Dag 1: Het pedagogisch raamwerk: alles over ervaringsgebieden, het holistisch kindbeeld, sleutelervaringen …
Op welke manier kan je hiermee aan de slag in de klas en op stage. We willen het raamwerk inzetten als hefboom voor het leren van de leerlingen.
In de namiddag: Via het spel KWALITEIT TROEF verkennen we ‘spelenderwijs’ de inhoud van het Pedagogische Raamwerk, reflecteer je over wat dit voor de kinderopvang kan betekenen en word je uitgedaagd om concrete acties te formuleren.
Dag 2:
In de voormiddag maken we kennis met ‘actieve kinderopvang’, een project van ‘Gezond leven’.
Hoe zorg je ervoor dat kinderen voldoende bewegen? Wat is een actief spel? En welke dranken en tussendoortjes zijn gezond?.
Actieve kinderopvang focust op de invulling van een kwaliteitsvol beleid rond beweging, voeding, en de preventie van lang stilzitten binnen de buitenschoolse opvang en staat stil bij relevante afspraken (keuzevrijheid, kinderparticipatie, rolmodel, sociaal veilige omgeving,…).
De materialen die je meekrijgt bieden een sterke ondersteuning bij het realiseren van leerplandoelen.
In de namiddag verkennen we verder:
Het pedagogisch raamwerk, een houvast in de klas en op stage. Een getuigenis van een leerkracht / stagebegeleider
Expressie en Reggio Emilia versus pedagogisch raamwerk: kip of ei?
De 2-daagse biedt, naast heel wat inhoudelijk input en praktische tools, ruimte om te delen, te leren, te ‘spelen’, … KINDERSPEL!