Hoe omgaan met moeilijk gedrag bij leerkrachten - omgaan of voorkomen!
Kwaliteitsvolle scholen hebben goede leerkrachten, vlot draaiende teams en goede leiders. De manier waarop leraren, directies zich als professional gedragen, de manier waarop leidinggevende en leerkrachten met elkaar omgaan bepalen uiteindelijk ook de kwaliteit van de school.
De manier waarop er met elkaar wordt om gegaan loopt niet altijd zoals wij het wensen.
Bewust of onbewust willen wij dat iedereen het “gewenste” gedrag stelt. Nogal eens wordt “ongewenst” gedrag gesteld, dat niet leidt tot kwaliteitsvol onderwijs.
Tijdens dit traject trachten wij het “ongewenst – moeilijk”-gedrag te beschrijven, het in de juiste context te plaatsen. We onderzoeken welke afspraken gemaakt werden binnen de school, rond de manier waarop er met elkaar wordt omgegaan. En of deze voor iedereen duidelijk en aanvaard zijn.
Naar aanleiding van concrete praktijkvoorbeelden bespreken/oefenen wij hoe wij op dit “ongewenst”-gedrag reageren. De structuur van het feedbackgesprek helpt ons op weg. Hoe kan “ongewenst”-gedrag voorkomen worden vanuit de visie en missie van de school.