Samenwerking tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. Er zijn enkele voorwaarden aan verbonden. De leeromgeving moet veilig en interactief zijn, leerlingen moeten elkaar nodig hebben om een opdracht uit te voeren zonder dat ze zich achter iemand kunnen verschuilen (meeliften) enz…
Het concept ‘Coöperatieve Leerstrategieën’ werd ontwikkeld door Dr. Spencer Kagan en is gebaseerd op een gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde heterogene groepen.
De Kagan Coöperatieve Leerstrategieën zijn een concept dat gebaseerd is op zeven sleutels tot succes. Hiertoe behoren o.a. een doordachte keuze i.v.m. de samenstelling van de teams, een gestructureerd verloop van het klasmanagement en een bewuste inzet op klas-en teambouwers. De Kagan structuren beogen niet alleen een cognitief doel, maar ook een sociaal doel en zijn gebaseerd op vier basisprincipes.
De vier basisprincipes waaraan Coöperatief leren moet voldoen zijn: Gelijke deelname, Individuele aansprakelijkheid, Positieve wederzijdse afhankelijkheid en Simultane interactie. Deze vier GIPS-principes vormen de voorwaarde waaraan elke didactische structuur moet voldoen en die het verschil maakt tussen Coöperatief Leren en gewoon groepswerk.