Om de leerplannen studiegebied personenzorg te realiseren is samenwer-ken onontbeerlijk.
In de voormiddag zoemen we - Ingrid Molein, en Renilde Verhaegen - in op het samenwerken van leraren. Vakgroepen worden uitgedaagd lerende net-werken te vormen. Maar hoe doe je dat zonder al te veel conflicten te laten ontstaan? Waarop dien je te letten? Hoe kan je ieders talent maximaal laten renderen? Met de teamrollen van Belbin leer je hoe je verschillen van team-leden kan benutten en inzetten. Het Teamrol model van de Britse weten-schapper Meredith Belbin is hierbij één van de meest beproefde methode in de organisatiepsychologie. Bij de vernieuwde aanpak van de doorlichting 2.0 is vakgroepwerking geen vrijblijvend item meer maar onderdeel van de on-derwijskwaliteit van de school.
In de namiddag zetten we in op het leren samenwerken van leerlingen (AD3). Aan de hand van een organisatiemodel van VLAJO organiseren we een samenwerkingsopdracht waarbij de leerlingen elkaars talenten en team-rollen ontdekken. Met de relatiewijzer als mogelijk kader om hierop te reflec-teren hoe de samenwerking is verlopen.