- Lesgever: Els Smekens auteur van het boek ‘De klas van (n)u’
- Verscheidene leerkrachten met getuigenissen van scholen uit de regio.
- Getuigenis van de Montessorischool Duffel
Een greep uit de getuigenissen:
Directe instructiemodel...
Per dag oefenen de lln de leerinhouden die volgens het lessenrooster vakgebonden gepland zijn. De volgorde of werkwijze kan wel verschillen.
Lkr begint met de les waar een instructie voor nodig is. De lesinhoud nadien kunnen de kinderen normaal gezien zelfstandig verwerken. Ze beginnen hiermee van zodra de vorige oefeningen klaar zijn. Na de speeltijd doen we hetzelfde....
TEAM-teaching met 47 leerlingen! (on)mogelijk?
Mijn collega en ik staan voltijds voor een groep van 47 leerlingen. Zij ?werken met een eigen ingevulde dagplanning volgens het 4-sporenonderwijs.
Groeten
Hanna en Leen
Katrien geeft les op de Schaffelkantstraatschool in Herent. Ze zag dat heel wat kinderen in het eerste leerjaar niet de vaardigheden vertoonden om sterk te starten in het tweede leerjaar. Anderzijds zag ze kinderen in het eerste leerjaar heel snel ontwikkelen en te vaak op hun honger bleven zitten. Waarom dan niet starten met een gemengde groep eerste en tweede leerjaar. Een heel zoekproces, maar de oplossingen die ze verwoordt zijn vaak simpel en gestoeld op ervaring!
Jamila, Greet en Katrien starten een gemengde groep van derde kleuterklassers en eerste leerjaar. Ze hebben dit project goed overdacht en voorgesteld aan ouders, maar deze week zijn ze pas gestart...Ze getuigen vers van de pers over de successen en de moeilijkheden...