Bijdrage 1: Actieve werkvormen in CLIL
door Chan Roovers en Dries Horsten:
We demonstreren enkele actieve lesfasen waarmee je nieuwe woordenschat kunt aanbrengen of inoefenen d.m.v. visueel materiaal. Zo proberen we leerlingen te stimuleren om met elkaar in interactie te gaan, waarbij ze de vakinhouden in de CLIL-taal leren beheersen. Door meer taalsteun aan zwakkere leerlingen te geven, proberen we ook te differentiëren.
Werkvorm:
interactieve werkvorm
Bio:
CHAN ROOVERS:
Opleiding:academische bachelor Taal- en Letterkunde Frans en Engels en BA.Ed. (University Toronto, Canada).
Ervaring: Canada: lager: immersie Frans, secundair: Frans tweede taal – Zwitserland: lager: Engels in een internationale school, conversatieklas Engels voor volwassenen – België: Heilig Graf, secundair: Engels (sinds 2010) en CLIL-aardrijkskunde in het Engels (sinds 2015).
DRIES HORSTEN:
Opleiding: regent aardrijkskunde, geschiedenis en Engels. Ervaring: Heilig Graf, secundair: leraar aardrijkskunde en geschiedenis in de eerste graad (sinds 2000) en CLIL-aardrijkskunde in het Engels (sinds 2015).
Naast het lesgeven ook schoolarchivaris.
Bijdrage 2: CLIL – Hands on!
door Dries Raeymaekers en Gunnar Landoy:
Na bijna drie jaar in de CLIL realiteit hebben wij heel wat “lessons learned” om te delen met collega's. We verduidelijken onze werkvormen, evaluatiepraktijk, internationaliseringen, welke obstakels we tegenkwamen en hoe we die overwonnen, …
Werkvorm:
Uiteenzetting: ervaringen en werkvormen uit de praktijk verduidelijken.
Bio:
Wij zijn Gunnar Landoy en Dries Raeymaekers: leerkracht esthetica en leerkracht aardrijkskunde in het Maris Stella instituut in Malle, die sinds enkele jaren CLIL geven in resp het 4e – 5e en 6e middelbaar.
Na een internationaal seminarie in Dublin zijn we zelf begonnen met het geven van lezingen omtrent lespraktijken en -technieken.