor onze school kunnen betekenen.
|
1e trimester
|
Halve of hele dag
|
|
ROK: context
|
We maken een omgevingsanalyse van de eigen school aan de hand van diverse publieke en private data.
|
1e trimester
Herhaling 2e trimester
|
Halve dag
|
Directies personenzorg
|
Directievergadering studiegebied personenzorg
|
|
|
|
Directies handel
|
Directievergadering studiegebied handel
|
|
|
|
Directies SWeTe
|
Directievergadering SWeTe
|
|
|
|
Doelgroep:
middenkader
|
Onderwerp of
Titel
|
Korte omschrijving
|
Datum of
Periode
|
Duur
|
Middenkader
|
Middenkadercongres
|
|
9-10 november 2017
|
|
SWe-Te
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doelgroep
leraren
|
Onderwerp of
Titel
|
Korte omschrijving
|
Datum of
Periode
|
Duur
|
Cultuurwetenschappen
|
|
|
|
|
|
Duits
|
|
|
|
|
|
Frans
|
Leerkrachten 3e graad aso (sessie 1)
|
Netwerkdag 3e graad aso
|
De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.
|
September/oktober
|
10u -15u
|
|
Leerkrachten 3e graad aso (sessie 2)
|
Netwerkdag 3e graad aso
|
De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.
|
Februari/maart
|
10u -15u
|
|
Leerkrachten 3e graad tso (sessie 1)
|
Netwerkdag 3e graad tso
|
De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.
|
September/oktober
|
10u -15u
|
|
Leerkrachten 3e graad tso (sessie 2)
|
Netwerkdag 3e graad tso
|
De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.
|
Februari/maart
|
10u -15u
|
|
Leerkrachten 3e graad aso (sessie 1)
|
Netwerkdag 2e en 3e graad bso
|
De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.
|
September/oktober
|
10u -15u
|
|
Leerkrachten 3e graad aso (sessie 2)
|
Netwerkdag 2e en 3e graad bso
|
De deelnemers wisselen ervaringen en lesmateriaal uit en werken samen nieuw materiaal uit. Er wordt gewerkt vanuit een op voorhand gekozen thema.
|
Februari/maart
|
10u -15u
|
Economie en SEI
|
|
|
|
|
|
Economie
|
|
|
|
|
|
Engels
|
|
|
|
|
|
geschiedenis
|
|
|
|
|
|
Geschiedenis en cultuurwetenschappen
|
|
|
|
|
|
Cultuur- en gedragswetenschappen
|
|
|
|
|
|
Lichamelijke opvoeding
|
|
Get Fit 2 sport
(regionale vakvergadering)
|
Kennismaking met effectief letselpreventief programma Get fit 2 sport voor jonge sporters (12-22j):
theoretische en praktische vorming met uitwisselingsmoment
|
Dec (vorming)
Feb
(terugkom)
|
3 halve dagdelen verspreid over 1 volledige dag (vorming) en 1 halve dag (terugkom)
|
Muzikale opvoeding
|
|
|
|
|
|
Nederlands
|
Bijeenkomst vakcoördinatoren Nederlands
|
Differentiatie
|
We vertrekken van een eenvoudig model waarbij we lesdoelen formuleren en stapsgewijs differentiatie inbrengen. Zo houden we op een haalbare manier rekening met verschillen tussen leerlingen in de ontwerpfase van een les.
|
Ma 16/10 /17 (vm / nm)
Do 19/10/17 (vm / nm)
|
2 uur
|
Nederlands
|
Bijeenkomst vakcoördinatoren Nederlands
|
Schrijfvaardigheid
|
De deelnemers krijgen een korte inleiding rond Schrijfvaardigheid (actuele bevindingen, leerplan, onderzoek en ervaringen).
Nadien verkennen ze concrete praktijkvoorbeelden en delen ze eigen ervaringen en good practices.
|
Ma 29/01/18 (vm / nm)
Do 01/02/18 (vm / nm)
|
2 uur
|
Nederlands
|
Leraren eerste graad
|
Werksessie rond evaluatie (toets, opdracht, examenonderdeel)
|
De deelnemers brengen een voorbeeld mee van een evaluatie uit de eerste graad waarbij integratie (tussen vaardigheden of tussen vaardigheden en taalbeschouwing) centraal staat. Ze bespreken het materiaal onderling.
De vakbegeleider koppelt terug aan het leerplan en doet samen met de collega’s voorstellen (suggesties, alternatieven…).
We werken met een beperkt aantal deelnemers, zodat iedereen aan bod komt.
|
Ma 13/11/17
|
voormiddag
|
Nederlands
|
Leraren tweede graad
|
Werksessie rond evaluatie (toets, opdracht, examenonderdeel)
|
De deelnemers brengen een voorbeeld mee van een evaluatie uit de tweede graad waarbij integratie (tussen vaardigheden of tussen vaardigheden en taalbeschouwing) centraal staat. Ze bespreken het materiaal onderling.
