Het referentiekader voor OnderwijsKwaliteit (http://mijnschoolisok.be) zet verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs uit. Het gaat om verwachtingen waar we het samen als maatschappij over eens zijn.
Het referentiekader voor OnderwijsKwaliteit stimuleert scholen om een eigen (kwaliteits)beleid te maken en een eigen weg uit te tekenen. Het ondersteunt de dialoog tussen de verschillende onderwijspartners, een cruciaal element om tot ontwikkeling te komen. Scholen, centra en academies kunnen het referentiekader ook gebruiken met het oog op hun eigen ontwikkeling.
De inspectie ontwikkelde een toezichtskader dat zij vanaf 1 januari zal gebruiken bij haar schooldoorlichtingen. Dit toezichtskader vertrekt vanuit het Referentiekader onderwijskwaliteit (OK) dat een aantal minimale gemeenschappelijke verwachtingen van kwaliteitsvol onderwijs bundelt.
Niet alleen directeurs, maar alle geledingen binnen de school – en dus ook vakgroepen - zullen in de toekomst moeten kunnen aantonen dat zij kwaliteitsvol te werk gaan.
Tijdens deze vorming verkennen we de krijtlijnen van het referentiekader en denken we na hoe we als vakgroep onze eigen kwaliteit kunnen bewaken.