De vakbegeleider koppelt terug aan het leerplan en doet samen met de collega’s voorstellen (suggesties, alternatieven…).
We werken met een beperkt aantal deelnemers, zodat iedereen aan bod komt.
|
Woe 8/11/17
|
voormiddag
|
Nederlands
|
Leraren derde graad
|
Werksessie rond eindevaluatie – mondelinge proef
|
In de derde graad leggen leerlingen voor Nederlands vaak een mondelinge proef af. In deze werksessie gaan we in op de invulling hiervan en kijken we naar opties om de mondelinge proef leerplangericht en zinvol uit te bouwen.
De vakbegeleider geeft input (suggesties, alternatieven…) vanuit het leerplan en zorgt voor enkele good practices. Vervolgens bespreken we deze met de aanwezige leraren.
We werken met een beperkt aantal deelnemers, zodat iedereen aan bod komt.
|
Do 16/11/17
|
voormiddag
|
Nederlands
|
Leraren
|
Ontwikkelteam – graphic novel
|
Voor de samenkomst lezen alle deelnemers dezelfde graphic novel. We starten met een leeskring rond de gelezen titel, waarbij we ingaan op verhaal, medium, beeldtaal, thema en eigen ervaringen.
Vervolgens gaan we in homogene groepen zitten en gebruiken we de inzichten uit de bespreking om een les/lessenreeks te maken die we in de klas kunnen gebruiken.
We maken ook afspraken voor een vervolgbijeenkomst in het tweede semester.
|
Woe 22/11/17
|
Hele dag
|
Nederlands
|
Leraren eerste en tweede graad
|
Ontwikkelteam – taakgericht taalmateriaal
|
Aan het begin van deze bijeenkomst, krijgen de deelnemers een overzicht van de krachtlijnen van taakgericht taalonderwijs. Deze gebruiken we om concreet materiaal uit te werken dat we – samen met of onder begeleiding van de vakbegeleider – in de praktijk brengen. Het doel ligt bij het uitwerken van uitdagende communicatieve opdrachten die haalbaar zijn voor leerlingen, ongeacht de talige start. We zetten vooral in op het gebruik van deze opdrachten die in een heterogene klassen.
Voor deze vorming is het belangrijk dat een duo parallelleraren van dezelfde school inschrijft.
We maken ook afspraken voor een vervolgbijeenkomst in het tweede semester.
|
Do 18/01/18
|
Namiddag met vervolgbegeleiding op de klasvloer
|
Nederlands
|
Leraren
|
Zuurstof voor poëzieonderwijs
|
Nascholing poëzie door Peter Van Damme, collega uit PBD Gent
|
januari
|
namiddag
|
Nederlands
|
Leraren, middenkader, ict-coördinatoren
– ook collega’s van andere talen kunnen aansluiten
|
ICT en Nederlands - spreekvaardigheid
|
In deze sessie gaan we in op tools om onze lessen ‘spreken’ en ‘gesprekken voeren’ te versterken. We gebruiken sites, apps en offline toepassingen om leerlingen rijke spreekkansen te bieden (ook in grote groepen) en om hen onderling te laten reflecteren op het eigen taalgebruik en dat van medeleerlingen.
De deelnemers proberen enkele toepassingen uit, maar focussen vooral op het didactisch gebruik ervan.
|
Woe 24/01/2018
|
Hele dag
|
Nederlands
Beginnende leraren
|
Beginners 2017-2018
|
Intervisiemoment beginnende leraren
|
Deze bijeenkomst is een deel van het traject aanvangsbegeleiding. We wisselen concrete ervaringen uit en maken een stand van zaken: wat gaat goed?, wat waren fijne lesmomenten?, welke groeikans hebben we nog?, welke concrete vragen (vakinhoudelijk, organisatorisch, leerplangebonden, evaluatiegericht…) hebben we?
De deelnemers brengen concrete vragen of cases mee. Zo kunnen we een open gesprek voeren vanuit onderwerpen die er voor de groep toe doen.
|
Woe 28/02/2018
|
namiddag
|
Nederlands
Beginnende leraren
|
Beginners 2015-2016 en 2016-2017
|
Intervisiemoment rond leerplangericht lesgeven (focus op integratie en feedback geven)
|
Deze aanwezige leraren hebben één of twee jaar leservaring. We wisselen concrete ervaringen uit, kijken naar afgelegde groei en gaan in op aandachtspunten.
Omdat veel leraren en vakgroepen sleutelen aan opdrachten waar verschillende vaardigheden samenkomen of een sterke integratie is tussen taalbeschouwing en taalvaardigheid, wil ik hier aan de hand van praktijkvoorbeelden suggesties en input geven. We gaan ook in op manieren om leerlingen zinvolle feedback te geven op een voor de leraar haalbare manier.
|
Woe 25/10/2018
|
namiddag
|
PAV/Mavo
|
|
Google Formulieren in de les PAV
|
Een nascholingssessie voor wie Google Forms wenst te gebruiken in de las PAV/MAV en niet sterk is in ICT.
We beginnen van nul en bouwen een eigen google form uit naar keuze.
Aansluitend tonen we wat Google nog meer te bieden heeft.
|
1/3/2018
|
13.30 – 16u
|
PAV/Mavo
|
|
PAV en GIP
|
Een bijscholing die inzoomt op de rol van PAV in een geïntegreerde proef. Wat kan, wat mag, wat moet?
|
30/11/2017
|
13.30-16u
(bij veel interesse: 2e sessie van 9.30-12u)
|
PAV/MAVO
|
|
Netwerkdag PAV
|
Uitwisselen van lesmateriaal en bespreking van de onderwijsactualiteit
|
1/6/2018
|
13-30-15u30
|
Studiegebied Handel: Bedrijfseconomie 3e graad Handel tso
|
|
|
|
|
|
Studiegebied personenzorg
|
|
Intervisie Io
|
Ondersteuning van coördinatoren adhv intervisie
|
1ste en 2de trim
|
Volledige dag
|
|
|
Intervisie VZ
|
Ondersteuning van coördinatoren adhv intervisie
|
1ste en 3de trim
|
Volledige dag
|
|
|
Intervisie VV
|
Ondersteuning van coördinatoren adhv intervisie
|
1ste en 2de trim
|
Volledige dag
|
|
|
Workshops expressie voor leraren VZ
|
ABC huis Brussel voor leraren 3de graad en 7de jaar pedagogisch handelen en expressie
ABC is een labo voor esthetische ervaringen, creativiteitsontwikkeling en artistieke sensibilisering.
|
7/11/2017
|
9u30 tot 16u
|
|
|
Workshops expressie voor leraren Io
|
ABC huis Brussel: voor leraren Io (expressie); adhv workshops kennismaken met de verschillende aspecten van expressie nl beeld, drama, muziek, lichaamsbeweging
ABC is een labo voor esthetische ervaringen, creativiteitsontwikkeling en artistieke sensibilisering.
|
23/01/2018
|
9u30 tot 16u
|
|
|
Taalondersteuning voor leraren 1ste en 2de graad BSO uit studiegebied personenzorg
|
Ism taalbegeleiders bieden we een sessie aan rond taalondersteuning in de beroepsgerichte vakken adhv actieve werkvormen en met uitwisseling van materialen
|
2de trim
|
Volledige dag
|
|
|
memoQ voor leraren VZ: kinderzorg / Vlaanderen Breed aanbod
|
Kennismaking met memoQ
MeMoQ bestaat uit:
Het pedagogische raamwerk: een visietekst over kwaliteitsvolle kinderopvang van baby’s en peuters. De nulmeting met het wetenschappelijk meetinstrument. Deze nulmeting geeft een beeld van de pedagogische kwaliteit in de Vlaamse kinderopvang. Het monitoringsinstrument voor Zorginspectie. Zorginspectie kan hiermee de pedagogische kwaliteit in de opvang nagaan. Dit instrument is gebaseerd op het wetenschappelijk instrument. Het zelfevaluatie-instrument. Met dit instrument kan je in je kinderopvang zelf de pedagogische kwaliteit bekijken en bevorderen.
|
?
|
?
|
|
|
Kagan: vervolgsessie 3
|
Voor leraren die sessie 1 en 2 volgden in 2016 - 2017
|
?
|
Volledige dag
|
|
|
Gevoelens bespreekbaar maken op stage met leerlingen
|
Voor leraren en stagebegeleiders uit studiegebied personenzorg (VZ, TBZ, JGZ, GWW, OH)
ism Maarten De Vos van RHIZO adhv boek van Linus Van Laer Gekkenwerk, kleine ondeugden in de zorg
|
?
|
|
|
|
JGZ: studiedag
|
?
|
1ste trim
|
Volledige dag
|
|
|
Ouder worden in een veranderende samenleving
|
voor leraren ouderenzorg (GW, VZ, STW, 7TBZ, OH)
Ouder worden in een context van diversiteit. Hierin worden vragen gesteld die betrekking hebben op de wijze waarop we ouder worden, de elementen die hierin belangrijk zijn en de rol die de samenleving hierin opneemt en zou kunnen/moeten opnemen.
|
?
|
Volledige dag
|
SWeTe:
|
|
|
|
|
|
Wiskunde
|
|
|
|
|
|
Thema’s en/of vakoverstijgende initiatieven
|
|
|
|
|
|
Aanvangsbegeleiding
|
Startende leraren
|
Traject aanvangsbegeleiding
|
We bieden startende leraren gedurende hun eerste drie jaren ondersteuning op maat aan.
Bij de start van het traject is er een individueel coachingsgesprek met de vakbegeleider. Nadien kan er, in functie van de noden van de leraar, verdere ondersteuning gebeuren. Hierbij baseren we ons op een algemeen kader dat we hiervoor ontwikkelden.
|
|
|
Taalondersteuning
|
|
|
|
|
|